Linda benen vid transport.

C

Caramia664

I november byter min c-ponny stall, och kommer behöva åka transport ca 20 minuter. Märkte idag att hundj*veln låg och tuggade på hennes transportskydd som numera är helt söndertrasade. :(
Tycker att det känns onödigt att köpa nya transportskydd bara för denna korta lilla resan (bor i en liten stad, billigaste transportskydden går på 600:-/par) och hinner verkligen inte skicka efter lite billigare skydd av olika anledningar.
Hörde dock att det går bra att resa så korta sträckor med lindade ben. Men hur ska jag isåfall linda? Tänkte linda med fleecelindor.
Lindar jag som när jag ska rida eller på något annat sätt?

Tänkte också höra om någon vet hur långa benlindor till ponny bör vara?

Sv: Linda benen vid transport.

Linda från knät/hasen ner till kronranden, dvs så att det ger så mycket skydd som möjligt. Använd långa stallbandage och stora paddar (återigen för att kunna skydda så mycket som möjligt).

Om du har boots är det ett bra komplement till lindorna.

Jag kör alltid med lindor, tål verkligen inte stora klumpiga transportskydd som snurrar runt och kasar ner.
Antingen lindar jag från framknäts överlinje ner till/runt kotan, och har då neopreneboots också. Eller så lindar jag ända ner över kronranden.

Kör alltid alla hästarna utan benskydd, det blir minst irritation på det sättet. Har under alla år aldrig haft några skador.

Om hästen står stilla i transporten hade jag åkt utan. Jag lindar bara min häst bak för att hon ska hålla sig ren!

Jag kör också utan utom när hästen har varit broddad runt om... Nu är han dock barfota..

Han står dock helt still i transporten, inte hans stil att leva rövare men vissa hästar gör ju det..

Själv använder jag transportskydd som jag använder säkerhetsbälte - alltid på ifall något oväntat händer. (Även om transportskydd kanske inte hindrar benbrott så är det iaf en smidig försäkring mot onödiga mindre skador.)

Jag är lite kluven i användning av transport skydd. Använde de alltid på min förra häst och han behövde dem, i alla fall på bak. Han stod gärna och trampade i släppet och kom ut blodig på bakhaserna om han inte hade transportskydd. Hästen jag åker med i dag brukar åka i vanliga skydd och boots, då jag tycker att han blir irriterad av skydd.
Åker hästarna bra och igenting händer så är väl skydd ganska onödigt. Men om olyckan är framme så….. Hade en kompis som blåste av vägen med häst i släppet. Hästen satte sig på rumpan och fick ut frambenen genom frontfönstret. Hade den hästen inte haft ordentliga skydd kunde han har gjort sig riktigt illa, men klarade sig nu riktigt bra.

Det är möjligt men det är en kostnadsfråga också :p Stallbandage och vaddstycken har jag ändå hemma liksom, och jag transporterar ganska sällan så det känns onödigt att köpa dyra skydd. Men min erfarenhet är ändå att lindor sitter mycket bättre och att hästarna är mindre irriterade av dessa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Hämtade hem vår c-ponny 4 år idag enl förra ägarna hade hon bara lastats ett par gånger och åkt kortare sträckor.. Vi lastar på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 468
Senast: Zizzy
·
Träning Hoppas jag valt rätt forum nu. Jo, det är så att vi äntligen fått tid på klinik för min häst, och inom en snar framtid dessutom. :bow...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Yrja
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar