Lider hästarna av att stå inne långa nätter?

milly

Trådstartare
Utan mat, menar jag (annat med dom som har fri tillgång eller rejääält med hö/halm som räcker länge).

Jag tycker det känns hemskt att de ska stå inne 12-14timmar och av de timmarna har de hö max 2-3timmar i BÄSTA fall och sen sover de max 3-4timmar och resten av tiden får de bara stå och GLO i väggen och vara hungriga...
De som ska äta OFTA och inte stå så många timmar (8-10timmar) utan mat. Inte konstigt att många hästar börja äta upp stallet istället!!

En del stall fodrar ju sent vid 22 eller tom 23 och sen släpper ut tidigt vid 6-7. Det är ju helt okej!

Men i många stall där jag haft min häst tas de in vid 17-18.00 och får sin nattranson senast 19.30-20.00 och sen släpps de ut kl 8-9 på morgonen. Det blir alldeles för lång tid för dom UTAN MAT! :eek:
Pga männsikors bekvämlighet.

I det stallet där jag stått denna vinetr togs de in 17-17.30 och fick då sitt kraftfoder och mellan 2-5kg hö att ha hela natten. Ingen mer fodring! :eek: Släpps ut runt 7- 7.30.
Min fick 4-5kg hö plus 1-2kg halm för jag tyckte att hon skulle ha att tugga på. Hon verkade må bättre än de andra iaf, för hon tuggade inte på väggarna i stallet och det gjorde nästan alla de andra.

Nej jag vet inte men av det jag VET om hästar så känns det hemskt! :(
Om man inte har möjlighet att fodra SENT så tycker jag att man ska ge sin häst ordentligt med hö och halm till natten. :mad:

Vad säger ni?
kan de stå inne 8-10timmar UTAN MAT - utan att må dåligt av det?

Sv: Lider hästarna av att stå inne långa nätter?

Beror ju på vad du menar med utan mat..

Mina står på halm, så de kan alltid tugga på något, de tycker dessutom om halmen. Hö får de en 5-6 kg på kvällen och iaf den ena hästen har alltid hö kvar på morgonen. De trivs bra med att komma in och ligger gärna ner och sover. Kommer in ca 16-17 på vintern och går ut 8-8:30.
Nu går de ju på bete då.

Dina får ju rejält med hö och har halm att tugga på vid behov = okej! Då mår nog dina hästar prima. :smirk:

Jag menar de som fodras tidigt på kvällen (före 21) och bara får 2-4kg hö (stor häst) och ingen halm att ta sig till heller.

jag brukar vara lite orolig för hästarna (främst min egen så klart) men vet inte om jag ska sluta med det... Det kanske inte är så farligt? :crazy: oroar jag mig i onödan?!

Sen 1maj går våra på dygnet-runt bete också :D .
och till hösten ska min flytta till LÖSDRIFT och fri tillgång på hö :banana:

Jag har också reagerat på detta.

Nu har jag mina hästar på lösdrift men ger sista höet runt 23.00 och morgonhöet vid 7.00. De äter upp höet på nån timme, men eftersom de går ute har de saker att pyssla med, äta gammalt gräs + att de har halm att tugga på.

Förra stallet jag hade min häst där var "natthöet" redan vid 20-tiden och nästa måltid kl 8 och min häst åt sitt hö max 1.5 timme sen hade han inget mer att göra. Vi fick inte ha halm där heller.

taccotad skrev:
Jag har också reagerat på detta.

Vad skönt att höra att det finns fler som reagerat på det här...

Där jag har min häst nu har tanten två egna hästar. Pga att den ena har haft fång vågar hon inte låta dem gå ute dygnet-runt utan de står inne på "nätterna" - vilket för mig är hela kvällen också!
Hon tar in dom i BÄSTA fall vid 19- 19.30, annars 18.00, även nu på sommaren :eek: .

Hon verkar inte tycka att det är nåt konstigt med att hästarna står en sisådär 12 timmar utan mat inne (de står på spån). Hon klagar dock på att hästarna äter på stallväggarna (trädet) och har nu satt upp metall på trädet för att de inte ska kunna göra det heller... så nu har de INGET att ta till när tuggbehovet tryter. :crazy:

Jag pratade med henne om att hästar som står inne långa nätter utan mat (eller dagar :p ) kan få magsår pga att gallan sprutar ut brännande syra i magen hela tiden (är det inte typ så?) på hästar och därför ska de helst inte stå så länge utan mat... Men hon förtsod inte alls! "det måste väl bero på stress?!" javisst, men STRESS för en häst kan väl lika väl vara att stå utan mat en lång tid, eller hur?
Hon förstår inte hur MIN häst kan ha problem med sånt... (de trodde på kliniken för några år sen att hon hade besvär av magsår/magkatarr och fick medicin mot det = blev bra direkt). Min häst har varit vanvårdad och troligen blivit förstörd i sin mage då... :crazy:

Om jag har fattat saken rätt så producerar hästar magsyra HELA TIDEN, har man då en tom mage så lär det ju inte vara så hälsosamt. Jag har läst att hästar vill äta ca var tredje timme hela dygnet, och det stämmer säkert. Jag lägger ut mat till natten (lösdrift) så att det finns en tuss kvar på morgonen, är det uppätet tycker jag de har fått för lite. Visst, har man fånghäst eller en häst som inte slutar äta funkar det ju inte.
Titta vad hästarna gör på en dag: -ungefär detsamma gör de på nätterna oxå, insåg jag när jag var vaken och studerade hästarna under två nätter för några år sen. Dvs DE ÄTER (om de kan) större delen av dygnet. Iaf gör MINA det. ;)

Jo nog kan dom stå utan mat i massor av timmar - men självklart kan någon bli riktigt dålig av det. Jag har jobbat i stall där det fodrades på detta vis och alla var ok i magen.
Men inte tusan är det bra - kan man välja så fodrar man sent och låter hästen tugga halm.

Okej OM magen "klarar sig" på mindre känsliga hästar MEN de mår väl ändå PSYKISKT dåligt av att inte ha att TUGGA på. :confused:
Det stressar väl dom att gå så långa tider utan mat? För det första sprutar det galla hela tiden på dom och för det andra så blir de uttråkade och får dåligt med tuggtid... :crazy:

Jag tror inte att hästar kan stå så länge utan mat utan att må dåligt av det. Däremot är det inte säkert att man märker att de mår dåligt, vilket ju är synd eftersom om det hade märkts hade nog många hästar sluppit leva ett sånt liv...

Iccic skrev:
Jag tror inte att hästar kan stå så länge utan mat utan att må dåligt av det. Däremot är det inte säkert att man märker att de mår dåligt, vilket ju är synd eftersom om det hade märkts hade nog många hästar sluppit leva ett sånt liv...

Ja det är precis det jag tror också... :crazy:

Tanten i vårat stall vet nog inte ens att hästarna inte sover så mycket utan hon tror att de äter sin kvällsmat precis som vi människor och sen sover 8timmar eller så...

I detta stall där jag jobbade - för länge sedan - så var ingen stressad, det var väldigt lugnt. Om jag kom dit på kväll o nattetid eller mycket tidiga mornar (vilket jag gjorde minst nån gång per vecka under 3 års tid) så var det helt tyst och alla verkade "sova".
Nu när jag vet bättre så tycker jag det var konstigt men så var det. Jag bestämde inte över utfodringen då och kunde bara göra som dom sa. Idag hade jag protesterat rejält.

Jag ger så pass mycket hö på kvällen att det ligger lite kvar på morgonen. Det ska aldrig vara helt tomt. Mina får alltså fri tillgång i stort sett. I hagen ligger flera bingar fulla med hö som räcker hela dagen och sen blir det en hel bal inne på kvällen. Har mycket lugna hästar och matvak existerar inte i stallet. :cool:

Skulle mina hästar ha det så skulle jag själv också må dåligt.När jag jobbar går de ut 5.30 och kvällshöet ger jag alltid innan jag själv går och sover,har nån meter till stallet och har ofta gjort iordning höet så det går ju på ett nafs.
När jag är ledig brukar jag ge extra hö senare på kvällen för att när jag är ledig måste jag få sova till 8 iallafall :smirk:
Så det har ofta blivit kvällsfodringar i morgonrock :o

i stallet där jag hade häst förut togs hästarna in vid 18.00 på kvällen och gick ut vid 07.00 på morgonen, ganska normala stalltider, det som inte var normal var hur stallägaren fodrade sin häst, vid insläpp fick hästarna kraftfoder och hö, jag gav min häst fri tillgång så han hade alltrid massor kvar på morgonen, stallägaren däremot gav sin häst 2 kg hö :eek: och det var allt han fick fram till morgonen, redan vidf halv åtta brukade han ha äötit upp allt, en quarter vallack. Jag undrade flera ggr om han inte skulle ge hästen mer hö men fick som svar att han var fölr tjock, gå ner på kvällen och fodra en gång till orkade han inte :mad:
Kan tilläggas att häst stackaren box vandrade och alltiod hets åt sitt kraft foder :(

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det... Men såvida man inte ska ha fri tillgång alternativt halm, så skulle ju det innebära att man måste fodra tidigast tolv på natten om dom ska komma ut klockan sex på morgonen... Det är ju också ganska ohållbart...
Jag har hästen inackorderad, och våra hästar får sista fodringen vid 20.00, morgonfodringen vid 6.00, och jag har iaf inte märkt att det är någon som mår dåligt av det... Dom hästar som bara får kanske 3kg hö på kvällen äter ju lätt upp det på en timme, vilket innebär att dom står utan mat i ca 9 timmar.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det... Men såvida man inte ska ha fri tillgång alternativt halm, så skulle ju det innebära att man måste fodra tidigast tolv på natten om dom ska komma ut klockan sex på morgonen... Det är ju också ganska ohållbart...

Ohållbart? Pga människors bekvämlighet?! Det är ju just DET som är det hemska. :( :mad:

Jag har hästen inackorderad, och våra hästar får sista fodringen vid 20.00, morgonfodringen vid 6.00, och jag har iaf inte märkt att det är någon som mår dåligt av det... Dom hästar som bara får kanske 3kg hö på kvällen äter ju lätt upp det på en timme, vilket innebär att dom står utan mat i ca 9 timmar.

Era tider är iaf NÅGOt bättre än i vårat stall :smirk: .
Men det syns ju inte alltid på dom att dom far illa av att stå så länge utan mat! Det behöver inte alltid heller bli FYSISKA symtom på det utan det är PSYKISKT stressande för dom och de mår aldrig BRA med att ha dessa tider... mer än 4-5timmar utan mat ÄR mer eller mindre hemskt för dom!

Bison skrev:
stallägaren däremot gav sin häst 2 kg hö :eek: och det var allt han fick fram till morgonen, redan vidf halv åtta brukade han ha äötit upp allt

ja, sådär gör ju vår stallägare också! :eek: :cry:
Så dom får stå minst 12timmar utan ett enda STRÅ att äta/pilla med!!

Det är ju bevisat att hästar mår både fysiskt och psykiskt dåligt av att stå utan mat för länge och det är inget jag skulle utsätta min häst för. Det är inte så svårt att slänga in så mycket hö/halm att hästen har att tugga på hela natten, det är väl det minsta man kan göra för sin häst om man ska låsa in den i en liten box mer än halva dygnet...

Håller med, om det ändå bara var halva dygnet. Jag vet ett stall där islandshästarna står inne 16 tim per dygn året om!! Ägarna där säger precis som Arwyn ovan " Vi har inte märkt att de mår dåligt"!!! Hur långt ska det få gå och på vilket sätt ska hästarna visa att de mår dåligt innan man gör nåt åt saken? Kallar de sig djurvänner?

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama