Liljekonvaljer

desiree

Trådstartare
vet inte om den här ligger rätt nu men jag tror det.
precis utanför hagen där min häst går finns det massor men liljekonvljer. det ska ju vara giftigt för människor är det farligt för hästar att äta det?

de har ju länsat rätt bra och ingen är ju sjuk men frågan bara kom upp.

Sv: Liljekonvaljer

Det är giftigt för hästar men jag vet inte hur stor mängd dom måste få i sig för att bli sjuka.

Äter de verkligen av det? De brukar ju lämna det som är giftigt för dem, tex smörblommor.

/Malin

min gör det iaf, hon verkar tycka det är jättegott också.:confused: hon försöker alltid sno åt sig ett par när man går till och från hagen

Det är bären som är mest farliga. Blommorna behövs stora mängder av för att ta kål på en häst.
Men som sagt, se upp när det blir röda bär på dem.

just nu är det ju mestadels blad, lite lite blommor. så det borde inte vara så farligt?

Puttar upp en gamal tråd som är aktuell för mig då vi håller på och stängslar ett område med mycket liljekonvaljer.

Har massa liljekonvalj i min skogshage. Oroade mig rejält första åren, men nu har jag kommit fram till att mina hästar inte bryr sig ett dugg. De smakar varken på liljekonvalj, gullviva eller smörblommor som växer i hagen.

Vi har med en del liljekonvaljer i hagen, men hästarna äter dem inte. I vilket fall inte så länge det finns annat att äta.

Det sägs ju att man kan dö om man dricker vattnet man har haft en bukett liljekonvaljer i. Om det är sant eller inte har jag inte tänkt att testa..

JAG VET!!!!!:o

Har nämligen råkat dricka upp ett glas med vatten som vi haft liljekonvaljer i...:crazy:
Det stod på köksbordet och jag trodde det var mitt vattenglas...Drack upp alltihop och tyckte det smakade lite konstigt (starkt)...så jag frågade barnen om dom haft i nånting i mitt vattenglas...Då sa min son:- NEJ MEN I DET GLASET SATT JU BLOMMORNA SOM VI NYSS LA PÅ KANINENS GRAV!

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och dom sa att det inte var nån fara... Det är blommorna man ska undvika att få i sej.

Tur för mej!!!:banana:

Puh, det var tur att det inte var sant! Då kan vi avliva den myten nu. Blomvattnet är inte livsfarligt.

*kl*

Ok, men enligt era erfarenheter verkar det lugnt att ha hästen i en hage med liljekonvaljer då? Hoppa det, annars blir det till att gräva upp en hel del!

Det är nog ingen fara att ha Liljekonvaljer i hagen....
I våran hage växer det ganska mycke...
och jag överlevde ju ett helt glas med liljekonvalj-vatten...:grin:

Hästar (och andra djur) brukar ju ha en förmåga att undvika det dom inte tål, så det är nog lugnt...

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna