lindor på natten?

P

pelleprutt

Hej! Har märkt att min häst ofta är svullen om bakbena på morgonen, har inte mugg, skrittar man en sväng med honom eller rider försvinner de direkt. Han är heller aldrig svullen när han kommer in i stallet på kvällen. Han har gått i en lerig hage, kanske beror på det? kan även vara lite för mycket protein i hans hö, har hört att de kan påverka?? Tror ni de hade funkat att linda hans ben om natten?? behöver jag lägga på nåt linement eller nåt?? vad tror ni kloka mäniskor??

Sv: lindor på natten?

Du kan ju prova att linda lite stallbandage tycker jag så att hästen får stöd. Jag har fått lära mig att om hästen står inne mycket kan den få svullna ben. Lindar man dem får hästen i alla fall stöd... är det bara bakbenen? Har han varit halt? Ömmar han i dem?/Pepita

Han kommer ut kl 8 och kommer in ca 16.30. Och han rör sig mycket i hagen, står inte stilla många minuter förutom när det är lunch..men han är ju bara svullen på morgonen och då har han ju stått inne hela natten. han ömmar inte och har aldrig varit halt. det är bara bakbenen som är svullna. tror du det hade hjälp med nattbandage??

Dom flesta hästar är mer eller mindre svullna om benen på mornarna. Hästar är gjorda för att röra på sig hela tiden och vi ställer in dom i en liten låda halva dygnet. Det är inte naturligt att hålla på och linda, plus att det är jobbigt och tar en massa tid. Själva problemet i sig försvinner ju inte för att man lindar benen...

Precis, Jezzie!!! Håller helt med dig =)

Jezzie skrev:
Dom flesta hästar är mer eller mindre svullna om benen på mornarna. Hästar är gjorda för att röra på sig hela tiden och vi ställer in dom i en liten låda halva dygnet. Det är inte naturligt att hålla på och linda, plus att det är jobbigt och tar en massa tid. Själva problemet i sig försvinner ju inte för att man lindar benen...

...Fast att DU tycker att det är jobbigt och trist att linda är ju inget argument för att inte trådskaparen ska stallbandagera... Och VAD är naturligt alls i att hålla hästar som tamdjur? Att bandagera är väl inte "värre" än något annat? Vi kräver ju onaturligt arbete av våra hästar, och då måste vi också rusta dem för det.

Dessutom ökar ju värmen som lindorna ger blodcirkulationen i benen, låt vara på artificiell väg, och om man har sin häst med en sådan uppstallning att den står i boxen på natten (vilket trots allt de flesta har) kan jag inte förstå vad det skulle vara för negativt att linda.

Rätt lindade stallbandage är enligt många veterinärer en mkt bra skadeförebyggare, och tvärt emot vad många tror så är det INTE så att hästens ben försvagas och/eller att man måste fortsätta linda hela hästens liv bara för att man en gång börjat. Dessa två påståenden är bara gamla skrönor utan sanningshalt.

Å andra sidan, om den aktuella hästens svullnader går tillbaka efter en liten stunds rörelse är det kanske inte så mkt att oroa sig för varken med eller utan bandage, men om matten vill kan det ju inte skada...

Senast ändrad:

låter bra!!! tack för svaren...
Jezzie, hur ska jag göra så att problemet försvinner då? han kan ej vara ute hela natten... :crazy:

För mycket protein kan också göra att benen svullnar...

Du tar ju bara bort symtomet om du lindar, problemet finns ju kvar. Jag säger inte att hästarna ska vara ute på nätterna bara att det är så. Sen så säger jag inte att man ska strunta i att linda bara för att det tar tid, jag menar bara att ger det verkligen något? hästen kan faktiskt fastna i lindorna och skada sig ordentligt om man har riktigt otur, en del hästar som står lindade ofta får som hobby att krypa ut ur lindorna. Oftast går ju svullnaden bort när hästen kommer ut i hagen och får röra på sig. Även vi människor är ju svullna i ben och fotleder på mornarna eftersom blodet varit ganska still när vi sovit men vi tänker bara inte på det....

Min häst var ofta lite svullen på mornarna och även ibland när han stått inne några timmar i boxen förut fast bara på vinterhalvåret. Jag minskade havren lite och började även linda benen när jag red och det var fruset ute ( inte om det är snö ). Nu är han aldrig tjock i benen. Trotts att han är gammal och man kanske kunde förvänta sig det?

min pålle är också lite tjock om benen på morgonen, men jag tror inte det är något att oroa sig för, det är väl för att hon stått still hela natten. Det försvinner också när hon rört sig en stund. Det blir så på många hästar...

bra...då känner jag mig lite lugnare....tack!!
om jag lindar benen på natten, ska jag linda ändå ner eller ska jag sluta en bit upp?

Jag lindar stallbandage på min pålle, han är gammal, och han behöver det för sina ben, särskilt efter hårt arbete.. Han har blivit så mycket finare i benen sen jag började linda.. Och mindre skadad..

När jag lindar stallbandage lindar jag lite längre ner än vanligt ridbandage, men jag lindar också högre upp. Minst 4 meters lindor behövs, och ordentliga paddar. Jag har teddy/fleece-paddar som funkar perfekt eftersom det är mest värmen jag är ute efter.
Vet inte om det var till någon hjälp men. Är du van att linda? Du får inte linda för hårt, men för löst är naturligtsvis inte bra heller, för då kasar lindorna ner mot hoven, och då kan de ju gå upp lättare..har märkt det på de som lindar i mitt stall iaf..

Jag lindar på natten om jag vet att hon kommer att stå inne längre än normalt under dagen, vilket innebär mindre än 12 timmar. Annars blir hon svullen direkt.

Det bästa är att ha hästen ute så mkt som möjligt.
Det som händer när benen svullnar upp pga av stillastående är att ledens funktion inte får fungera såsom den är gjord för. Ledvätskan som finns i ledbrosket, trycks ut i leden varje gång ledens belastas och ledens "smörjs". Den funktionen blir nedsatt när hästen står stilla mycket på mjuka underlag.

Visst kan det vara svårt att göra ngt åt, men man kan minimera det genom att ha hästen ute så mkt som det bara går. Försök att släppa in den så sent som möjligt. Bästa är självklart att ha hästen på lösdrift så slipper man det här problemet, men det är ju många som inte har möjlighet till lösdrift, och då får man se till så att hästen får vara ute så länge som möjligt.

Äh, jag menar att om hon är ute mindre än 12 h om dan blir hon svullen... *förvirrad* ;)

Om jag lindar på natten brukar jag börja mitt på benet, linda ner över kotan och sen avsluta under hasen. Brukar inte linda runt kotan utan så att lindan bara går ner över kotan.. hmm svårt att förklara. Det du kanske ska fundera över är om svullnaden kommit nu, för i så fall kan det vara en begynnande skada, men har det varit så länge är det bara att fortsätta som vanligt.

Jo, fast problemet försvinner ju just för att blodcirkua´lationen ökas, och som skadeförebyggare är ju det i sig självt värdefullt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 912
Senast: Tofs
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder