MiniLi

Trådstartare
Måste linfrö koka i kastrull eller går det bra att hälla på hett vatten från vattenkokare?

Sv: Linfrö

sök på trådar, delade meningar på de hela tiden. Men jag har kört på de som min vet sa till mig, att de är slemmet man vill komma åt att de bildas. Och att de lika gärna kan stå i kalltvatten över natten, men att även de funkar med hett vatten över så slemmet bildas.

Gav de i 3 år till en häst med kallt vatten, och han dog inte av de.

Jag har hällt på vatten från vattenkokare och sedan låtit svalna. Slemmet som blir har jag också hört att det är det man vill komma åt.

Svarar båda..

Menar ni att det är slemmet man vill åt när man kokar?
För kokningen går väl ut på att blåsyran ska försvinna?
Blåsyran försvinner inte i kallvatten (av vad jag har förstått) men slemmet får man ändå.

Jag är mer ute efter om enbart stöpning räcker för att få bort blåsyran eller om det måste koka en längre stund?

som jag fick de förklarat så när slemmet är "klart" är också syran väck..

Måste linfrö koka i kastrull eller går det bra att hälla på hett vatten från vattenkokare?

Det behöver inte koka för att få bort vätecyaniden men vattnet du häller på måste vara tillräckligt hett. Kommer inte ihåg exakt men minst ca. 80 grader skulle jag tro.

Problemet är att när man hettar upp linfrö så försvinner de nyttiga omega-3 fettsyrorna som är mycket känsliga för värme.

Det är så otoligt lite gift, vi människor äter det som det är utan några negativa hälsoeffekter enligt GI-mannen FP.

Rätta mej om jag har fel men jag har för mej att man kan ge en häst som har haft kolik. det gav jag till mitt sto förut.

Vi har flera hästar i stallet som får linfrön. vid lunch hälls kickande vatten från vattenkokare på, och fodras till kvällen. så har vi gjort i minst 10 år...funkar perfekt.

Är det ett måste att det står i så många timmar eller gör ni så av praktiska skäl?

Mest praktiskt för oss, men jag skulle tippa på att det behöver stå minst 30 minuter innan man fodrar, om man häller på kokande vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka