Leo blev godkänd på inträdesprovet räddningshund!!

J

julia_v

Det är ju bara ett inträdesprov, och vägen till färdig
räddningshund är lååång.
Men i hans grupp var det bara han och en hund till
som blev godkända, domaren (en polis-hundförare), var hård i sin bedömning, tog tom pulsen på en del hundar
som regagerade en gnutta på skottet (dock inte Leo , han
är helt oberörd), momentet med "svårt" underlag, hade de faktist gjort relativt svårt, det var många hundar som inte vågade gå där, men lille Leo klev obekymrat genom utan problem :)
I momentet figurantintresse fick Leo upp vittring av ett rådjur som håller till inne på testområdet, men fick sedan upp figgen och sprang på henne..
Elden, samarbete, kamp, allt annat gick klockrent!

Det som gick mindre bra var hundmötet :crazy:
Två hanar på vardera sida, Leo morrar och blir stor, den ena hunden svarar och morrar tillbaka, så det var det so inte gick vidare värst :(
Men de ansåg att han gjorde allt annat så bra, och är i
"slyngelåldern", samt att den ena hunden svarade osv,
så att han troligen var utvecklingsbar och att man kunde träna bort det betendet, då de ansåg att han inte var rädd/osäker utan "muckade" och då är det ofta "träningsbart"
sade polisen.... :crazy:
ja, ja hur som helt är vi glada att det är över och att det gick bra!!
Finns väl inte så mkt för er att "svara" på detta inlägg :o

Tjolahopp!
julia

Tack!!!
vi anmälde oss till en kurs i räddningssök på
räddningsverket, sedan fick vi göra provet..och nu ska vi gå
kurs och om ett halvår görs ytterligare ett prov.
Utbildningen (om han går vidare nästa prov) är ca två år lång... :)

Åh grattis!!! Har precis fått upp ögonen för räddningshundsutbildningen och ska ta chansen med min! Men hon är bara nyss fyllda ett så det dröjer nog till våren, efter MHet.

Hur gammal är din hund? Hur lång var kursen du gick innan provet? Vad gjorde ni på kursen? Hur förberedde du dig och din hund före provet? Vilket underlag var det på det "svåra" underlaget? Vad är det för ras på din hund? Jättenyfiken på allt som har med räddning att göra!!!

Och grattis än en gång!!!

Hej!
tack!!
Leo är nyss fyllda två år, schäferhane.
Jag tycker att du ska vänta ett tag, minmiåldern är ett år
för att göra ett prov, det var dock en hund med nu som var
ett år, den klarade det inte, men fick chansen att göra om det vid ett senare tilfälle pga sin låga ålder.
Kursen innan var väl egentligen inte mycket till kurs
eller förberedande, vi var endast med två gånger (kom in sent som reserv i gruppen)
Vi gjorde lite sökövningar (självständigt), inne och ute.
Vi har själva (el det är min sambo mest som tränar leo)
Gjort sökövningar lite överallt, gamla fabriker, ute, i mörker,plus att vi har fått tillstånd genom en bekant att
använda polishundarnas träningsställe på brandsstationen
när vi vill.
Där finns det jättemycket bra sökområden, ruiner osv.
Vi har väl egentligen inte tränat/förberett honom inför testet eftersom det är en bedömning, men vi tränar en del
miljöträning, såsom gå i gallertrappor, söka på ställen
där "terängen" är lite "svår", tränar även på RENT skoj lite
agillity som beröm/lek efter lydnadasträning, där är det ju en del balansarbete.
Men man kan inte "träna" direkt inför en bedömning som
denna anser jag :smirk:
Underlaget var någon typ av plåt, som de skulle gå uppför
(den satt lite löst och lät), sedan en stege mellan två ställen, sedan nån typ av stock som hunden skulle balansera på, sedan ska man ju bära ner hunden...
Svårt att förklara men det var många som bangade på just den..
Jag hoppas du har fått lite info, hör av dig ifalla du vill
vet mer!!!
julia

När jag fick veta, för ca 9,5 år sen, att familjen skaffat hund, var min första tanke att jag skulle träna något vettigt så att hunden kunde ha en vettig stimulans i sitt liv. Vi kom så långt att hon gjorde några konster, var jätteduktig på de två kurser vi gick och sen blev en superfin, smart och duktig första hund. Hade jag haft möjligt hade vi tränat vallning, då hon var en riktig vallhund (BeardedCollie-AustraliskKelpie-blandning) :love:, men på nåt sätt kom vi aldrig iväg på någe fler kurser. Sen, när jag fick ta över en 6månader gammal SiberianHusky-tik, tänkte jag att hon antingen skulle bli dragare, eller utställare, såsom hennes mor. Tyvärr kom jag aldrig iväg på nåt med henne heller, även om hon hemma kan dra mig på miniskidor. Nu har hon en klövjeväska, som vi ska använda på våra vandringar.

Nu när min vallhund gått vidare (och fattas mig enormt) känner jag att jag måste sysselsätta Huskyn på nåt sätt. :crazy:
Även om hon inte passar till just räddning, så kankse nån har nåt tips man kan göra med en 5 år gammal lite försiktig husky? :confused:
(Går ifrån ämnet lite, men nu när en tråd om utbildning ändå var uppe...)

Ett tips förresten!!
vi har en liten förening i värmland som håller på med räddninsgsök,
till den finns en jättebra sida som vår kompis har gjort:
http://workingdogs.cjb.net/

Gå in och läs, där får du en massa info om räddningträning!!

Tack för tipsen och berättelsen! Jo, min tik är ju alldeles för ung för att göra ett prov nu, men jag tänkte fortsätta med allmänydnaden och utöka miljöträningen. Hemma på gården är hon helt orädd och klättrar högt upp på hö/halmbalarna bara för att det är kul! Och ibland är de lite lösa...men det fixar hon det med. Hoppa upp på höga, kantiga stenar ute i skogen gör hon av sig själv. Verkar gilla att balansera!

Gallertrappa finns på makens jobb...där har hon även fått pröva på att stå på en flygplansvinge innan hon var 6 mån, likaså gå runt inne i en helikopter. Plus lite annat. Det som fattas är även rulltrappor. Har du gjort det någon gång? Hon klättrar fritt på vedhögarna hemma...man kan inte tro att hon är en "stor" schäfer och ingen katt!

Det får bli lite mer målmedveten träning i olika miljöer! Skogen har hon bekantat sig med sen hon var 10 veckor och trivs bra där. Alltid lös! Hade för mig att hunden ska vara minst 18 månader för att få göra inträdesprovet?? Just för att MHet ska vara klart innan? Har för mig att jag läste det på någon av räddningshundsidorna jag hittade. Men det kanske gällde något annat?

Jag hoppas min hund blir godkänd när den dagen kommer. Det verkar vara den optimala aktiveringen för rätt hund!

Sv: Leo blev godkänd på inträdesprovet räddningshund!!

jag är en tjej på 22 år som jätte gärna vill gå räddningutbildning med min snart 2 åriga labbe tik. men jag vet inte hur jag ska gå till väga. vad jag måste göra för att kunna söka.
vad va du tvungen att göra innan du ens kunde söka till utbildningen??:)

jag är en tjej på 22 år som jätte gärna vill gå räddningutbildning med min snart 2 åriga labbe tik. men jag vet inte hur jag ska gå till väga. vad jag måste göra för att kunna söka.
vad va du tvungen att göra innan du ens kunde söka till utbildningen??:)

Ett tips är att denna tråden startades 2003, så räkna inte med svar från TS;)

Jag är imponerad över att du lyckades rota upp en nästan nio år gammal tråd :D

(Och ja, man ska ju söka i arkivet först!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka