Liljebaggarna ska döööö!

Rhodugune

Trådstartare
Sen jag flyttade för två år sen så har det varit liljebaggar på mina liljor, det har alltid gått så fort att jag inte hunnit göra något för att stoppa dem. :(

Är det någon som har någon bra kur för att rädda mina stackars liljor?

CcZoHUuTs.jpg

Sv: Liljebaggarna ska döööö!

Lägg ut en vit handduk under blommorna och börja handplocka och de som gömmer sig hamnar oftast på handduken. Mormor brukar använda grönsåpa och spraya tidigt...

Plocka plocka plocka plocka - det är det som gäller

Det är ett ständigt pågående arbete. Varje dag får man gå en runda och inspektera. Helst både morgon och kväll.

Suck.

Jag har inte ens en trädgård längre och saknar min liljesamling alldeles grymt. Köpte nya sorter varje år och grävde ner. Jag hade massor....

Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att Myrr ska funka även på liljebaggar. :idea:

Jag ägnade många år till att plocka baggarna morgon och kväll, tills jag förra året tröttnade och slet bort liljorna, jag saknar dessa vackra blommor, men baggarna är outhärdliga.

De ogillar när växterna är blöta, såpa är bra, jag använde pincett att plocka med.

*KL*

Tack för bra tips allihopa!

Jag har inga liljor i min trädgård, därmot så trivs liljebaggarna i min gräslök :mad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar