lis

Trådstartare
Jag har blivit rekommenderad att ge min häst linfrö eller linfröpellets eller linfrökaka. På granngården hos mej hade dom bara hela linfrön. På lådan stod det att det finns många recept och att ett var att koka 1-2nävar linfrö i 1liter vatten. Men jag har hört att man ska vara noga med att sila bort vattnet när man kokat linfröna då det är vattnet som blir giftigt när man kokar dom. Men det står ingenting om det på paketen utan bara att dom måste kokas för att annars bildas blåsyra.Hur gör ni när ni ger hela linfrön?

Sv: Linfrö?

Jag har inte kokt utan bara hällt skållhett vatten över. Ska du koka ska du koka länge för att giftet ska utvinnas. Sedan ska vattnet hällas av för det är där giftet är. Själv har jag börjat ge Hippo lincubes med jättebra resultat. Dessa linfrön kan hästen även tillgodogöra sig proteinet i. Det kan den inte från hela linfrön.

jag har fått lära mig att man ska hälla kokhett vatten på linfröna och låta dem stå ett halvt dygn för att det giftiga ska försvinna.

Jag har blivit rekommenderad att ge min häst linfrö eller linfröpellets eller linfrökaka. På granngården hos mej hade dom bara hela linfrön. På lådan stod det att det finns många recept och att ett var att koka 1-2nävar linfrö i 1liter vatten. Men jag har hört att man ska vara noga med att sila bort vattnet när man kokat linfröna då det är vattnet som blir giftigt när man kokar dom. Men det står ingenting om det på paketen utan bara att dom måste kokas för att annars bildas blåsyra.Hur gör ni när ni ger hela linfrön?

känner mig som ett frågetecken..varför hälla av vattnet? då häller du ju bort det "slem" som just är bra för att få bort sand&grus i sista ridsport står det om kolik och just bla om detta fenomen och då ska man ge typ 200 gr linfrön i minst en vecka man ska ge mycke och under en kort tid har större effekt än att ge lite varje dag...

rätta mig om jag har fel men så gör jag iallafall

Cyaniden som fälls ut ur fröna när dessa kokas hamnar i vattnet.

Cyaniden som fälls ut ur fröna när dessa kokas hamnar i vattnet.

men det blir ju inget "vatten" kvar utan det slajmiga som just ska transportera ut grus och sand....finns andra trådar i ämnet om man söker här så jag vet då inte...

Nu blir jag väldigt nyfiken!!!

Jag kokar upp vatten i vattenkokare, häller på det på linfröna och låter det stå till morgonen (gör detta vid nattfodringen).
Jag har aldrig hällt av vattnet eftersom jag lite är ute efter slemmet som blir....

hur ska man göra???? :confused::confused:

KL

Jag har hört att man inte ska använda kokande/skållhett vatten utan vanligt rumstemperat vatten.

I vilket fall är det inte bevisat att "giftet" gör någon skillnad på hästarna, det verkar inte göra någon skada...

ja så gör jag med fast jag sätter på morron efter fodring ca 0530 och så får dom det på kvällen nångång mellan 19-21 och jag häller aldrig bort nått finns inte nått att hälla bort för övrigt då åker ju allt med ;) rätt elelr fel...???

tja dom ser ju inte direkt lidande ut om vi säger så!!

det finns ju många vettar här kan inte nån av dom säga nått???

ja så gör jag med fast jag sätter på morron efter fodring ca 0530 och så får dom det på kvällen nångång mellan 19-21 och jag häller aldrig bort nått finns inte nått att hälla bort för övrigt då åker ju allt med ;) rätt elelr fel...???

tja dom ser ju inte direkt lidande ut om vi säger så!!

det finns ju många vettar här kan inte nån av dom säga nått???

Ja men precis, blir ju orolig jue!

få bort sand&grus i sista ridsport står det om kolik och just bla om detta fenomen och då ska man ge typ 200 gr linfrön i minst en vecka
Det var Loppfrön som jan Skidell från Helsingborgsdjursjukhus skrev om. Loppfrön behöver INTE Blötläggas innan utfodring utan man ger i samband med betfor etc. Loppfrön anses ha bättre effekt mot sand än lingfön som kokas, om man ger dom torrt i samband med utfodring så finns en teori att dom tar med sig sand längre bak i tunntarm/grovtarm.

Puttar upp tråden.

Hur ska ni ha det? :D Alla säger olika?
vad gäller egentligen?
i ett stall jag känner till ger de just nu linfrö som stått i KALLT vatten då varmvatten beredaren gått sönder tillfälligt. Alltid hört att det måste vara hett vatten/kokande vatten som gäller?`

i övrigt som sagt - hur ska ni ha det, ska vattnet hällas av eller ej? och hur gör man det isåfall, eftersom man som sagt ju vill ha kvar "slemmet" som bildas?

Loppfrön behöver INTE Blötläggas innan utfodring utan man ger i samband med betfor etc. Loppfrön anses ha bättre effekt mot sand än lingfön som kokas, om man ger dom torrt i samband med utfodring så finns en teori att dom tar med sig sand längre bak i tunntarm/grovtarm.

Jag har också hört att loppfrön är det man ska ge mot sand i magen. Loppfrön har ingen näring som hästen kan ta upp, utan används enbart för att rensa ut sand. Och de behöver inte blötas innan, slemmet är tänkt att bildas RUNT sandkornen.

Jag ger min linfrö (hela) 3-4 dagar i veckan. Kokar upp vatten och häller på. Det bildas ju då detta slem som är bra för tarmarna.

Har inte hört att det ska stå så länge som en del av Er har skrivit här. Mitt får stå kanske några timmar.

Man ska INTE ta varmvatten från kranen, det är inte fritt från bakterier!
Därav att man ska koka upp vatten. Har ingen erfarenhet av att koka linfrön.
Blötlägger man bara linfrö finns det ingen som helst näring i det, slemmet som blir är, just det, bra för tarmarna!

Man ska inte hälla bort någonting, det blir en slemmig massa (mina barn tycker att den är äcklig) så det finns inte ens något att hälla bort. Det är "rå" linfrö som är giftig för hästar, det giftiga förstörs av hettan.

Jag använder receptet i boken "Hästhållning i praktiken", där är det en del linfrö + två delar kokhett vatten.

Jag gör på morgonen och de får det på kvällen med sin Betfor.

Mina kompisar gav linförn till deras hästar innan dom sålde dom. Då hällde dopm bara varmt vatten på linfröna under natten och sedan gav det till hästarna dagen därpå. Det har jag också gjort till min häst och det funkar perfa

smidigast att ge peletterad linfrökaka, Hippofoder, den ges torr:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en diskussion med en amerikans bekant om linfrö... För mig är det givet att stöpa linfrö (både hela och krossade) i kokande...
Svar
15
· Visningar
4 982
Senast: Ramona
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
F
Foder & Strö Ska börja ge hästen linfrö för hennes kolikmage. Har tidigare köpt vanliga småförpackningar på affären och gett tilfälligt, men nu vill...
2
Svar
36
· Visningar
12 055
Senast: lundborg
·
Foder & Strö Linfrö-linfrökaka Hejsan! Vet att det finns trådar ang linfrö men jag gör en ny!:p Vad är det för skillnad på ren linfrö mot...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama