linda under natten?

Glimfeather

Trådstartare
Min kära häst slår sig alltid och har nya sår på bakbenen nästan varje morgon. en kompis var här idag och tyckte jag skulle linda henne bak på natten. är det en bra idé? kan man linda med bara fleecelindor då elelr måsta man ha padd?

Sv: linda under natten?

Varför slår hon sig?
är det något o boxen hon får sår utav eller sparkar/stryker hon sig?

Nackdelen om du lindar för att hon sparkar/stryker sig är ju att chansen att hon får upp lindan är rätt stor och då blir skaderisken för det ännu ett problem...

Har inte mer att säga :smirk: Knivig situation du är i...

För att hon ibland får PMS under natten och då sparkar hon. har ingen aning om hur hon får såren för det finns inget hon kan skada sig på, men likförbaskat är där nya sår väldigt ofta!

Tänkte också på det där med att lindorna kan åka upp, men hon har stått lindad på natten innan, då med bumull eller paddar under.

Det jag skulle ha gjort, iom att hon får sår borde hon ju komma emot något som sticker ut eller som kan fastna i lindorna är ett par skydd och paddar under, de gar inte upp så samma sätt och "ska" tåla slit och släng, llite lättare än att linda också.

Senast ändrad av en moderator:

ja just det, tänkte bara på "vanliga" skydd och man slänger dit paddar under, glömde att de hade "färdiga" på hööks:o en annan pusslar ihop både det ena och andra som finns i skåpen när det behövs så jag tänker inte så långt att det finns färdigt:p

hehe. jag har bara senskydd och de går ju inte så långt upp.

ska se om jag kan ta och köpa såna därifrån då :D

men frågan är vad jag ska ha under tiden. kanske ska chansa på lindor iaf så hon slipper de nya såren.

Jag har använt senskydd någon gång men det har ju varit lite kort:)

Glimfeather skrev:
För att hon ibland får PMS under natten och då sparkar hon.

:rofl: :rofl:

Fullblod igen eller hur :devil:

Min blir svullen i sina ben om han bara har en liten mikroskopisk SKRÅMA på ett ben, dvs inte ens nåt djupt rivsår.... han e ju oxå van vid lindor hit och dit sen tidigare på Täby etc..... Jag ska också investera i Hööks bandagen för jag är livrädd för att de ska trassla in sig i lindorna, få brännsår etc, för att inte tala om jobbet med att stå och linda jämt..... men 375 kr/paret eller nåt var det eller hur? djupt hål i redan djupt urgrävda plånboken blir det. :eek:

Tycker att det verkar vara en bra ide att prova att linda benen. Om du är rädd för att lindorna ska gå upp under natten så kan du "låsa" lindan med några varv silvertejp.

Tycker att du ska prova att lägga på stallbandage över natten - fleece/ulllinda och ordentlig padd under. Som någon annan skrev så kan du ju fästa lindan med tejp, för säkerhets skull, men om du har bra lindor så brukar dom ofta ha breda ordentliga kardborrband som inte går upp så himla lätt och då borde det funka i alla fall. Risken för att hästen själv ska ha i sönder dom (genom att äta på dom) är ju inte direkt jättestor eftersom det är bak du ska ha dom.

Min pålle har varit lindad sen i höstas någon gång, och EN enda gång har lindan gått upp. Dock var det då den andra pållen som tagit lös den, och jag hittade åt den i hagen igen, o inga sår på hästen såd et gick bra.
Har en häst som lyckas göra illa sig i transporten flera gånger, dock är jag väldigt glad att LINDAN blev förstörd, och inte hästen. Var nog mycket blod ändå.. Tänk att så små sår kan blöda så mycket?
Nu är han alltid lindad + boots under transportskydden och sen dess har han hållit sig hel..

Men som många skriver så kan du väl ta på silvertejp, eller eltejp funkar också.

Jag vill ju absolut inte påstå att det ÄR såhär, men jag vill bara berätta för dig och många andra. Jag köpte ett varmblod för två månader sedan, jag hade resarverat en box å när han kommer dit är alla så glada och trevliga (4 boxars-stall) efter en halc månad börjar dom klaga på att han har lynnesfel osv osv att dom rekomenderar att skicka honom till slakt och det ena med det tredje. Han fick alltså inte lov att gå ut med de andra hästarna för att dom ljög om att han anfallit dom i hagen (detta har jag bevis på att det inte är sant) dom lät han stå inne dag in och dag ut i sin lilla box att han var så stel i benen. JAg gav honom en andra chans och flyttade honom. Men under de två veckor han stog inne dygnet runt, märkte jag att han fick mer sår än någonsin på både ben, bog och ansikte. han blev alltså huvudskygg på bara en dryg vecka.. Min sadel var sönder (oanvänd som den var) mina nya reflexgrejor som jag fått i julklapp. Det räckte inte med att de försökte få mig att vilja slakta min nyinköpta häst, dom hade gått in med grep och stuckit han så han fick inflamationer i frambenen. Dessa picksår såg ut precis som "brodd sår" men sanningen var att dom slått hink över huvudet på honom och det ena med det tredje. Men brist på bevis kunde jag inte sätta dit dom, tycker det är så tragiskt att man ska ge sig på oskyldiga djur. Jag menar, ville dom mig något så kunde dom slagit till m ig istället.. Det sätter ju men för livet på ett djur! Usch vad arg jag blir! Tack och lov mår han bättre än bra själv idag. Kram på er allt gott hästfolk! :bow:

fy vad hemskt! som tur är ha rjag eget stall och där står bara min häst och syrrans ponny.

Glimfeather,

tänkte på det du berättat i dina trådar tidigare... att du har henne och ponnyn lösa tillsammans etc. Erinrar mig nåt du sa för ett tag sedan, att hon var elak och irriterad på ponnyn etc. har du delat på dem sen dess? Om inte så kanske det skulle lösa att hon sparkar och slår sig lite bättre? de kanske inte upplever att de har tillräckligt med revir/fri yta från varandra? tänkte bara på det, men som sagt du kanske redan löst det problemet!

problemet är löst :) och ponnyn gjorde aldrig nåt mot henne, det är hon som slagit sig själv när hon sparkar sönder saker.

men nu har hon inte slagit sig på ett tag, sä skönt att slippa hitta massa nya sår varje dag!

Nänä, jag förstod att det inte var ponnyn som gjorde ngt, snarare tvärtom att hon var den som sparkade och levde mot ponnyn... tänkte om det var det som gjorde att hon skadade sig. men du har tydligen redan löst det problemet :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 774
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka