Ligghall??

bettysmatte

Trådstartare
Jag ser ordet "ligghall" användas mycket angående lösdrift. Hur ska en sådan vara utformad egentligen? Finns det några speciella krav och bestämmelser? Var hittar jag de i såfall någonstans? Jag har tänkt att låta min islänning gå ute året om. Hon ska få fri tillgång (kan gå in och ut alltså) till halva mitt garage som har betongväggar, betonggolv, tak och ett fönster . Där har jag antingen tänkt att strö med spån eller halm, alternativt lägga en vinterbädd. Hon kommer att få fri tillgång til hö där inne också. Tycker ni att detta kan kallas ligghall?

Sv: Ligghall??

Du kan få Djurskyddsbestämmelser för hästar av jordbruksverket, där står det att ligghall utan utfodring i hallen ska vara för vuxna hästar 80% av arean för vuxen häst i enhäst-alt. fölningsbox. Takhöjden får vara lägst 2,2m.

Finns det bara bestämmelser angående storleken på ligghallen, eller finns det andra krav också? Jag tänker då typ på vad för underlag man ska ha, hur utfodring ska ske, etc.

Det står bara att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Där jag har mina så har de fritt med mineraler och dem har jag i ligghallen, hö får de ute i rundbalar, så får de natuligtvis kraftfoder med.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 519
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 499
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar