Linfrö eller linfrökaka?

Sv: Linfrö eller linfrökaka?

Linfrökaka är enkelt och drygt/billigt att ge - klinikveterinärerna rek detta till min kolikdrabbade häst. Han hade i o f sig inte ngn sandkolik och det skiljer säkert på vad de rek beroende på orsaken till koliken.

Linfrökaka blir inte geleartad. Loppfrö ges väl som förebyggande till sandkolik, om jag minns rätt.

KL

Lånar tråden för en kortare fråga då jag aldrig blir riktigt klok på detta med linfrön. Om man endast vill åt vitaminerna i linfröna med syfte att påverka pälsen och till viss del även musklerna, fungerar linfrökaka och div andra sorter bra då också eller är det bara oljan som gäller?

Eller fungerar kakorna endast till magbesvär, protein m.m? Finns det ngt annat att ge istället för linfröoljan som ger blank och fin päls? Själv har jag bara erfarenhet av kokade linfrön men då vi inte har de möjligheterna just i år (p.g.a renovering och inget varmvatten i stallet) så funkar inte det. Det enda alternativet som jag VET är just oljan men hittar inte den någonstans till vettiga priser :(

Mvh Jate Volim som tycker att linfröoljan är svin dyr

Senast ändrad:

Jag ger min häst linfröpellets, 2 dl per dag, för att få pälsen blankare och bättre kvalitet, och jag tycker det funkar. Jag har inte prövat linfröolja, men andra i stallet har bytt från linfröolja till linfröpellets och tycker det funkar lika bra för pälsen.

Jag spinner vidare på frågan.

Linfröolja ska ju vara bra mot eksem, det ska finnas en studie om det.
Men som sagt, den är ju dyr!
Borde inte "vanliga linfrön" ge samma effekt? Eller vad med just linfröolja är det som är bra mot eksemen?

Delvis KL
Okej, men hur avgör man skillnaden? Tycker det är svårt att säga om ngt är bättre eller sämre av att enbart testa. Vet du eller någon annan vad som faktiskt skiljer oljan från kaka/pellets i praktiken?

Vet någon vart man kan få tag i linfrrökaka eller pellets i Kalmarområdet? Jag kikade på Gr*nng*rden men hittade inget??

Mvh Jate Volim

Jag spinner vidare på frågan.

Linfröolja ska ju vara bra mot eksem, det ska finnas en studie om det.
Men som sagt, den är ju dyr!
Borde inte "vanliga linfrön" ge samma effekt? Eller vad med just linfröolja är det som är bra mot eksemen?

Slänger upp den igen, det börjar bli dags att handla igen.. Måste det vara olja (och varför) eller kan man ge tex linfrökaka?

Köper linfrökaka sedan lite mer än ett år tillbaka och är mkt nöjd med det. Började ge det på veterinärens inrådan efter att min häst haft tarmvred. Han har inte haft ngt återfall sedan dess och även om jag inte vet HUR stor inverkan just linfrökakan haft så har jag fortsatt ge det. Det lätt att ge, drygt och priset är helt ok med tanke på hur länge en säck varar. Jag köper det på Granngården, fabrikat Bostället.

Olja sa min veterinär var bortkastade pengar att ge eftersom hästarna inte tar upp det nämnvärt tydligen.

Olja sa min veterinär var bortkastade pengar att ge eftersom hästarna inte tar upp det nämnvärt tydligen.

knapplån(?)

Jag undrar vad h*n grundade detta på. Varför skulle inte hästen ta upp oljan?

Om man vill ge linfrö till en exemhäst så är det fettsyrorna man är ute efter. De är koncentrerade i oljan jämfört med i linfrökakan. Men jag har egentligen inte ngn uppfattning om vilka mängder det är frågan om.

Vet faktiskt inte vad man grundade det på men de rek inte oljan utan linfrö alt linfrökakan.

Det där får han nog ta tillbaka :p Det har kommit en studie om att linfröolja till eksemhästar, för att lindra eksemen inifrån. Då måste ju näringen vara tillgänglig, visst?

Forest;
Så det är "bara" koncentrationen av fettsyror som skiljer? Då kanske det inte blir billigare (eller ens verksamt) att ge kakor. Nåja, jag får beställa en dunk olja, kosta vad det vill.

I oljan har du inte det där slemmet:grin:
Jag ger det för näringsvärdet(högt proteinvärde), magen o päls samt hovar.- linfrökaka då.
Linfrökakan är väl restprodukten från kallpress av linfröt, men det verkar inte att förlora så mkt -hästarna tycker att det är gott:d

Har gett linfrö sen 1990 o fick då koka själv:crazy:

Forest;
Så det är "bara" koncentrationen av fettsyror som skiljer? Då kanske det inte blir billigare (eller ens verksamt) att ge kakor. Nåja, jag får beställa en dunk olja, kosta vad det vill.

Jag vet inte om det bara är koncentrationen av fettsyror som skiljer dem åt. Olja innehåller bara fettsyror medans linfrö elelr linfrökaka måste innehålla annat också. Men om man ska ge det till en eksemhäst så tror jag att det är fetssyrorna man vill åt. Därför kan jag tänka mig att det är bäst att ge oljan. Men jag är inte säker. Jag kan se om jag hittar ngt om det. Vi kan ju hoppas att ngn annan svarar så länge.

Jeeves blev väl rekommenderad linfrö för tarmarnas skull? Då är man nog inte ute efter samma sak.

Senast ändrad:

Helt riktigt, det var i samband med tarmvred som jag blev rek att ge min häst linfrökaka i eftervården. Har inte haft anledning att ifrågasätta det där med oljan så jag har inte gjort några egna "efterforskningar"!

Dammar det så är det tyvärr nog så att det gått mögel i det. Passa er både för kolik och luftvägsbesvär.

det är två år sen det höet åts av:rofl:
tråden är ju lite gammal ;)

men, ingen av hästarna blev dåliga iallafall

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihop Jag har en undran vad gäller linfrö. Det är nämligen så att min ena häst har lite svårt att få i sig lusernen i de...
Svar
16
· Visningar
3 255
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama