Linfrökuber

Q

quila

Hej på er!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av linfrökuber. Varför har _du_ fodrat med sådana?

Jag har en foderstat till min häst som är uträknad enligt konstens alla regler och resulterar i att jag fodrar med lusern hackad strå, havre, korn, soja, betfor, foderjäst, vetekli och lite olika mineraler. Hö är givet förståss.

Min häst är i dåligt hull (17 år gammal) och skulle behöva lite kött på revbenen. Jag undrar därför om det finns något i linfrö som inte finns i ovanstående foder som kan hjälpa min häst till bättre hull.

Tacksam för era synpunkter! :bow:
 
Jag har fodrat med linfrökuber. Till åringen för att det passade utmärkt i foderstaten och löste de där sista problemen med 0.25 kg linfrökuber. Och för att det är bra för magen.

Valackens sista lilla i foderstaten kan jag lösa med nästan vad som helst, men iom magfördelarna fick han också linfrökuber.

Jag stod dock inte ut med försäljaren så jag slutade och la om foderstaterna.

Nu ger jag helt linfrö (kokade i vatten så det blir slemmigt) för magens skull till båda två. Ingen annan anledning. Och de har inte problem med magen, jag vill bara vara lite extra 'snäll' mot den =)
 
Låter ju bra, kanske ska släga in lite såna i foderstaten då! :)
 
Jag ger min häst linfrökaka för MAGEN. Det håller magen i trim! Min häst har haft förstoppning och veterinärer rekommenderade linfrö... "det rensar magen och tar med sig det mesta som kan skada magen" (t.ex jord, sand o annat onödigt)
Kort sagt: det ska vara väldigt snällt mot magen! Sen innehåller det ganska mycket protein också, TROR jag och annat nyttigt...
 
Har också en foderstat uträknad efter konstens alla regler.

Att jag valde linfrökaka som komplement var för att den fyllde upp foderstaten väldigt bra med lite extra protein, fosforhalten som jag behövde få upp, dessutom får man B-vitamin, "fettet"linolensyra, den dietiska effekten och blanka pälsar på köpet. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Ace
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 491
Senast: svea
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp