light foder?

I

immabelle

Jag har en lättfödd häst som jag har funderingar kring kraftfoder till. Vilket foder är bra att ge till en sådan häst. Hon är ett halvblodssto ca 160 cm hög. Hon har mage kvar sedan sommarbetet som måste bort. Hon får fri tillgång på hö i hagen och mer än hon äter på kvällen. Jag ska flytta henne till ett nytt stall med höfodrring 3-4 ggr per dag så då kan jag begränsa mängden om det nu är bra eller dåligt egentligen. Nu får hon ca 6 dl krafft musli per dag och ca 4 dl betfor per dag. Plus morötter ca 6 st per dag. Hon rids ca 4 ggr per vecka normalhårt arbete (mer när det är bättre väder och inte extremhalka som det är nu) Tacksam för hjälp med kilo hösilage (i det nya stallet är det hösilage) och märke och mängd på foder.

Sv: light foder?

Eftersom hästen äter mest grovfoder så är det där man ska leta efter värden som passar ens häst. Lågt energivärde vill du ha så du kan ge ordentligt att tugga på utan att det ger för mycket kalorier. Ett bra proteinvärde också så du slipper ge en massa dyra tillskott som också gör att du kanske måste begränsa grovfodergivan.

Alltså: kolla upp vad hösilaget innehåller!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama