Linfrö eller linfrökaka?

F

flesky

Ska börja ge hästen linfrö för hennes kolikmage. Har tidigare köpt vanliga småförpackningar på affären och gett tilfälligt, men nu vill jag börja ge dagligen och då blir det ju skapligt dyrt att göra så.

Ger linfrökaka en likartad effekt på magen som kokta linfrön (måste dom koka länge föresten, jag har alltid stöpt dom i kokande vatten och låtit dom stå i ca 15 min)? Vad föredrar ni? Vart kan man köpa stora förpackningar av linfrön? Kostar ca?

mvh// flesky

Sv: Linfrö eller linfrökaka?

De har samma effekt.
Jag föredrar att ge linfrökaka/pellets eftersom man inte behöver "tillaga" dom, dvs koka. Du kan ge dom som dom är.

10 kg förpackningar med linfrö finns på Granngården, kommer ej ihåg pris, men inte speciellt dyrt.

Jag köper 20 kg säckar med linfrö, tror det kostar 195 SEK. Finns på m¨nga välsorterade foder butiker...

Ger du KROSSADE linfrön så behöver du varken stöpa eller koka dom. ;) Giftet är försvunnet i o med att det har krossats.

KL
en liten fråga..
vad är snällast mot plånboken då?
linfrö el linfrökaka?

KL
en liten fråga..
vad är snällast mot plånboken då?
linfrö el linfrökaka?

Hmm... har aldrig beräknat. Skulle tro att man kan komma billigare undan med vanliga/krossade linfrön eftersom dessa går att hitta billigt i vissa mataffärer o så.
Hippos LIncubes är svindyra! (över 10kr/kg) Dock finns det billigare linfrökaka att köpa på vissa ställen som t ex köpte jag mycket billigare hos Svenska Foder i Skövde. (ca 4kr/kg)

ok, jag funderar på att ge min arab en liten skvätt varje dag, eftersom han kan ha lite magknip/gaser ibland. (han hade lite igår igen) eller finns det nåt annat som är bra att ge då?

Kommer du ihåg varför krossade var OK? För att syret i luften påverkar eller?

Hej
Jag betalar 130:-/25 kg säck linfrö kaka. Men ska man inte ge de för att komma åt proteinet så kan man ju lika gärna ge krossat linfrö eller hela linfrö som låter stå i vatten 24 timmar (då e de heller inte giftigt). Då min uppfattning är att de blir mer som en lenande gele och ge linfrö. De blir inte kakan.
Mvh

Hej
Jag betalar 130:-/25 kg säck linfrö kaka. Men ska man inte ge de för att komma åt proteinet så kan man ju lika gärna ge krossat linfrö eller hela linfrö som låter stå i vatten 24 timmar (då e de heller inte giftigt). Då min uppfattning är att de blir mer som en lenande gele och ge linfrö. De blir inte kakan.
Mvh
ok tackar!

ok, jag funderar på att ge min arab en liten skvätt varje dag, eftersom han kan ha lite magknip/gaser ibland. (han hade lite igår igen) eller finns det nåt annat som är bra att ge då?

Det är obalans i din hästs mage då och visst kan du ge linfrö men det hjälper inte mot just GASER (utan det "lenar" i tarmarna om de är inflammerade och/eller ger en milt laxerande effekt så att det motverkar förstoppningar).
När hästen är GASIG så är det obalans i tarmfloran - då ska du ge nån slags mag&tarm eller foderjäst. Mitt tips är faktiskt att börja ge foderjäst regelbundet i fodret! 2dl om dagen eller så. Det innehåller alla b-vitaminer och är bra för oroliga magar! Dessutom innehåller det gott om protein och vissa mineraler.
Så för att förebygga magproblem kan man ge ett par dl linfrö/kaka och ett par dl foderjäst om dagen ;) - DÅ får du effekt mot alla varianter av magproblem.

Äter era hästar silage? *minns inte* För DET är nåt som ofta kan ge gaser hos hästarna... och vissa hästar tål inte riktigt det och blir oroliga i magen av det.

Och har ni kollat noga så ni inte har MÖGEL i höet/silaget?! Det har ju vi haft problem med och A har fått slänga hela partiet... även de andra har börjat hitta mögel på sina balar. :crazy: Det är det här milda, blöta vädret som gör det (luftfuktigheten).

jag hoppas inte det är mögel i det :crazy:
vi fodrar fortfarande med förra årets eftersom det fanns massor kvar.
jag har så dåligt luktsinne :( men det är ingen som märkt nåt mögel iallafall. bara dammigt, men då vattnar vi ordentligt

Jo det är jag med på, jag var med nyfiken om HH nämde vad som gjorde att blåsyran försvann. Syret i luften? Att fukten i luften kom in och bröt ner det?

Ifrågasatte inte att HH vet vad hon pratar om. Bara nyfiken på mer. :)

jag hoppas inte det är mögel i det :crazy:
vi fodrar fortfarande med förra årets eftersom det fanns massor kvar.
jag har så dåligt luktsinne :( men det är ingen som märkt nåt mögel iallafall. bara dammigt, men då vattnar vi ordentligt

Dammar det så är det tyvärr nog så att det gått mögel i det. Passa er både för kolik och luftvägsbesvär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihop Jag har en undran vad gäller linfrö. Det är nämligen så att min ena häst har lite svårt att få i sig lusernen i de...
Svar
16
· Visningar
3 255
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama