Lera, lera, lera...allt flyter bort.

Narcissa

Trådstartare
Här har det regnat kopiösa mängder. Hagarna är lera, ridbanan är en djup sjö och gårdsplanen flyter iväg känns det som.
Jag känner att jag iaf måste fixa gårdsplanen och staketen i hagarna. Vad består er gårdsplan av? Hur kan man förbättra en gårdsplan så att man slipper bada i lera? Jag har försökt med singel men den bara försvinner i leran så det är uteslutet.
Stolparna i hagarna släpper från marken hela tiden, jag kan inte sätta trästolp för det finns inga ritningar på var jordvärmen går och jag vill inte riskera att slå sönder den. Så jag har alltså de värdelösa vita plaststolparna. De blåser ner hela tiden och nu får de knappt fäste i marken. Någon som har förslag på hur man kan förbättra hagarnas stolpar? Finns det något som sitter bättre än dessa plaststolpar?

Jag hatar att bada i lera! :rage:
 
Lite ot men brukar inte jordvärme vara nergrävt på minst runt metern? Dvs ingen fara att ha sönder med stolparna? Tycker det brukar behövas någonting under singeln, markduk eller någon annan produkt för stabilisering, för att det ska ligga kvar ordentligt om det är väldigt lerigt.
 
Har ingen bra idé - annat än att fixa allt inför nästa lervällingperiod. Svårt att göra nåt åt det när det bara regnar och regnar. Ingen trästolpar står bra om man slår ner det nu. Jag hatar oxå lera.... Saknar Norrland där lera typ inte existerade alls.
Nu försöker jag bara acceptera faktum och låstas som det regnar. Jag behöver inte låtsas iofs- det regnar absolut hela tiden.
 
Jag hade inte varit jätterädd för jordvärmen, den bör ju vara nedgrävd på minst en meters djup. Men det är frågan om det är gjort som man "ska". Finns det någonstans där du relativt säkert kan slå ner trästolp så hade jag gjort det. Till mina sommarhagar har jag trampstolp men brukar slå ner trästolpar med jämna mellanrum för att få det mer stabilt. Har du provat den typer av trampstolpar som är lite tunnare (de vita jag sett tycker jag är rätt grova och borde fånga mer vind)?

Om du inte kan slå ner trästolp så prova att böja armeringsjärn som en märla, slå ner dem i marken och dra ett tunnare rep/lina av något slag till trampstolpen. Så att det blir som ett stag (som det brukar finns till kraftledningsstolpar och liknande).
 
Stolparna i hagarna släpper från marken hela tiden, jag kan inte sätta trästolp för det finns inga ritningar på var jordvärmen går och jag vill inte riskera att slå sönder den. Så jag har alltså de värdelösa vita plaststolparna.

Jag hatar att bada i lera! :rage:

Fast vad gäller jordvärmen borde du kunna ta ut en konsultfirma som håller på med geologi/geoteknik som kan göra en karta över vart jordvärmen går. De tar ju betalt så klart, men då vet du, och kan planera stängslet därefter om du är orolig.
 
@Narcissa Jag håller med dig, leran är fruktansvärd och lera i kombination med storm är inte kanon för staketen. Trästolpen har dock suttit bättre än plasten.

Tar själv tacksamt emot tips på hur man kan förbättra det i hagen utan att det blir en permanent installation sas. Detta eftersom jag är inackorderad och inte kan bestämma själv vilken hage min häst går i. Vi flyttar runt hästarna i hagarna utifrån hur de trivs med varandra dvs om jag fixar markduk osv i en hage kan det mycket väl bli någon annans hage nästa vinter och någon har bytt häst eller flyttat tills dess. Skulle alltså helst vilja ha något som går att flytta från en hage till nästa vid behov.
 
@Narcissa Jag håller med dig, leran är fruktansvärd och lera i kombination med storm är inte kanon för staketen. Trästolpen har dock suttit bättre än plasten.

Tar själv tacksamt emot tips på hur man kan förbättra det i hagen utan att det blir en permanent installation sas. Detta eftersom jag är inackorderad och inte kan bestämma själv vilken hage min häst går i. Vi flyttar runt hästarna i hagarna utifrån hur de trivs med varandra dvs om jag fixar markduk osv i en hage kan det mycket väl bli någon annans hage nästa vinter och någon har bytt häst eller flyttat tills dess. Skulle alltså helst vilja ha något som går att flytta från en hage till nästa vid behov.


Föreslå att alla hyresgäster som vill ha sin häst i grusad/ dränerad hage betalar extra så får ni några hagar fixade? Ett par tusen per häst tex. De som inte vill får gå i ofixad hage.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
När vi flyttade till vår gård var allt gräs! Grus är grejjen enligt oss så hem med grävare som grävde ur allt som behövdes. La ner en dräneringsslang med singel ovanpå. Sen markduk och grus i form av bergkross. Mjölet i det gör att det blir hårt och packat men dränerar bra. Gårdplanen är suuuperbra! Kommer göra något liknande i hästhagen inför nästa höst på den lerigaste delen och där deras foderbord är.
 
Här har det regnat kopiösa mängder. Hagarna är lera, ridbanan är en djup sjö och gårdsplanen flyter iväg känns det som.
Jag känner att jag iaf måste fixa gårdsplanen och staketen i hagarna. Vad består er gårdsplan av? Hur kan man förbättra en gårdsplan så att man slipper bada i lera? Jag har försökt med singel men den bara försvinner i leran så det är uteslutet.
Stolparna i hagarna släpper från marken hela tiden, jag kan inte sätta trästolp för det finns inga ritningar på var jordvärmen går och jag vill inte riskera att slå sönder den. Så jag har alltså de värdelösa vita plaststolparna. De blåser ner hela tiden och nu får de knappt fäste i marken. Någon som har förslag på hur man kan förbättra hagarnas stolpar? Finns det något som sitter bättre än dessa plaststolpar?

Jag hatar att bada i lera! :rage:
Vi har också lervälling, vi har löst det bra där vi och hästarna går, vi har lag på rundade stenar som är ca 2-3 cm i diameter, tjocka lager där vi går så nu slpper vi och hästarna gå i lera fram och tillbaka till vindskjul och stall, super! Jönssons Grus i Blentarp har vi köpt av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp