Liniment Blue - flugor?

Apollo 13

Trådstartare
Tjenixen!

Skulle behöva höra om ni märkt av något att Liniment Blue drar åt sig flugor, broms eller andra hemska insekter?
Skulle nämligen behöva ha det på ländryggen på min valack och han är tyvärr väldigt känslig för krypen då han har vääääldigt tunn sommarpäls (tom helt kal på vissa ställen :o) Massören som var ute sa att det ev kunde dra till sig flugor och då löste jag det med att dra på flugtäcket, nu har han tyvärr fått skav av täcket, trotts att jag bara använt det på nätterna så jag vill inte gärna använda det. Det blir mängder av flugspray och itch stop salva istället och det har funkat förhållandevis ok, men då har jag inte haft på linimentet och det är ju helt enkelt där min fråga kommer in.. har ni märkt av att det drar tills sig insekter när ni haft på det på hästarna, eller någon annan typ av liniment? Känns ju dumt att göra allt för att bli av med insekterna och sedan dra på medel som drar till sig dem som ni förstår..

Så, har ni några erfarenheter?
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

Jag vet inte om det drar till sig flugor men jag skulle akta mig för att ha på det i solsken eller under täcke då du kan få blistringseffekt.
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

håller med.
är han känslig och har väldigt lite päls så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda det öht, ingen av mina hästar har tålt det! arnika är mkt mildare och mkt bättre.

men kan inte tänka mig att det drar till sig flugor, det luktar ju väldigt starkt. så snarare tvärtom.
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

hade såfall tänkt ha på det efter stretch och massage efter ridning/tömkörsningspass och de sker alltid om kvällarna nu pga den hutlösa värmen och det borde väll inte vara någon fara för solen morgonen där på?

trodde täcket andades tillräckligt mycket för att det inte skulle vara någon fara? hur som helst spelar det ju ingen roll eftersom det skaver och jag hade ändå itne tänkt använda det.
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

oj da! har dom inte tålt det! :o hur har det yttrat sig?

arnika säger du, får väll ta och prova det istället då, dumt att chansa eftersom han är så känslig..

men alltså om det är en risk för solen, hur gör alla andra då? har de inte liniment på hästarna under sommaren? eller har dom dem uppstallade?
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

blisterskador. ömhet, värme och så fjäller huden av. :crazy:

arnika är ingen fara, det är som vatten så det drar sig in i huden och det som finns i pälsen torkar och dunstar bort långt innan solen kommer upp igen. i motsats till dom flesta andra liniment som är sega och ligger kvar i pälsen så att effekten blir jättestark.
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

Ah! Jag köpte mig en flaska nu när jag for iväg till stan, tack snälla för tipset! Frågan är bara vad jag ska göra med den andra flaskan, har redan en halvfull flaska hemma, köpte mig en ny för att jag inte kommer åt den och nu står jag helt plötsligt med 1½ flaska för mycket ^^
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

hade såfall tänkt ha på det efter stretch och massage efter ridning/tömkörsningspass och de sker alltid om kvällarna nu pga den hutlösa värmen och det borde väll inte vara någon fara för solen morgonen där på?

trodde täcket andades tillräckligt mycket för att det inte skulle vara någon fara? hur som helst spelar det ju ingen roll eftersom det skaver och jag hade ändå itne tänkt använda det.

Jo det är fortfarande stor risk för blistrings effekt då linimientet ligger kvar i huden väldigt länge, kan finnas kvar flera dygn efteråt om du inte oerhört noga tvättar/sköljer/schamponerar bort det, och värme kommer på, i fråga om solsken, hög lufttemperatur, eller ngt täckande över.
 
Sv: Liniment Blue - flugor?

nej den är den ingen fara med så sant du köpt varianten i vit flaska och inte dom sega gelevarianterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp