Linux versus XP o vista

KungTulle

Trådstartare
For typ 10 ar sedan gick jag en linuxkurs. Och jag var valdigt nojd med linuxet forutom att det da inte fanns sarskilt mycket bra ordbehandingsprogram etc till linux. ( Jag lekte runt litet med Red Hat bla pa den tiden...)

Sedan blev det mest windows, och nu har jag XP pa min laptop.

Snart maste jag dock skaffa en ny lappis pga av att den gamlas kylsystem ar helt vaj. ( Far ha en kylklamp fran frysen under laptopen istallet).

Men jag ar faktiskt inte sarskilt nojd med mitt XP. Jag gillar inte nar operativsystemet tar upp sa mycket plats i datorn som windows gor.

Och vista verkar enligt de "datornissar" jag kanner vara etter varre...

Men hur ar det med linux nufortiden? Finns det bra program att skriva artiklar etc med, ritprogram, bildbehandlingsprogram? OCh annat kul/bra att ha.

Jag funderar namligen allvarligt pa att nar jag koper en ny laptop att kopa utan operativsystem och sedan dela harddisken i tva partitioner och kora XP i den ena och nagon bra linuxvariant i den andra.

Sa bukefalister med linux kan ni inte tipsa mig om lite bra program till linux som jag kan ga och nosa litet pa?

/KT

Sv: Linux versus XP o vista

XP kräver inte särskilt mycket hårddiskutrymme - om det var det du syftade på med plats i datorn -, förmodligen mindre än många moderna linuxdistributioner. Jag ser annars inte riktigt problemet in this day and age.

För ordbehandling, kalkylblad etc. finns OpenOffice som är helt dugligt för vardaglig ordbehandling och minst lika irriterande som Word.

Det finns ju mini-distrubitioner, som typ inte tar upp nåt alls. Men de flesta tar nog minst lika mycket utrymme som XP.

Det har hänt jättemycket med linux de senaste 10 åren. Från att ha varit operativsystem för nerds only så närmar vissa distributioner nu att vara ett operativsystem för "vem som helst". Fluffigare grafik och mer användarvänlighet kostar naturligtvis både i hårddiskutrymme och ram-minne. Så även om det fortfarande finns distar som kan köras direkt från en diskett eller usb-minne så äter de mer användarvänliga distarna ungefärligt lika mycket av både hårddiskutrymme och ram som xp/vista. Men med en ny dator spelar det ingen större roll, för ramminne kostar "nästan ingenting" och dagens hårddiskar är så stora att den del operativsystemet hoggar är mer eller mindre försumbar ändå.

Linux är inte alls dumt. Gillar man att tweaka och greja har man mycket större möjligheter att få saker att fungera precis exakt som man vill i linux än man har i win/mac. Är man rädd för problem problem med bristande hårdvaru-/mjukvarustöd i Vista (vilket verkar varit största argumentet mot Vista) ska man nog inte fundera på någon dist av Linux än.

Vad gäller program så tror jag open office är det största programmet vad gäller ordbehandling, kalkylblad, "powerpointpresentationer" och liknande. Det finns för windows också, så du kan ju ladda ned det redan nu och testa på det lite. Personligen tycker jag det är såpass mycket sämre både användarvänlighetsmässigt och funktionsmässigt än microsoft offices motsvarande program att jag hellre betalar för dessa, men det beror ju helt på vad man är ute efter och vad man har för krav.

En annan av de lite större linux-office-programvarorna är star office. Det är inte gratis, men billigare än MS office. Det finns också till windows, och du kan ladda hem en gratis testversion för att prova det.

Om jag personligen blir tvingad att skriva någon typ av rapport/artikel i linux/unix/freeBSD väljer jag dock att använda mig av gamla trogna LaTeX, men det är ju inte ordbehandlare utan ett typsättarprogram. Kanske är jag "förstörd" så som trogen MS Office-användare, men jag kommer inte överens med Open Office och Star Office, framför allt när det gäller ordbehandling. Jag har sällan något behov att göra några avancerade kalkylblad à la excel, så där har jag inga starka åsikter.

Vad gäller lite mer avancerad bildbehandling (foto) finns egentligen bara ett "alternativ" till photoshop (som ju inte finns till Linux) - The Gimp. The Gimp är gratis och klarar det allra mesta de flesta behöver göra. Men har man ofta behov av att producera högkvalitativa bilder till kommersiellt tryck får man nog bita i det sura äpplet och köra windows/mac+photoshop ändå, även om man blir 10kkr+ fattigare på kuppen. The Gimp finns för windows också, så det kan du också prova innan du väljer att byta till någon Linux-dist.

För att rita bilder (det man har t.ex. adobe illustrator eller corel draw till om man kör win/mac) kan man använda exempelvis Incscape eller Xara Xtreme, tror faktiskt båda finns för windows också om du vill prova. Inget av dem är någon Illustrator-klon, men man klarar sig långt med dem om man inte är en väldigt avancerad illustrator-användare.

För övrigt ligger det nog så till att de flesta datornördar som bryr sig om att kunna något om windows över huvud taget tycker att vista är ett steg framåt från XP. Men självklart finns det alltid ett gäng bakåtsträvare och ett gäng open source-förespråkare som MS nya os-versioner aldrig kommer tillfredställa.

Senast ändrad:

Är man rädd för problem problem med bristande hårdvaru-/mjukvarustöd i Vista (vilket verkar varit största argumentet mot Vista) ska man nog inte fundera på någon dist av Linux än.

De allra flesta distros har mycket fler integrerade drivrutiner än både vista och xp.

Till och med jag klarar att använda SUSE till vardagsgrejjor. Det som kan vara lurigt är att veta alla program som man kan behöva. Enda negativa jag har att säga om openoffice är att stavningskontrollen är totalt värdelös. Jag gjorde en gång misstaget att vara stressad och inte läsa igenom arbetet och bara körde stavningskontrollen. Efter att jag skickat vidare arbetet så inser jag att det var värre än innan jag körde stavningskontrollen...

Tycker att stavningskontrollen i senaste versionen av OOo (2.4) verkar ha rätt bra koll, även om den hade vissa problem med kemitermer (förstår inte alls varför :angel:).

De allra flesta distros har mycket fler integrerade drivrutiner än både vista och xp.

Men det betyder ju knappast att de har bättre hårdvarustöd än vista och xp. Nu har väl i och för sig rätt många hårdvaruföretag vaknat till och släpper drivrutiner till även för linux till sin hårdvara, men långt ifrån alla... Problem med trasiga drivrutiner för windows har med största sannolikhet också större prio hos ovan nämnda företag än dito för linux.

Tycker att stavningskontrollen i senaste versionen av OOo (2.4) verkar ha rätt bra koll, även om den hade vissa problem med kemitermer (förstår inte alls varför :angel:).

Mm jag tycker den har rätt bra koll med och blir bättre hela tiden, men den är helt värdelös på särskrivningar.

Mitt tips är att ladda ner en Ubuntu-dvd och prova de alla program som följer med den.

Ska du installera Linux och köra "dualboot" så kanske det blir lättast att slänga in XP på första delen av hårddisken och sen Linux på den andra. Då kan du välja vad du vill starta med "Grub" sen :)

Gjorde precis som du sa för några år sen med Dapper Drake och jag blev så fast i Linux att det inte dröjde länge innan jag slängde ut XP ifrån mina datorer. För mig är det verkligen en frihet att köra linux, jag gillar alla möjligheter och öppenheten.

Hej hej igen.

Nu sjunger verkligen min gamla laptop pa sista versen och jag har de senaste dagarna agnat mig at en utrangerad Compaq Evo N410c, som min sambo fatt pa sitt jobb.

Pa denna dator ar det numera bara linux (Devian) och jag haller pa att undersoka hur allting fungerar.

Problemet ar att det inte finns nummerpad sa att jag har svart att anvanda asdickoderna for de svenska bokstaverna. Japp min nygamla lappis har alltsa engelskt tangentbord eftersom sambon jobbar utomlands. Sa jag maste ga och kopa ett lost numerisk eller helt enkelt koppla till mitt reservtangentbord.

Det far bli nar jag har tid!

En grej jag maste kunna ar att ladda ner foton fr min kamera. Kan man gora det med hjalp av gimp?

Vad som ar trevligt med den "nya" datorn ar att det ar jattetyst om man jamfor med min acer. Bara ett svagt sus!

Dessutom ar den typ halften sa stor, sa att det ar betydligt mindre att slapa omkring pa i datorvaskan, vilket ar trevligt bara det!

LIte tankar

om man ska kolla film vad finns det for wiewers dom fungerar bra for linux?

/kt

Angående tnagentbordet så är det enklaste att ändra skrivbordslayout till svensk, dvs att datorn tror att det är ett svenskt tangentbord. visserligen blir en del tangenter "felmärkta" jämfört med vilket tecken de generar, men i alla fall jag vet ändå vilken tangent som mostvarar å, ä, och ö.

För program så skulle jag ägna lite tid åt att surfa igenom de Open Source project som finns upplagda. Tex på http://sourceforge.net. Kvaliteten är väldigt skiftande, men det finns pärlor :)

Hussen, som skrivit på engelsk tangentbord på svenska de senaste 4 åren iaf

Senast ändrad:

Liknande trådar

K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: maria85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar