linda seniorhäst?

I

Idabn

Hej!
jag har en varmblodsvalack på 26 år. Han är pigg och glad och har inte några problem med benen. Men jag undrar, borde jag linda hans ben på natten?
Isåfall med vad? padd+fleecelinda? eller räcker det med bara fleecelinda?

Tacksam för svar/Ida

Sv: linda seniorhäst?

Är han svullen och varm på morgonen?
Blir han inte påverkad under ridning eller av stillastående hade jag låtit bli eller i första hand om han blir svullen över natten se till att han får gå ute lite mer

nej han blir inte varm eller svullen på morgonen eller något.
och han går ute från morgon till kväll :)

Så varför linda? Det är ju underbart om han har friska ben vid så pass hög ålder. :laugh: Om jag vore du skulle jag skippa bandageringen tills det behövs och inte innan. ;)

heh ja, tänkte bara om det var bra att linda på natten i förebyggande elelr nått :P eller att det var bra att linda när man rider så det inte slits?

Att linda när du rider tror jag gör varken till eller från, det gör du som det känns bäst.

Däremot att linda över natten fast hästen inte har några problem brukar medföra att den dagen man slutar linda så får hästen problem istället. (Detta är i alla fall min erfarenhet) Har hästen bra cirkulation i benen när den står stilla en längre stund så tycker jag inte att man ska försöka mixra med den. :)

Jag red en gammal vallack förut och han lindade vi med back-on-track .. utan det skulle han vara väldigt stel och svullen.. Men back on track kan man ha i förebyggande syfte också (:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv