Linfrökaka Omega 3 och 6

Nominous

Trådstartare
Har läst att linfrökaka ska innehålla Omega 3 och 6. Min fundering är hur mycket blir kvar när oljan utvunnits? Kan linfrökakan ersätta olja? Om man ger 200g linfrökaka om dagen, räcker det för att täcka behovet på Omega 3 och 6? Om inte, hur mycket olja är lämpligt att tillsätta?

Sv: Linfrökaka Omega 3 och 6

Finns det verkligen nån Omega 3 i linfröpellets?

Som jag fattat det så är Omega 3 värmekänsligt och tål inte temp över 60 grader och alla linfrökaka jag läst om är processad (=uppvärmd?). Kan det då verkligen finnas nån Omega 3 kvar?

Om det är kallpressad linfrökaka finns det rätt mycket olja kvar. Tror Hippo har kallpressat, men det är nog den enda jag sett..

Ok, men då finns glykosiderna kvar, eller?

Fast om man bara ger 2,5 dl så är det kanske inget problem?

Har läst att linfrökaka ska innehålla Omega 3 och 6. Min fundering är hur mycket blir kvar när oljan utvunnits? Kan linfrökakan ersätta olja? Om man ger 200g linfrökaka om dagen, räcker det för att täcka behovet på Omega 3 och 6? Om inte, hur mycket olja är lämpligt att tillsätta?

Den linfrökaka som du använder har 17,8% fett vilket betyder att den säkerligen är kallpressad. Om dom fleromättade fettsyrorna inte har förstörts under någon tillverkningsprocess innehåller produkten ca. 10,3% omega-3 och 2,5 omega-6.

Ger du 200 g så kan detta således ge 20,6 g omega-3 och skulle i så fall räcka (motsvarar väl 35-40 ml linfröolja eller nåt sånt).

Omega-6 behöver du inte ge tillskott av. Det finns vanligtvis tillräckligt i grovfodret.

Finns det verkligen nån Omega 3 i linfröpellets?

Som jag fattat det så är Omega 3 värmekänsligt och tål inte temp över 60 grader och alla linfrökaka jag läst om är processad (=uppvärmd?). Kan det då verkligen finnas nån Omega 3 kvar?

Min linfrökaka är inte pelleterad, utan som ett fetare mjöl. :) Gammal tråd du gräft upp :D

Den linfrökaka som du använder har 17,8% fett vilket betyder att den säkerligen är kallpressad. Om dom fleromättade fettsyrorna inte har förstörts under någon tillverkningsprocess innehåller produkten ca. 10,3% omega-3 och 2,5 omega-6.

Ger du 200 g så kan detta således ge 20,6 g omega-3 och skulle i så fall räcka (motsvarar väl 35-40 ml linfröolja eller nåt sånt).

Omega-6 behöver du inte ge tillskott av. Det finns vanligtvis tillräckligt i grovfodret.

Tack för bra svar! :)

Jag läste in studie för ett tag sedan där man hade värmt upp linfrön till 150 grader under 15 minuter och sedan malt linfröna. Det visade sig att ingen påtaglig reduktion av omega-3 fettsyror hade skett:

http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=5216

”The flours were obtained from seeds dried by heat treatment in oven at 150?C, for 15 minutes. . . . The linolenic acid content and lipid peroxidation did not significantly change after processing or during storage.”

Omega-3 i gräs förstörs snabbt när det torkas till hö så man kan undra vad det är som skyddar omega-3 i linfrö. Är det skalet? Det skulle vara intressant att se en studie där man värmer upp linfrökaka. Det är inte säkert att den är lika värmestabil.

Ja jag håller med. Blev lite paff bara då ingen svarat på den tidigare :D

Jag ger Wollerts linkaka :)

Ok, tack för svar!

Den linfrökakan hade jag också vela ha men blir nog svårt här nere i Skåne.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 288
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama