FrittePower

Trådstartare
Ni som fodrar med linfrö, dela med er av eran kunskap! :D

Nu har jag hört tre olika sätt att fodra linfrö på.
1, lägga det i vatten och ge till hästen direkt
2, blötlägga det minst ett dygn innan utfodring
3, koka det innan utfodring

Vad är det säkraste sättet och vilket är bäst?
Gröna frön är ju giftiga men jag har aldrig sett några i linfröet, är det ens vanligt? :confused:

hursomhelst berätta hur ni gör!
 
Sv: Linfrö

Obehandlat linfrö innehåller vätecyanid, det är giftigt.
Vätecyaniden frigörs av ett enzym i växten och detta enzym aktiveras vid blötläggning.
Enzymet är dock värmekänsligt och förstörs då det kommer i kontakt med t.ex. varmt vatten.
Dessutom dunstar vätecyanid ganska snabbt.

Så slå på kokande vatten och låt stå i ca 5-10 h innan du fodrar så ska det nog gå bra :)

Sedan finns det ju färdiga linfröpellets (t.ex. Hippo LinCubes) som man kan ge direkt som de är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linfrö

Jag ger linfrökross som blötlägges några timmar innan det ges, dock ej i kokande vatten.

/snurpe
 
Sv: Linfrö

Jag kokar upp linfröna till mina hästar och dom bara ÄLSKAR när deras foder är lite ljummet :love:

Plus att jag har en häst som har välldigt känslig mage så jag måste koka mitt för att det ska bli extra slemmit ( vetrinärens råd till mig till just denna kuse ).
 
Sv: Linfrö

När jag började ge linfrö hällde jag kokande vatten över och lät det stå till dess det svalnat. En tränare jag red för sa sen att jag ska koka linfröna och röra om så att de spricker upp så att det blir riktigt slemmigt. Enligt henne är det det slemmiga som är bra. I mitt fall gav jag det p g a att hästen har jobbigt med foderbyten och om somrarna blir han väldigt dålig i magen i samband med hagbyte.
 
Sv: Linfrö

jag slår på kokhett vatten på linfröna, låt stå o dra i ca 20 min innan du ger det till hästarna
 
Sv: Linfrö

Vilka bra svar jag fick, tack ska ni ha! :)
Då ska jag försöka köpa hem linfrö nästa gång då.
 
Sv: Linfrö

jag blötlade dem bara i ljummet vatten halva dan... funkade bra
 
Sv: Linfrö

Vi blötlägger linfröna med varmt vatten som vi kokat. Sen så får det stå och dra i ca 1 dygn eller så.
 
Sv: Linfrö

Jag har fått lära mig (av foderinstruktör på Strömsholm) att inte hälla varmt/kokande vatten på linfröna för att vätecyaniden frigörs av detta.

Så jag gör som jag blev lärd, d v s blötlägger linfr i kallt vatten & låter det stå i 12 timmar. Det blir slemmigt av detta oxå.
 
Sv: Linfrö

Hela linfrön innehåller inte cyanid. Cyaniden bildas ur ett annat ämne med hjälp av enzymet när tex fröet krossa od kanske också vid blötläggning.
Såg en rapport från USA om att det skulle vara ofarligt att ge helt linfrö pga enzymet inaktiveras i magsäcken.
PL
 
Sv: Linfrö

Det anses nog helt klart att kokhett vatten inaktiverar enzymet.
Man behöver inte vänta tills slemmet kommer fram det fixar sig i magen.
Själv äter jag krossat linfrö ibland som jag rör ut i vatten o svälger direkt o det funkar på min mage.
PL
 
Sv: Linfrö

Jag har funderat på hur det kan vara giftigt för hästar men inte människor? På förpackningarna för både hel och krossad står att man kan strö det över tex fil direkt som det är och ingenstans finns någon varning om att det är giftigt på något sätt. Är det bara hästar som reagerar på det eller? :confused:
 
Sv: Linfrö

Det kan vara så att man ansett att människans magsäcksmiljö är bättre på att inaktivera enzymet. Krossat linfrö sätter säker igång att bilda cyanid ett tag men ezymet inaktiveras efter ett tag o cyaniden avdunstar.
PL
 
Sv: Linfrö

Jaha, jag trodde att livsmedelslinfrö var behandlat?

Var hittar man den amerikanska rapporten?
 
Sv: Linfrö

Mycket möjligt att det är värmebehandlat.
Hittade ett referat el dyl på thehorse.com en ofta vettig site med insatta journalister som vet hur man skall bedömma vetenskap.
PL
 
Sv: Linfrö

hmm, oj oj oj. det där känns som det behöver redas ut i min hjärna.
Om vi ser det såhär, vad skulle kunna hände om det blir fel? vilka konsekvenser?

Om man vet nivån på "farlighetsbarometern" kanske det blir lättare... :( :smirk:

Verkar som folk lär ut olika. hoppas vi med denna disskusion kan komma fram till något vettigt, ofarligt alternativ. :D

fortsätt skriva! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 201
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 799
Senast: Snurrfian
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Efwa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 841
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp