Linfrön eller loppfrön?

A

Apollo02

Vi vill gå något till våra hästar i förebyggande syfte mot kolik. Dom går mycket och pillar med gammalt gräs och jord/sand så vill ha det som är bäst ur utrensande syfte.

Vilket är bäst, loppfrön eller linfrön?

Vad ligger kg priset på?

Sv: Linfrön eller loppfrön?

Många ger loppfrö i förebyggande syfte mot sandkolik .
Fröna utvecklar ett gele som drar med sig "skit" från tarmväggarna.

Linfrö är mer smörjmedel för tarmen.:)

Om avsikten är att rensa tarmarna från sand o.dyl. är det loppfrön det lönar sig att använda. Det brukar dock ges i kurer, t.ex. 1-2 veckor två gånger i året.

Linfrö har oftast positiv verkan på magens/tarmens funktion i största allmänhet och kan väl också anses dra ut lite orenheter ur tarmarna, men inte alls lika effektivt som loppfröna.
Linfrö kan man däremot ge året runt, har också fin effekt på hårremmen.

Våra islandshästar äter 1 dl/linfrökross året runt, får dessutom loppfrö-kurer sommar och vinter enligt veterinärens råd.

Linfrö finns ju i olika "sammansättnigar". Effektivast är kokade hela linfrö, men det blir ju lite jobbigt i längden att hålla på o koka... Linfrökross är inte riktigt lika effektivt, men betydligt lättare (o billigare ??) att hålla på med. Linfröoljan är också bra för päls/mag/tarmfunktionen men rensar antagligen inte ut något överhuvudtaget.

Tack för hjälpen, då blir det till att köpa loppfrön. Så då ger jag dom det nu i veckan och ca 2 veckor framåt, och sen någongång när det har torkat upp bättre på marken?

Hur mkt ska man ge per dag? Den minsta väger nog strax under 400 kg och de största ca 550 kg :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 109
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar