Anna Lilja
Trådstartare
Hej,
Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut inavelskoefficient och var går gränsen för vad som är lämpligt? Jag har ett sto med följande stam (se nedan). Flera gånger när jag tittat på hingstar återfinner jag hingstar från mitt stos stam. Kanske inte så konstigt med hingstar som Capitol 1, Landgraf 1, Caletto II, Cor De La Bryer etc. Men hur bör man tänka när hingstarna dyker upp. Vad är liksom för mycket? Om vi bara tar ett exempel:
Om vi tar en hingst som Cartier http://www.eklunda.com/cartier.htm så har han Också Capitol I men även Cor De La Bryere. Blir det då för mycket inavel i detta exempel och hur mkt är för mkt? Tack på förhand!
Stoets stam på pappans sida (ignorera prickarna):
....................................................Capitano
............................Capitol I............ Folia
...........Calato
............................Vanessa III........ Landgraf I
....................................................Renaissance
Calano II
(pappa)
............................Caletto II...........Cor De La Bryere
...........Wiebeke II...........................Dekka
............................Carline...............Korenbleem
....................................................Hospital
Stoets morfar trakhenerhingsten Vintas resp stoets mormorsfar Alamo.
Tack på förhand!
Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut inavelskoefficient och var går gränsen för vad som är lämpligt? Jag har ett sto med följande stam (se nedan). Flera gånger när jag tittat på hingstar återfinner jag hingstar från mitt stos stam. Kanske inte så konstigt med hingstar som Capitol 1, Landgraf 1, Caletto II, Cor De La Bryer etc. Men hur bör man tänka när hingstarna dyker upp. Vad är liksom för mycket? Om vi bara tar ett exempel:
Om vi tar en hingst som Cartier http://www.eklunda.com/cartier.htm så har han Också Capitol I men även Cor De La Bryere. Blir det då för mycket inavel i detta exempel och hur mkt är för mkt? Tack på förhand!
Stoets stam på pappans sida (ignorera prickarna):
....................................................Capitano
............................Capitol I............ Folia
...........Calato
............................Vanessa III........ Landgraf I
....................................................Renaissance
Calano II
(pappa)
............................Caletto II...........Cor De La Bryere
...........Wiebeke II...........................Dekka
............................Carline...............Korenbleem
....................................................Hospital
Stoets morfar trakhenerhingsten Vintas resp stoets mormorsfar Alamo.
Tack på förhand!