Ligghall- hur hög måste ingången vara?

sassiball

Trådstartare
Jag har en byggnad i min vinterhage som jag funderar på att göra om till ligghall. Nu använder jag det mest som förråd till stängsel stolpar och halm. Men jag måste få till öppningarna på ett bra sätt. Hur höga måste de vara?

Jag har läst att man helst ska ha öppningen åt söder, men det blåser alltid därifrån så jag får se lite hur jag gör. Den är ganska stor (för två hästar) så det går nog att ha en öppning både åt norr o söder.

Jag har läst lite på jordbruksverkets hemsida men hittar inte något om just ingången. Är det samma som till stall?

Senast ändrad:
Sv: Ligghall- hur hög måste ingången vara?

En sak till. På jordbruksverkets hemsida stod att man måste lämna in om förprövning om man ska bygga om en befintlig byggnad för att ha djur där, och förprövning skulle då lämnas till länsstyrelsen.

Jag läste på länsstyrelsen i halmstads hemsida att man inte behöver lämna in en förprövning om man bygger om till ett djurslag som det bara finns ett fåtal av på gården, gränsen låg vid 5 hästar. Jag har två hästar men har tänkt bygga till 3. Det är på en lantbruksfastighet. Det måste väl innebära att jag inte behöver lämna in en förprövning?

Kanske bäst att ringa o fråga, är bara lite nyfiken på hur andra har gjort och hur man bör göra.

Det är samma som för stall och om jag kommer ihåg rätt s finns det ingen måste höjd bara en bör höjd så att säga.

Angående förprövning så är ju så att om du idag har möjlighet att ha två hästar i t ex två boxar och bygger en lösdrift som kan ta tre hästar så har du kommit upp i fem hästar. Även om det inte finns mer än tre så finns möjligheten att ha fem och det är det som räknas.
Idag är det ju gratis att lämna in en förprövning dessutom får en del råd i samband med den så det är inte direkt någon nackdel.

Ok, ja lite råd är ju aldrig fel i of sig. Men vad är en förprövning egentligen? Är det en ritning? Jag antar att den måste vara skalenlig i så fall? Vart vänder man sig för att få en sådan gjord?

Jag vet ju hur alla mått är i verkligheten och kan väl i of sig räkna ut det på en skala, men tycker ändå det verkar lite komplicerat att göra själv.

När det inte är någon kompliserad byggnad så behövs inte heller någon avanserad ritning. Jag har själv gjort en förprövning i år och laddade ner ett gratis (provperiod) version av ett ritprogram och gjorde mina ritningar.
Sedan finns en blankett som ska fylla i och skicka med. Min Länsstyrelse (Skåne län) hade den på nätet så den gick att hämta direkt. De hade då också anvisningar om vad som behövdes och hur det skulle gå till. Så det var inte alls svårt.

finns det programmet kvar?

När jag skulle bygga min ligghall till mina hästar (hade då nånstans 6 hästar) så ringde jag kommunen och frågade vad de ville ha in. De sa till mig att om det inte rörde sig om någon större verksamhet och om jag tog i extra i överkant på de tillåtna måtten så behövde jag inte skicka in några papper.
Mitt tips är därför att ringa kommunen och höra vad dom tycker. Du kanske slipper all pappersexercis precis som jag gjorde?

tack för tipset, det skall jag sno med mig :) ringa kommunen i kommande flytt helt enkelt

tack, skall kolla upp det på en gång :)

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: WBanna
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 913
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix