Ligger stilla efter omkullridning

Plankton

Trådstartare
Min dotter gick omkull med vårat sto igår. Båda klarade sig utan skador och de 3 unga tjejerna som var ute klarade av situationen med bravur. Jag undrar dock om någon har förslag till förklaring varför hästen låg kvar helt stilla i flera minuter. Dottern satt fast med benet under hästen och kunde inte komma loss. Med gemensam insatts fick tjejerna upp henne efter ett tag och dotter kunde komma loss. Väl uppe på fötter igen var hästen rejält uppstressad men lugnade ganska snart ner sig igen. Men som sagt någon som vet varför hon låg helt still så pass länga (ca 5 min enl dottern), kan det vara pågrund av rädsla? eller vad framkallar en sådan reaktion?

Sv: Ligger stilla efter omkullridning

Säkerligen så blev hon chockad. Hon låg säkert kvar länge pga att hon fick lova att fundera på "var hon var" och samla sig lite. Det är läskigt när det händer och hästar går inte precis omkull var och varannan dag, hon förstod säkert inte vad som hänt först och behövde lite betänketid. Hon kanske inte ens låg i 5 minuter utan bara 1, det kan ju kännas som lång tid när man blir stressad och nervös och är rädd att hästen eller ryttaren gjort sig illa.

Men om hon inte har några skador så var det säkert bara en chock.

Visst kan det vara chock av en ovan upplevelse, hon har mig veterligen aldrig gått omkull under ryttare. Gällande tiden har jag också funderat på om det inte kändes längre än vad det var. Tack för ditt svar

Hästar ger ju också upp väldigt lätt. Tex en häst som har rullat fast sig, kan ofta komma upp själv om man "tvingar" den att försöka lite till, men de flesta hästar slutar att försöka nästan med en gång. Hästen kanske helt enkelt inte trodde att hon skulle kunna komma upp?

Om det var ett våldsamt fall kan hästen också ha tappat luften och blivit liggande av den anledningen. Eller en kombination av de du fått exempel på.

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Mitt sto låg också en bra stund efter att vi gick omkull innan hon till slut reste sig.
Jag har hört från folk som av misstag när de varit ute och ridit med hästen gått ner sig i kärr eller gyttja och som upplevt att hästen nästan genast gett upp trots att den sjunker och riskerar att drunkna. En jag pratade med i helgen berättade att hennes häst efter att de gått ner sig lade huvudet på sidan och mer eller mindre väntade på att sjunka ner under ytan. Ryttaren fick ju såklart panik och tvingade hästen att kämpa sig upp ur kärret vilket som tur var lyckades men ingen vet hur det kunde ha gått.
Någon som vet varför hästarna beter sig på detta vis? Vore intressant att förstå detta...

Jag tror att hon blev ganska så rejält chockad. :crazy:

Ja det är väldigt intressant! För en häst som står upp ger ju inte upp så lätt! Den kan ju springa med stora skador på benen men trots det bara forsätter springa. Kan det vara så att när de ligger ner så ger de upp lättare för att de inte kan använda sig av sitt skydd nr 1 "flykt" ???

Svarar flera

Även människor kan reagera på detta sättet. Man blir helt stilla och orörlig i nödsituationer. Fakum är att det är ett sätt att skydda sig från rovdjur men ibland så kan det inträffa vid lite fel tillfälle.

Det är alltså en "reflex" som man inte kan kontrollera eller påverka så länge man inte kommer ur den.

Om en katt jagar en mus så brukar den ju vara ganska så tuff mot musen. Den kan leka rätt så grymt med den. Plötsligt så stelnar musen till och blir liggande som om den var död. Katten går fram och nosar på den och kanske lappar till den med tassen några gånger. Inget händer. Katten tappar intresset och vänder sig bort i tron att musen är död. På några mikrosekunder så piggnar musen till och sticker iväg och gömmer sig där katten inte kommer åt den.

De flesta bytesdjur har en sådan funktion (vi är faktiskt också bytesdjur igentligen även om vi glömmer det ibland) och den fungerar så att den inte bara räddar livet på oss ibland utan också gör så att det inte gör så ont att bli uppäten om det skulle inträffa.

Observera att detta är en väldigt förenklad förklaring. De som vill veta mer exakt kan leta under krishantering i psykologiböcker och liknade.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst