Linfröfrågor

S

Swannie

Frågor om linfrö som jag hoppas att någon kan svara på:
1. var köper man linfrö (nu menar jag inte pellets utan sådana man kokar)
2. Hur mycket ska man ge?
3. Hjälper det verkligen mot kolik om man har en häst som står och gnager och får i sig massa sand och jord?
 
Kolla hos din foder leverantör!
Linfrö hjälper inte mot sandkolik, men det gör psyselium frön (tror det stavas så där) "loppfrön" dessa tar ut sand ur magen, finns hos foderleverantörer med ett bra sortiment.
För att kunna ge hela linfrön måste dessa kokas annars har de ingen efekt, lätttare att ge pelletsen, om man orkar att koka så kan man ge ca 1dl/dag beroende på häst.
hoppas det har klarnat lite. :)
 
Var har du hört detta med att linfrö INTE skulle vara bra mot sandkolik? Man har ju alltid fått höra tvärtom, menar jag? :confused: :)
 
om du bara vill ha t.ex 1 kilo linfrö kan du köpa det i din vanliga mataffär. Du måste dock koka dessa linfrön i 20 minuter så att alla blåsyra försvinner. (det blir slemmigt)
 
Bland annat Odal har linfrö, många gånger billigare än i mataffären dessutom.

Det hjälper i viss mån mot jord och grus hästen får i sig. En inbiten sandätare lär inte vara hjälp, men mot mindre mängder så hjälper 'slemmet' som blir när man kokar linfrö. Ingen mirakelkur men lite förebyggande sådär.

1 dl linfrön (okokta) är ganska lagom till en stor häst.

Lycka till.
 
Okej, det var nog det där med FÖREBYGGANDE jag hade hört innan, när jag tänker efter! :idea:
 
Ska man ta ut SAND ur hästens mage så hjälper inte linfröna, visst det halkar väl med en del men det gör det om man ger olja också!
Däremot så tar loppfröna med sig sandkort ut ur magen. :idea:
 
Man behöver inte koka linfröna, det går bra att slå kokhett vatten över dem och låta detta stå t ex över natten. Linfröna har en laxerande effekt och kan alltså vara bra att ge förebyggande till hästar som lätt drabbas av förstoppning (pga tarmskada, stress i samband med transport mm). Effekten på sand är nog begränsad, men genom att "smörja upp" i tarmen lär det ändå göra en del nytta.
 
människor bör inte äta mer än fyra matskedar om dagen av linfrö. nu vet jag inte om detta gäller för kokta också, men definitivt för okokta.
linfrö prdocerar ett gift nämligen.
vet ej hur högsta givan om dagen för hästar ligger...antagligen något högre eftersom hästar väger lite mer än vi :D

de är mycket bra för magar som inte mår så bra...det bildas ett skyddande slem av dem...laxerande effekt också...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 126
Senast: Keb71
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 040
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp