höstmåne

Trådstartare
någon som ger sin häst det? varför?
läste att det skulle förebygga kolik. framför allt sandkolik. min ena häst som nu blir 2 år i vår fick kolik i höstas. troligtvis får hästarna i sig ,mycket sand då hagen är väldigt sandig/jordig när det är lite gräs ovanpå.
ska jag vara extra försiktig att ge linfrö? varmt eller kallt vatten? hur mycket? hur ofta?
hästen är en rättså tanig halvblodstyp, 2 år, däremot ganska stor, skulle tro ca 150 i mkh.
tacksam för svar//anna
 
Jag ger mina hästar linfrö i form av pellets som är färdiga att ge direkt. Jag ger dem det främst för att pälsen blir blank och fin och hovarna får också bra kvalitet. Det är ju även bra för magen.

Tidigare köpte jag linfrön, men de måste kokas och fixas med och det tyckte jag var förmycket jobb med. När man kokar linfröna blir det som ett slem och detta slem kan binda sand och är därför bra för magen. Det går inte att ge linfrö okokt till hästar de kan dö då.
Instruktioner om hur fröna ska beredas och hur mycket man kan ge brukar stå på förpackningarna.

/Malin
 
Jag ger min påller linfrö. Han får 1 dl/dag och det gör jag iordning på följande sätt: kokar upp ca 2 dl vatten i en vattenkokare i stallet och häller över linfröna. Låter det stå och svalna och sen häller jag det i kvällsbetforen.

Min häst är också 150 (halvblod). Om du tänker ge 1 dl så börja ge lite i taget.

Det finns ju linfröpellets också som man inte behöver lägga i blöt. Det är det som blir kvar när man gör linfröolja.
M.
 
okej. tack.
men jag vill ju ha den slajmiga formen eftersom det är den som sägs förebygga kolik. så jag antar jag får pyssla med att koka vatten och sånt :P
vet du något ställe man kan läsa på internet om det?
 
När jag köpte linfrö i "hästfoderaffären" fanns receptet med i kartongen.
Jag tror att man skulle ta 1 näve ca 1,5 dl och koka det i ca 1 liter vatten, jag brukade låta det koka 10-15 min och sedan fick det svalna.

Lycka till med joxandet!!! :)

/Malin
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 816
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 804
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 169
Senast: animalasia
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 661
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp