Matinee

Trådstartare
Jag har två frågor angående licenser i fälttävlan.
Man fick rida debutant klass på en regional tävling med lokal licens va?
Min andra fråga är måste hästen ha licens för att få tävla debutant klass på en regional tävling?

Eftersom man får tävla med häst på lokal tävling utan hästlicens så blev jag osäker på hur det gäller fälttävlan.

Sv: Licens

Du som har lite koll.. :angel:

Hur är det med debutant som lokaltävling?
Jag har för mig om att jag var tvungen att ha ponnylicens, och lokal ryttarlicens, men jag har världens sämsta minne. :angel:
Så tänkte höra om du vet hur det är..?

Jag vet faktiskt inte riktigt och eftersom jag inte är 100 säker så ta inte det jag säger som 100% fakta.

Men på lokala tävlingar behöver du väl inte ha hästlicens men du behöver dock ryttarlicens.

Hästen måste ha licens även på debutant , om den är skriven som lokal i proppen räcker det med lokal licens för dig annars är det regional som gäller om jag har fattat det rätt. Det finns många gamla trådar i detta ämne.

Jag har två frågor angående licenser i fälttävlan.
Man fick rida debutant klass på en regional tävling med lokal licens va?
Min andra fråga är måste hästen ha licens för att få tävla debutant klass på en regional tävling?

Eftersom man får tävla med häst på lokal tävling utan hästlicens så blev jag osäker på hur det gäller fälttävlan.

Detta gäller:
90 klass på lokal tävling: lokal ryttarlicens, ingen hästlicens
90 klass på regional tävling: lokal ryttarlicens, hästlicens

Tillägg: Ft-kom vill inte ha lokal tävling utan regional så att resultaten "finns" lagrade på rätt häst.

Hmm... Enligt min tränare (terräng) är alla debutanter lokala, även om själva tävlingen står som regional

Enligt Mitt TR så krävs på
Lokaltävling: enbart lokallicens, ingen häst/ponnylicens
På regionaltävling: junior/seniorlicens + häst/ponnylicens

plus: "Om 0,90/debutantklass arrangeras i samband med regionaltävling eller högre krävs för ryttaren lokaltävlingslicens och licens för hästen/ponnyn".
Det står (häst) precis före detta, men om det skulle gälla bara häst så borde det rimligen inte stå "/ponny"

0.90/debutant verkar alltså alltid räknas som lokal för ryttaren men för häst/ponny gäller tävlingens status.

De är inte alltid lokala. Idasagare har HELT rätt!

Ja det var så jag fattat det..

Alltså får jag starta debutant klass i en regional fälttävlan på min lokallicens..

Enligt Mitt TR så krävs på
Lokaltävling: enbart lokallicens, ingen häst/ponnylicens
På regionaltävling: junior/seniorlicens + häst/ponnylicens

plus: "Om 0,90/debutantklass arrangeras i samband med regionaltävling eller högre krävs för ryttaren lokaltävlingslicens och licens för hästen/ponnyn".
Det står (häst) precis före detta, men om det skulle gälla bara häst så borde det rimligen inte stå "/ponny"

0.90/debutant verkar alltså alltid räknas som lokal för ryttaren men för häst/ponny gäller tävlingens status.

Det där var lite förvirrande :crazy:
I första stycket står det ju "ingen hästlicens", medan det i andra stycket står att det behövs.

Om jag tolkar det rätt så behövs alltså hästlicens om det ex är regionaltävling samma dag?
Tänkte om det gäller över ett "meeting" också?

Ex så är det en lokal/regional/elit tävling i sommar, men på enskilda dagar.
Krävs det då ändå hästlicens?

*förvirrad* :confused: :p

Krävs inte hästlicens på debutant om den går som lokal (den enda klassen som får gå som lokal) så det är säkert den dagen som är lokal då

Det där var lite förvirrande :crazy:
I första stycket står det ju "ingen hästlicens", medan det i andra stycket står att det behövs.

Om jag tolkar det rätt så behövs alltså hästlicens om det ex är regionaltävling samma dag?
Tänkte om det gäller över ett "meeting" också?

Ex så är det en lokal/regional/elit tävling i sommar, men på enskilda dagar.
Krävs det då ändå hästlicens?

*förvirrad* :confused: :p

En lokal debutant på behöver INTE en hästlicens även om den ligger samtidigt som en regional klass. En 90-klass är INTE alltid lokal, det beror på arrangören.

Däremot räcker det ALLTID med lokal ryttarlicens till en 90-klass, oavsett om den är lokal eller regional.

Ännu mer förvirrande är det att vissa föreningar inte fattar detta och inte förstår skillnaden på att ordna en lokal/reg debutant/90.
Ft-kom vill alltså att en deb/90 SKA vara reg så att hästen behöver licens = då registreras ju resultatet på rätt häst. Annars finns inte resultaten någonstans...

Ryttar licens måste man väll byta varje år men häst licensen är väll hela hästens liv? :idea:

Ja det är riktigt. Licensunderlag skaffar du antingen genom din klubb eller på SvRFs hemsida. Har du grönt kort?

En lokal debutant på behöver INTE en hästlicens även om den ligger samtidigt som en regional klass. En 90-klass är INTE alltid lokal, det beror på arrangören.

Däremot räcker det ALLTID med lokal ryttarlicens till en 90-klass, oavsett om den är lokal eller regional.

Ännu mer förvirrande är det att vissa föreningar inte fattar detta och inte förstår skillnaden på att ordna en lokal/reg debutant/90.
Ft-kom vill alltså att en deb/90 SKA vara reg så att hästen behöver licens = då registreras ju resultatet på rätt häst. Annars finns inte resultaten någonstans...

Är det inte så att om tävlingen är regional behöver bara ryttaren har regional licens men inte hästen??? Så var det iallafall på Gärds Majmeeting så 0,90 klassen var regionel..

Är det inte så att om tävlingen är regional behöver bara ryttaren har regional licens men inte hästen??? Så var det iallafall på Gärds Majmeeting så 0,90 klassen var regionel..

Nej hästen ska ha licens om det är en regional. Så var det på Gärds också. (Jag fick visa kvitto på en dagens innan inbetalt licens på en "lånehäst" .)
Om du slapp undan så är det av misstag. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
387
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 363
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama