S

snussan

Vilka licenser behövs för att tävla lokal/regional ? Ryttaren måste väl ha licens och hästen också , Right ?! Att man behöver grönt kort vet jag :)
Och vad är det för skillnad på lokal & regionaltävling ?
Hoppas någon kan svara, vore superbra ;)

Sv: licenser

Du behöver junior-/seniorlicens och din häst behöver hästlicens. Det finns även lokal licens, men den gäller ju då bara för lokala tävlingar.
Skillnaden på lokal och regional tävling är att klasserna blir svårare på regional.

Okej, Tack ! :)
Men vaddå , blir banorna (svängarna osv )svårare då ? hindrena högre? eller är det vid en viss klass det räknas som regional ? :S

;)

På lokal tävling behöver inte hästen ha licens. Sen är lokal ryttarlicens mycket billigare. Tycker inte det är så stor skillnad på svårighetsgraden i klasserna. Skillnaden är väl på framhoppningen där det kan vara väldigt rörigt ibland på lokal nar det är mer oerfarna ryttare..

skillnaderna på lokal/regional tävling är inte höjderna (eller jo, det är ju lite högre klasser på regional, men det är höjderna på klassen) utan främst banans tekniska svårighet. och som kajsa_kavat säger lite rörigare på frmahoppningen. ex.
finns typ lokal upp till L:B och lägsta regional klassen är L:B men den lokal L:B:n är lite lättare bana än den regionala L:B:n. förstår du?

kajsa_kavat skrev:
På lokal tävling behöver inte hästen ha licens. Sen är lokal ryttarlicens mycket billigare. Tycker inte det är så stor skillnad på svårighetsgraden i klasserna. Skillnaden är väl på framhoppningen där det kan vara väldigt rörigt ibland på lokal nar det är mer oerfarna ryttare..

hoppar in här med min fråga...
Jag ska antagligen börja tävla ponny och min kompis ska börja tävla storhäst. Nu håller vi på att titta runt och tycker att detta är lite av en djungel:angel:
Vi ska ta grönt kort på tisdag, så så långt är vi med. Men sen kommer det här med licens... Du säger att man inte behöver licens lokalt, och nästa säger att det är billigare med lokallicens. Så då finns det lokallicens som inte används? Varför finns det då? (Förlåt för dumma frågor;) )

Sen, vad behöver ponnyn?
Mätintyg och vaccintyg tror jag:P
Pass och licens va?
Men chipmärkt då? Måste den vara det?

Jaa. Som sagt, vi är lite lost:D

Tacksam för all hjälp!
/Sanna

Charmtrollet skrev:
Jag ska antagligen börja tävla ponny och min kompis ska börja tävla storhäst. Nu håller vi på att titta runt och tycker att detta är lite av en djungel:angel:
Vi ska ta grönt kort på tisdag, så så långt är vi med. Men sen kommer det här med licens... Du säger att man inte behöver licens lokalt, och nästa säger att det är billigare med lokallicens. Så då finns det lokallicens som inte används? Varför finns det då? (Förlåt för dumma frågor;) )

Hästen/ponnyn behöver inte licens när man rider lokalt. Däremot behöver man själv lokallicens eller junior-/seniorlicens beroende på ens ålder. Med junior-/seniorlicens får man också rida högre än lokalt.
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91844

Charmtrollet skrev:
Sen, vad behöver ponnyn?
Pass och licens va?

Tacksam för all hjälp!
/Sanna

Ponnyn behöver på lokal tävling mätintyg och vaccinationsintyg. Helt riktigt. Pass krävs inte för tävling, inte heller licens på lokal tävling.
Chipmärkt måste den däremot vara.

Charmtrollet skrev:

Sen, vad behöver ponnyn?
Pass och licens va?

Tacksam för all hjälp!
/Sanna

Hästen behöver inte licens på lokaltävling, däremot ryttaren och där finns flera licensformer bl,annat lokal, senior eller junior (beroende på åldern). på senior/junior licens kan du tävla från lokal-nationellt.
på lokal licens bara lokalt.
Ja ponnyn (ej häst) måste vara chippad licens från regional tävling och upp
Lycka till

Sazalamel skrev:
Jag skrev ju att ponnyer måste vara chippade:confused: :confused:

Jepp, såhär skrev du:"Ja ponnyn (ej häst) måste vara chippad licens från regional tävling och upp".
Det stämmer alltså, men är luddigt skrivet då man lätt kan tolka det som att chipningen också gäller från regional och uppåt. Skiljetecken är en bra uppfinning :smirk:

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
548
Senast: Twihard
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka