M

miisen80

Nu vill jag en gång för alla ha reda på följande:

Är linfrö det bästa att ge hästar med förstoppnings bekymmer?
Spelar det någon roll i vilken for man ger dom? Hela, krossade, kaka, pellets.
Fungerar det ihop med olja eller är det en dålig kombination?
Pållen äter i dag aspbark, kan jag fortsätta med det? Eller blir det bara kaka på kaka?

Har precis hämtat hem pållen från djursjukhuset där hon tillbringat ett antal dagar pga svår förstoppning. Som ifs troligen berodde på boxvila pga hovböld. Men nu är jag jättenojig och vill förebygga.

Berätta allt ni vet!

Sv: Linfrö!

Varför ger du aspbark?

Om hästen går på sandiga marker med gräs i hagen så rekommenderar Djursjukhuset i HBG att man ger loppfrön 1v/månad med en dos av ca 3dl/dag för att "tömma" hästen på sand.

Kolik kan vara orsakat av möglig havre el mögligt/dammigt hö/hösilage/halm som orsakar kolik, Kolik är svårt, eftersom att det är ett samlingsnamn för "magproblem" som kan ha många olika orsaker. Fruset gräs i hagarna, gammalt gräs som börjat sin föruttnelse process inför vintern etc etc.

Linfrön har bra dietiska egenskaper, men jobbigt att behöva "skålla" dom innan utfodring. Loppfrön ges torrt isamband med övrigt kraftfoder och gärna betfor som binder lite grann.

Linfrökaka har jag precis börjat med själv, i kombination med ett mål loppfrön. Kan inte ge några svar på effekten ännu.

Jag ger linfrö sedan ett bra tag tillbaka och har knappt haft problem med magen alls.

Enda gången var nyligen då dom bytte hage och han vart lös av det blöta
och snuskiga gräset. tillsatte då bara mag&tarm och sedan jäst.
Fortsatte ge linfrö som vanligt. bra på ett par dagar.

Han har ej haft problem med kolik efter att jag börjat med linfrö.
Vilket han kunde få på våren tidigare.

Jag ger hela linfrö som fått kokande vatten på sig.
Jag tycker inte att det är krångligt att fixa, men vissa gör ju det.

MvH L

Jag började ge linfröolja för hästens sommareksem nu i höstas, i augusti om jag inte minns fel. I slutet av november fick han ett kolikanfall, det första på alla de 6 år jag har haft honom.. Vet dock inte vad det var som orsakade koliken, förmodligen var det kallt vatten eller snö enligt veterinär på telefon. Lite ironiskt, få kolik när man ger grejer som ska vara bra för att motverka magproblem :D

Jag ger min häst linfrögröt varannan dag 3dagar i veckan(mån, ons och fre). Då tar jag 1dl malda linfrön, 1 liter uppkokatvatten, 1dl melass, låter detta dra minst 10min och därefter 1liter vetekli och rör i hop allt till en gröt. Mycket uppskattat av hästen och man får en glansig och fin häst plus att allt är bra för hästens tarmar. Linfröna smörjer tarmen.
Anledningen till att man ger det bara varannan dag är att dom dagarna man inte ger ska man ge morötter för att jämna ut syra balansen.

Vet att på mitt jobb(jobbar med äldre) ger vi linfrön till dom som har svårt att sköta magen och ofta drabbas av förstoppningar.

Var finns det att läsa om syrabalans? har sldig hört det förut.

Vad i detta är surt och vad är basiskt?

och varför ger du melass?

Var finns det att läsa om syrabalans? har sldig hört det förut.

Vad i detta är surt och vad är basiskt?

och varför ger du melass?

Linfröna är syra bildande och morötter är basiskt. Melass är lösande för tarmen och energirikt och tillför lite smak till gröten.

Fanns att läsa om melass och även vetekli på: http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3201

Den som jag har blivit tipsad om denna gröt är en herre som jobbar mycket med örter på hans hemsida finns det en länk om naturens apotek där det bl.a står om morötter. Det står även lite info om linfrön i denna länk.http://www.alyose.se/naturens_apotek.pdf

Hoppas du fick dom svar du sökte...

Har aldrig hört att man måste "neutralisera" ett foder på det sättet? Var har du hört det? Vetenskapligt eller "naturflumm"?
inte illa ment, lider bara av vetenskapligt-granskadsjukan :p

Anledningen till att man ger det bara varannan dag är att dom dagarna man inte ger ska man ge morötter för att jämna ut syra balansen.

Jag tror inte på att utfodra saker till hästarna varannan dag, det innebär att du ändrar foderstat 4 ggr/vecka=det är inte bra för hästens tarmflora som i regel behöver 2-3 veckor på sig vid foderbyten.

Morötter i sig kan vara laxerande i större mängder.

SYRA BALANS??? Kan du hänvisa till forsknings resultat på detta? Eller är det något hokus pokus som någon återförsäljare för något specifikt fodermedel redovisat? Har inte ingått i mina högskole poäng i Foder kurser jag har läst vid SLU. (Nu är det några år sedan) så detta kanske är NYTT? Men jag är nyfiken och vill lära mig...

Nej, det fanns inga svar i dom texterna.

Kan säkert stämma som du säger men i vilka mängder pratar vi om?
Inte dom varken du eller jag ger iaf.

Såg inte någon av texterna som nåt underlag till ditt påstående om syrabalans.

Fjordingen får linfrö i pelletsform (Hippo Lin Cubes) för att hon INTE ska vara lös i magen, är detta fel?

Det skulle egentligen inte förvåna mig iom att hästens ägare inte verkar vara så kunnig som hon utmärker sig vara...

(Eller har jag missförstått dig?)

Linfrö stabiliserar magen. Hälper alltså både vid lös och hårt mage.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Hästvård Jag behöver lite råd... Jag har en 12-årig känslig liten dam, som sedan mars i år har haft kolik tre ggr, varav senaste idag. Första...
Svar
9
· Visningar
2 715
Senast: TinyWiny
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter