Ligger sadeln bra?

gadriel

Trådstartare
Jag vet att det är svårt att se på bild men är jag helt ute och cyklar med denna sadeln eller se den ut att passa så långt det går att se på bild?

Jag tyckte själv att den blev lite låg fram utan padden, hon är helt omusklad och ska ju förhoppningsvis bygga på lite muskler så småningom. Med padden tyckte jag att den såg ut att ligga bra men jag är hemskt osäker eftersom mitt sadelkunnande är ganska begränsat, särskilt på westernsadlar :o.
Det känns iaf som sadelgjorden hamnar ca en handsbredd bakom frambenen, iaf nu utan ryttare, och att bogbladen får utrymme, där den ligger nu är där den "vill" ligga.

Bilder utan padd:

sadutan1.jpg

sadutan2.jpg

sadutan3.jpg

sadutan4.jpg

Sv: Ligger sadeln bra?

Det er umuligt at vurdere fra billeder. Det kan ser rigtig fint ud, men alligevel blive til noget værre noget, i den øjeblik hesten får rytter på og skal bevæge sig.

Det bedste at gøre er at ride den og så "spørge" hesten dagen efter, ved at mærke den igennem for smerte.

Der er også andre tegn, som hestens opførsel og hvordan sadlen ligger eller bevæger sig under ridning, der kan hjælpe med at vurdere om den fungere for hesten. For eksempel, hvis sadlen hopper op og ned bagtil når du rider jog el trav, så duer den ikke.

Jo det är inte lätt att se, men jag tänkte att man väl iaf ser om det ser superfel ut i alla fall.

Problemet är att hon är under inridning så hittills skrittar jag bara några minuter på henne så det är inte så lätt att se svett eller så på henne, eller märka om hon får ont eftersom det är så kort stund jag sitter på henne. Men lite trav ska väl gå att få till kanske...

I vidden fram ser den ut ungefär som min sadel gör på min häst med en entums pad under.
Är med ganska osäker på om det är för brett eller lagom?

Sist jag red hade jag en 0,5" underpad + en 1" padd + en tunnare "dekorationsfilt" över, han fick ca 10x5 cm stora torra fläckar vid sidorna strax bakom manken, då var det väldigt svårt att få till galoppen, men det kan det å andra sidan vara ändå vissa dagar.. Misstänker det blev på tok för mkt paddning där men tyckte det såg ok ut i stallgången :o

Ska prova experimentera lite med paddningen, sist jag red hade jag enbart 1" padden men då blev han inte så svettig så det gick inte att se riktigt.

Är ca 5 cm mellan manke och sadel när jag sitter i skulle jag tippa när jag enbart har en .. Följer din tråd iaf! :)

Senast ändrad:

Blev lite rörigt.. Med det översta jag skrev menas alltså att min liknar din på bilderna med padd ;)

Blev lite rörigt.. Med det översta jag skrev menas alltså att min liknar din på bilderna med padd ;)

:D Jag ska försöka provrida imorn och se hur det känns iaf, se om jag kan fjäska för fotografen att ta lite kort/filma med mig i sadeln..

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 378
Senast: Emiro
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Ridning Hej! Har under se senaste 10 åren ridit western. I vintras gjorde jag en "vild chansning" när jag valde att köpa ett engelskt fullblod...
2
Svar
23
· Visningar
4 280
Senast: lovehorses
·
Utrustning Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag...
Svar
2
· Visningar
966
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka