"Leverflundra" hos häst? *halvlångt*

fraggelzebra

Trådstartare
Så, jag och min fjordhäst bor i norra Tyskland. De senaste veckorna har det efter blodprover upptäckts att fler av hästarna i stallet har "förhöjda levervärden" (min skall lämna blodprov imorgon). Stallägaren och stallkompisarna står rådlösa; de utsatta hästarna visar egentligen inga symptom - någon har haft lite feber och/eller varit hängig ibland - men en teori är att de drabbats av en inälvsparasit som här kallas "Leberegel", typ leverigel.

Har läst mig till att den är ovanlig/knappt påträffad hos häst i Sverige, och jag fick ett par träffar på Horse & Hound (brittiskt hästforum), men jag undrar om någon här kanske vet något om leverflundra. Har förstått att den främst angriper får och nöt. Då det knappt finns något bete i vårt stall är det många, däribland jag, som betat våra hästar för hand, på en vall där får går och "klipper gräset".

Har någon någon koll över huvud taget? Behandling? Tillfriskning? Är det farligt? O_o Eller andra sjukdomar/åkommor där höga levervärden är symptom? Förgiftning har också slagit oss men det finns rent ut sagt ingenting i hagarna. Det känns ju som om jord/rot-ätande snarare skulle resultera i sandkolik eller liknande.

Min häst har inte visat några som helst symptom på att något skulle vara på tok, ingen feber, ingen dåsighet, ingen allmänpåverkan. Hoppas verkligen att det visar sig vara något enkelt. "Lustigt" är att den äldsta hästen med taskigt immunförsvar inte hade några förändringar i blodprovet.

Tack på förhand!

Sv: "Leverflundra" hos häst? *halvlångt*

Har aldrig hört talas om leverflundra men det som slår mig först är vad har ni för järnvärden på grovfodret och i vattnet?

För mycket järn i foderstaten kan ställa till det ordentligt med levern.

Är det inte dvärgbandmasken som orsakar leverflundra? Isf är det helt förståeligt att det bara funnits ett fall i Sverige eftersom vi tills för ett par år sedan var förskonade från den. Tack så jävla mycket alla idioter som köper smuggelhundar och alla andra spån som släpar hundar fram och tillbaka över gränsen utan att avmaska dem först. :banghead:

Jag hoppas det går bra, vet inte om det går att bota. :(

Jag tror inte att dvärgbandmasken har med leverflundra att göra. Men jag håller med dig angående det där med smuggelhundarna! I förra veckan var jag på en sammankomst i ett av våra grannländer, och där träffades hundar från flera olika länder i Europa. Hundarna sprang fritt och lekte med varandra. Undrar just hur många av dem som avmaskades innan de åkte tillbaks till Sverige...

En gammal bekant till mig hade nötkreatur, och hon nämnde vid ett tillfälle att de fått stänga av en del av sina marker där det lätt blev stående vatten. Detta eftersom djuren annars kunde få leverflundra om de drack av det stillastående vattnet.

Jag trodde leverflundra (parasit) var artspecifik. Men jag ska lyssna runt bland parasitfolket och höra vad som sägs!

Inälvsparasiten Fasciola hepatica är en parasit som orsakar leverkassation och sjukdom (fasciolos) hos bland annat nötkreatur. Parasiten förekommer även hos framförallt får men även hos vilda idisslare. Fynd hos andra djurslag som häst, gris, kanin och hare har också rapporterats. Även människa kan drabbas av fasciolos men sannolikheten för inhemsk smitta är mycket låg

Hela artikeln: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Notkreatur/Endemiska-sjukdomar/Parasitsjukdomar/Stora-leverflundran/

Nu har jag kollat. Leverflundran har en snäcka som mellanvärd så om hästarna betar på sanka marker kan de få den. Det är den stora leverflundran (Fasciola Hepatica) som är farlig. SVA kan göra prover för att se om de har den.

Det syns inte på prover förrän nästan ett år efter smittan, så det som syns nu fick de förra betessäsongen.

Uppdatera gärna tråden så jag får veta hur det går (eller skicka PM om du hellre vill det).

Är det inte dvärgbandmasken som orsakar leverflundra? Isf är det helt förståeligt att det bara funnits ett fall i Sverige eftersom vi tills för ett par år sedan var förskonade från den. Tack så jävla mycket alla idioter som köper smuggelhundar och alla andra spån som släpar hundar fram och tillbaka över gränsen utan att avmaska dem först. :banghead:

Jag kollade på SVAs hemsida och där står "Blåsmasksjuka, även kallad hydatidos eller cystisk echinokockos, är en parasitinfektion som kan förekomma hos människor samt tama och vilda idisslare. I mellanvärden kan larverna frigöras ur äggen och transporteras med blodet främst till levern. Här utvecklas larven till en vätskefylld blåsa som kan skada det aktuella organet.". Även häst kan infekteras av äggen.

Nej. Leverflundra är en helt annan parasit. Det finns flera arter. I Sverige är "Lilla leverflundran" är tämligen vanlig på får och nöt i Sverige men vi har även den "Stora". Stora leverflundran kan vid kraftiga angrepp ge leverskada men det är ovanligt och inte i närheten av den typ man ser vid dvärgbandmask.

I förra veckan var jag på en sammankomst i ett av våra grannländer, och där träffades hundar från flera olika länder i Europa. Hundarna sprang fritt och lekte med varandra. Undrar just hur många av dem som avmaskades innan de åkte tillbaks till Sverige...

För ordningens skull: jag kollade upp fakta, och det är så att avmaskningskravet slopades den 1 januari förra året.

Det slopades just för att det finns individer som gav faaan i att avmaska så att parasiten nu även finns i landet.

Därför blev sverige tvungna att slopa kravet på avmaskning.
Men det finns ju inget som hindrar att man gör det ändå ;)

För ordningens skull: jag kollade upp fakta, och det är så att avmaskningskravet slopades den 1 januari förra året.
Men vad Fan ... så att vi har rabies dokumenterat gör att vi numera kan släppa allt fritt, skit i karantäner, skit i djurskydd, skit i vaccinationer? :banghead:

Tack till alla för svar och input!

Min hästs blodprov kom tillbaka med samma levervärden som de hästar med högst värden, jag har dock inte sett rapporten än - fotar och lägger upp här i eftermiddag då jag inte minns exakt vilket värde som är förhöjt. Man mäter visst fyra (?) olika levervärden och enligt vår veterinär skulle bilirubin-värdet ha skjutit i höjden om det var fråga om leverflundra.

Hästarna dricker samma vatten som vi gör, alltså vanligt kranvatten, men jag skall fråga stallägaren om hon fått någon analys gjord. Tror att vattenprover är ivägskickade. Höprover skickades också iväg igår. Här gör man tyvärr inte grovfoderanalyser i samma utsträckning som i Sverige, det hade annars varit min första grej att kolla.

Har också läst att en vattensnäcka är mellanvärd. Här är ju ganska sankt och platt men det finns inte heller något vatten stående i hagarna. Å andra sidan har de flesta som sagt betat sina hästar för hand längs en vall som ligger jämsides med floden Elbe och där är det riktigt högt vatten emellanåt. Dessutom kom ju allt vatten från Sydtysklands översvämningar åt vårt håll tidigare i år.

Jag hittade en tråd på Horse & Hound där en hästägare haft leverflundra hos sina ponnys och där nämnde hon att hon först misstänkt selenbrist. Vad är symptomen på selenbrist? Mineral/vitaminbrist i allmänhet?

Vi har också tänkt att själva jorden i hagarna kanske är infesterad med pesticider eller liknande, då stallet är omringat av grönsaksodlingar, och inga ekologiska sådana... Jag tror att även markprov är skickat till labb. Skall klargöra detta i eftermiddag.

Ååååh, blir helt matt. Hade just sagt upp stallplatsen för att flytta till ett annat stall med finfina ridvägar och andra fjordhästar och magert bete, och så händer detta. :(

KL

Förtydligande; de andra hästarna med höga värden hade alltså inte nämnvärda höjningar av bilirubinvärdet.

En häst i stallet får sedan igår "avmaskningsmedel" mot leverflundra (som väl inte riktigt är en mask), övriga får dropp (som jag skall kolla namnet på) samt något lever/inälvspreparat med mariatistel, nypon och diverse andra läkeväxter. En av hästarna som fått den senare behandlingen har efter två veckor bättre värden.

Är det hos häst man inte ser smittan förrän efter ett år, eller även hos nöt/får? Blodprov eller träckprov? Funderar på om jag skall kontakta någon svensk veterinär, langa över provsvaren och be om förslag. Vår veterinär är helt villrådig. :down:

Men vad Fan ... så att vi har rabies dokumenterat gör att vi numera kan släppa allt fritt, skit i karantäner, skit i djurskydd, skit i vaccinationer? :banghead:

Nej!
Det är kravet på avmaskning som är slopat. Däremot finns fortfarande krav på vaccination mot rabies (om inte hunden(katten kommer från ett rabiesfritt land), och i vissa fall finns även karantänskrav kvar.
http://www.skk.se/nyheter/2898/7/2915/

Och förresten, finns det rabies dokumenterat i Sverige? Det har jag isf missat helt.

Är du 100 på att de förhöjda levervärdena består av just det du tror?

min häst fick ju förhöjda levervärden( förgiftning) av en växt eller eller svamp på växten.

i vilket fall som helst kunde den då inte bryta ner klorofyll dvs gräs o blev sent omsider frisk när den bara fick hö.

Jag har en vän på Västkusten här i Sverige som har haft problem med leverflundra på sina idisslare och har äntligen fått tag på ett avmaskningsmedel som heter Closamectin som tidigare inte funnits i Sverige. Detta har hjälpt samtliga djur, de som överlevde:(

Näeee, säker är jag verkligen inte... Jag tänkte halma upp min hästs paddockbox (utebox med tillhörande liten rashage) idag och låta henne stå inne med bara halm, kanske hö, tills höanalysen är tillbaka. Se om något förändras. Jag skall åka till stallet strax, lägger upp blodprovsanalysen här då.

ASKAPLASKA: Jag skall kika på vad avmaskningsmedlet som används här heter, och vad det är ämnat för. Det råder emellanåt en frustrerande språkförbistring här, även om min tyska är helt okej.

I övrigt: en häst med medelhöga levervärden (jämfört med hur det ser ut i stallet) var idag inne på klinik för leverbiopsi och vi väntar även där på resultat som skall komma senare idag.
Återkommer snarast!

Jag vet att det var avmaskningskravet som var slopat vilket jag tycker är rent åt h-vete! Med samma resonemang kan man ju skita i rabiesvaccinationskravet med eftersom de hittat antikroppar mot rabies hos bl a fladdermöss = de har haft smittan, så jo visst finns rabies i landet och man rekommenderas att inte hantera fladdermöss pga smittorisken. :crazy:

Liknande trådar

A
Hästvård Hej! Jag tänkte höra med er om någon kan ana vad denna häst har, eller kanske varit med om något liknande. Tisdag eftermiddag...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Försöker forfarande reda ut vad det är för fel på min häst! Har tagit alla blodprov man kan komma på nu! Alla visar att det inte är ngt...
Svar
1
· Visningar
1 396
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka