Ligamentskada

Sh_Arabians

Trådstartare
Hej!
Om en häst fått diagnosen ligamentskada i höger framknä men röntgad ua och helt utan svullnad eller värme men halt på gången hur illa är det då? Nån som Har nån erfarenhet?
Fått tuppkam och ordinerad vila 1månad.

Har inte erfarenhet av ligamentskada i knä, men i kronled. Syntes väldigt svagt på röntgen genom att ligamentets utlinjering var otydlig men diagnos fastställdes med Ultraljud.
Min häst var stundtals så gott som blockhalt och stundtals mindre än en rad halt vid longering.
Totalt dryg 3mån vila och tre omgångar stötvågsterapi sedan långsam igångsättning. Hästen är helt återställd idag.

Min ena har skadat sidoligamenten i ena hovleden. Han har varit 0,5-1 grad halt av och till och troligtvis haft skadan ganska länge (första misstanken om detta var i juni 2012!) men vi har inte hittat "rätt" fel förrän i höstas då vi gjorde en magnetröntgen. Han vilade i 4-5 mån och är nu igång igen, med ringskor för att stabilisera hoven. Hållbarheten i framtiden vet jag inget om men än så länge känns han bättre än nånsin.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18