Leta halv foderhäst??

P

ponnybarn

Ja, jag letar nu efter en halv foderhäst ev. delägare till en häst, men får knappt något resultat alls på hemsidor med annonser.
Hur ska jag göra för att få tag på en häst? Tips??:)

Sv: Leta halv foderhäst??

Jag tror det kan bli knepigt. Jag har aldrig hört om ett halvfodervärdskap mer än rent teoretiskt. Att köpa häst tillsammans med någon kan bli ganska bökigt. Det är ju ofta nog bök med att hitta en häst till sig själv, med två viljor som ska hitta "drömhästen" kan det bli väldigt svårt.

Men vad sägs om att bli medryttare då? På en häst som du får ha som din egen 3-4 dagar i veckan? Det blir ju i princip det samma som ett halvfodervärdskap. Medryttare är det ju betydligt fler som söker :)

Lycka till!

Jadu, mycket beror ju på dig.

Det är få personer som vill låna ut sin häst till personer som exempelvis
* inte har ägt egen häst tidigare allternativt varit fodervärd ett ganska bra tag alternativt medryttare (de två sista kräver referenser ofta)
* inte är över 18
* inte bor i närheten
* inte kan uppvisa en god ekonomi
* inte har tävlat (visat på skicklighet på någotsätt)

sen tror jag att just delägare inte är så aktuellt ö h t. Om man äger en häst så vill man nog äga den själv.

Jag tror att det är enklare att skaffa sig en medryttarhäst då det inte ställs samma krav på dig som medryttare som på en eventuellt fodervärd. Kanske ska kika efter sådana istället?

Jag har haft en egen häst tidigare men hon är nu såld. Är för tillfället medryttare på en häst som jag tränar i LA hopp och LB dress så jag tror nog att jag är tillräckligt "kvalificerad".
Halv fodervärd innebär att man är fodervärd på deltid, dvs har hästen 4-6 dagar i veckan, tävlar och rider mer självständigt än en medryttare. Och betalar en del av kallhyran och fodret.

Hästen är en isis på 139 och vi har klassat upp oss från 80 till 120 cm.

har vart halvfodervärd. stog för halva kostnaden och fick rida 3-4 ggr i veckan.
varför kan du inte fortsätta på den?

Jag vill kunna gå längre och fortsätta utvecklas, plus att jag vill rida oftare på privathöst är 2 ggr i veckan!:p

Det kanske går lättare om du söker efter halvfoderhäst. En halv foderhäst är ju lite groteskt...

;)

Jag tycker jag ser ganska många sådana annonser. Kolla under "medryttare/medryttarhäst" och inte under "foderhäst"!

Jo det är det jag gör...
Och är väldigt irriterad på mig själv nu! Hittade en perfekt häst igår, men så är man ju så dum och glömmer att "spara" annonsen... Kommer inte ens ihåg vilken sida jag hittade den på!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama