Lillerud - Hästhållning!

London

Trådstartare
Hej! :) Jag har tänkt söka till Lillerudsgymnasiet det här året. Jag vill gå hästhållning och hade tänkt mig hästskötare ridning :) Men måste bara få veta, vad gör man? Är det som det låter? Att man är en vanlig hästskötare och sköter andras hästar? Vart kan man bli hästskötare?

Är lite svårt för mig att ta in att man faktiskt kan jobba med det, låter för bra för att vara sant helt enkelt! Så vill liksom veta vad haken är ;) Kommer ju inte välja inriktning första året, men vill bara ha en liten aning om vad det är jag håller på med ;)

Visste heller inte vart jag skulle posta inlägget. Så förlåt om det ligger fel :)
 
Sv: Lillerud - Hästhållning!

Jag gick hästhållning på gymnasiet fast på kvinnersta.
Man läser hästämnen både teoretiskt och praktiskt, stallskötsel, ridning/körning, hästskötsel osv. Teoretiskt läser man bland annat foderlära, hästens sjukdomar/skador, hästens historia osv.

Man blir utbildad hästskötare ja, sedan kan man läsa vidare på tex hippologen om man vill det.
Ska du jobba som hästskötare så kan du få jobb i travstall, hos tävlingsryttare osv. Men var beredd på att det är slitigt jobb, tidiga mornar och långa dagar varje dag. Dessutom är det dåligt betalt. Men man kan ju som sagt läsa vidare.
 
Sv: Lillerud - Hästhållning!

Är lite svårt för mig att ta in att man faktiskt kan jobba med det, låter för bra för att vara sant helt enkelt!
Det är för bra för att vara sant, väldigt få stalljobb som man inte sliter halvt ihjäl sig på och där man tjänar såpass mycket som man bör göra. Men det finns ju en del fåtal stall/hästskötarjobb som det är vettigt betalt och med vettig arbetstid.

Vill du jobba med hästar och ridning så är det bra att gå tyska beridarutbildningen och gå vidare den vägen. Då är chansen större att man får ett roligare hästskötar/stalljobb där man även får rida och träna hästarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
951
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
485
Senast: tara
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp