lilla älsklingen ska avlivas.

F

Fjordiz

Det här är super jobbigt, men för hästens bästa (Fång). Så är beslutet taget, hästen ska avlivas och puuuh va detta blir svårt. Så många år man har varit med hästen. Någon mer som har avlivat sin häst/foderhäst/medryttarhäst?
Jag kommer verkligen att ta detta jätte hårt, jag vill inte lämna honom .:cry::cry:

Sv: lilla älsklingen ska avlivas.

Senast tog vi bort våran gamling, 27 år 11 månader och 3 veckor, den 6 december 2010....

Det var hårt men hon hade så tydligt talat om att NU ville hon inte mer.... det var för mycket snö så hon orkade inte gå som hon ville i hagen och glimten i ögat fanns inte längre kvar och muggen på benen som hon fick i september ville inte heller läka....

Att ha henne gående i 3 veckor till för att hon skulle bli 28 år var inget alternativ för oss...

Sv. Lantbrukstjänst kom och dom var lika fantastiska som alltid :love:

Jag har avlivat två hästar, den ena hade jag haft i 17 år, den andra i 14 sedan hon var föl. Det är nog det hemskaste jag någonsin gjort men de led båda två och jag är fortfarande trots allt tacksam över att det var konstaterade skador på båda och att det inte var ålderdom eller annat "diffust". Det flera månader innan det slutade kännas som domedagen inuti men idag tänker jag inte så mycket på det längre. Det är 1 resp 1½ år sedan men känns mycket längre nu, förmodligen för att jag köpt andra hästar.

Har nyligen avlivat en häst och det är tungt, riktigt tungt. Men är hästen sjuk och/eller inte mår helt bra så är det också en liten lättnad när det väl är gjort för då behöver man inte längre se hästen må dåligt eller hela tiden oroa sig för att hästen ska bli sämre.

Tog bort min för snart ett år sen... Av samma anledning som du... Det är ett jobbigt beslut att ta... men ibland är det det bästa.

har faktiskt haft flera styckena...När jag ca va 3 år så slutade mamma, mormor och min morbror med ridskola så de fannsen 5-6 stycknea kvar sen dess pluss att dom födde upp 2 st...Och finns faktiskt ingen kvar av dom :(
Men det är de två uppfödningarna, en ponny samt en som vi köpte som 4-åring som vi fick ta bort som 7-åring...Som jag tog hårdast och kände mest för...Och även mammas, mormors och morbrors första häst som blev 33 år som tom jag hann rida!!

De spelar egentligen ingen roll vilket djur man tar bort eller vem som dör om man har nära kontakt, det är lika jobbgit iaf! Pappa har en farbror som dog förra året i september/oktober (begravningen va i oktober) och jag kan fortfarande emellanåt inte fatta att han är borta! Han har ju liksom funnits där hela ens liv och finns plötsligt inte längre...

Detta hjälper säkert inte dig iaf, men kan ändå va skönt att veta att det finns fler som varit i samma sits som sig själv...
(Vill tillägga att dom flesta hästar levde tills åldern tog över eller hur man ska uttrycka det)...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 696
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka