Ligghall med trägolv?

Zinoida

Trådstartare
Har läst mig vilse på nätet nu ang detta och tänkte att jag kanske kunde hitta ngn som faktiskt hade erfarenhet och/eller kunde komma med lite goda råd.

Frågan gäller att använda en del av en lada som ligghall till lösdrift, men utrymmet har trägolv. Vissa verkar lägga bädden direkt på trägolvet, men är inte risken väldigt stor att det går röta i trät då... Vad är bäst att skydda golvet med för att undvika detta? Tjärpapp, flytande gummimatta, boxmattor, dra över med cement? Vilken typ av bädd ska man satsa på när man har denna typ av golv?

Vill inte lägga ner en förmögenhet heller, som hyresgäst och ej som ägare...

Tacksam för alla svar, tips och tankar :)

Sv: Ligghall med trägolv?

Finns det möjlighet att ta bort golvet och lägga grus istället? Det är i så fall det sätt jag skulle använda mig av. Golvplankorna skulle jag spara på en torr plats så att jag skulle kunna återställa golvet när hyresperioden var över. Som du säger så har trägolv en högst begränsad hållbarhet i stall/ligghallar. Börjar golvet ruttna kan det bli otrevliga skador om hästarna trampar igenom. Då blir det ju inte billigare i alla fall...

Sv: Ligghall med trägolv?

Golvplankor håller ett tag, och det finns de som har det i stall med istället för cement för att kisset ska rinna igenom. Hur länge de håller vet jag inte riktigt, men några år håller de ju i.af med bädd (att kisset ligger kvar längst ner och ev rinner igenom lite). En del mindre djurstall har ju faktiskt träplank som golv med.

Det är nog helt klart billigast att byta ut plankor som som blivit dåliga när du flyttar ut igen (om de blivit det), och om du ska vara där en längre tid kolla igenom golvet en eller två gånger/år och hålla efter golvet för säkerhets skull.

Det bästa hade nog helt klart varit att lägga grovt makadam eller liknande (grus) i botten då det både släpper igenom urin men håller underlaget på plats. Men det är knappast billigare än att byta ut några plankor så vida du inte har möjlighet att hämta det själv då (det är transporten som kostar typ, själva gruset är billigt).

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 182
Senast: mackan
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 656
Senast: majha
·
H
Anläggning Jag har lite funderingar kring botten golvet i den nya ligghallen som kommer vara klar så fort snön har försvunnit. Detta är en...
Svar
9
· Visningar
1 517
Hästmänniskan Vi ska lägga in trägolv i lösdriften. Svärfar vill typ slipers-behandla golvet så det inte ska ruttna men det kan han ju glömma :crazy...
Svar
6
· Visningar
1 314
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?