"Leksak" att fylla med foder?

pinky

Trådstartare
Elvira behöver något att pyssla med i sin sjukhage, och jag tänkte mig något som delar ut lite foder åt henne i lagom takt.

Hon har varit ganska överviktig, vilket säkert haft del i att hon fick fång... Vill därför inte ge henne fri och enkel tillgång till hö att bara plöja in i munnen, utan att hon får kämpa lite för stråna, sas.:devil:

Det finns inga ställen att hänga upp hönät på, då skulle jag behöva slå ner en mycket kraftig stolpe i hagen. Hon kliar sig gärna mycket hårdhänt mot saker och ting, så det är inte mycket som håller...:crazy:

Provade idag att skära hål i en hink med lock och lägga i lusernhack, men hacket försvann på marken till ingen nytta, det är för småsmuligt.
Men hinken i sig verkade funka bra, så länge hon inte trampar till den så att locket går upp, för då är det ju inte så stor mening.;)

Jag behöver alltså tips på lämpligt (grovfoder eller annat fiberrikt) foder och behållare att ge en fånghäst något kg extra sysselsättning.

Det mest ideala fodret vore faktiskt lusernhack, då hon behöver proteinet. Men då måste jag konstruera något så att det inte hamnar på marken. Klurigt värre!

Sv: "Leksak" att fylla med foder?

Fick en liten tanke, så jag svarar mig själv:

En 20-litershink modell stadigare/vidare som slås fast i marken med en stolpe genom botten, och så lägger man i stenar så att hon får böka fram lusernet bland dem.

Kan det funka?;)

Risken är att hínken trampas sönder i jakten på det goda, dock...

En av mina hästar var jättehalt en morgon med följden att jag fick stalla in allihopa. Jag gick ut i skogen och hämtade gran vilket mina hästar älskar att stå och pilla med. Helst små granar ska det vara

för olika sorters pellets. ta en petflaska och häll i pellets skruva inte på korken, helst ska du hänga upp den så de kan stå o pilla med den fast det kanske funkar lika bra på marken. gjorde det för min grabb när han stog på boxvila.

Har tänkt den tanken, men vad för sorts pellets finns det som är proteinrika (Krafft Pluss Grön, iofs?) och tillräckligt stora för att inte försvinna på marken?

De gamla alfalfakuberna hade kanske varit något...;)

Grenar har hon, men de tillför ju inte så mycket näringsmässigt.

Vad ska man välja för träd om man vill använda det som proteintillskott?:)

Är de?:)

Har för mig att de var väldigt små, men det är några år sedan jag gick över till att bara använda hack...

Hur stora är de i förhållande till Krafft Grund? Det finns tillgängligt i stallet, så då kan jag "prova" dem...:idea:

Jag skulle absolut inte ge henne lucernpellets, det ska ju svällas... och inte bara ge som hela!!!
Om hon får i sig tillräkligt mycket så kan ja lova dig att du har en häst som får hon i magen!!
Det finns ju annat pellets som du kan ge henne, typ mustangs pellets el liknande!!! inte lucern iaf...

//carro

Men hon kommer ju inte direkt vräka i sig stora tuggor, som de kan göra när man ger i krubban. Här kommer hon ju få några i taget så jag tror inte alls att det ät någon sån fara.

pinky: jag tror att de är ungefär som grund, ganska lika vad jag minns.

jag skulle iaf aldrig ge min häst lucern pellet som inte var svälld oavsätt om det är mycket el lite.. men det är jag det..
det är upp till var och en hur man vill göra... Men jag menar, det finns ju andra alltinativ så varför ta något som kanske kan skada din häst..

//Carro

Jag skulle absolut inte ge henne lucernpellets, det ska ju svällas... och inte bara ge som hela!!!
Om hon får i sig tillräkligt mycket så kan ja lova dig att du har en häst som får hon i magen!!
Det finns ju annat pellets som du kan ge henne, typ mustangs pellets el liknande!!! inte lucern iaf...

//carro

Ger man inga stora mängder så behöver man inte blöta dom, de är en rekommenation o göra det. Mina hästar (shettisar) får lite Lusernpellets som krubbskrammel o jag blöter dom inte o de har inte dött än

en och annan luzernpellets gör nog inte skada men min häst har fått foderstrupförstoppning 1 gång av torr luzernpellets dock var det när han slängde i sig dem och gick under tiden. ingen rolig upplevelse.

Men hör dig för hur många stuterier, träningsstall och ridskolor som ger stora mängder pellets (lucern och inte lucern), och fråga hur många foderstrupsförstoppningar de har. Vissa hästar verkar såklart mer benägna att få det men långt ifrån alla.
Nog för att vi ska vara rädda om hästarna, men ibland blir jag lite förundrad. Om hästen får i sig fme pellets i taget, pillar lite med flaskan, oj tre till, tror du seriöst att hästen får foderstrupsförstoppning?

Oj, måste nog hoppa in lite här...:angel:

Jag tackar för tipset om lusernpellets, ska prova idag och se hur det funkar med lite Grund, om jag får låna en näve av kompisen.

Jag skulle aldrig ge lusernpellets torra i större mängd, men nu handlar det om att hon ska få pilla i sig dem några i taget, så det borde inte ge några problem.

Jag är helt villig att ta risken, iaf...;)

Köp en hundboll som man stoppar godis i och låter hunden knuffa på tills det kommer ut något. Tryck bara in några pellets i. Finns i vanliga djuraffärer- enkelt och smidigt.

Annars finns det vissa "happysnacker" saker från hööks?

Oj, måste nog hoppa in lite här...:angel:

Jag tackar för tipset om lusernpellets, ska prova idag och se hur det funkar med lite Grund, om jag får låna en näve av kompisen.

Jag skulle aldrig ge lusernpellets torra i större mängd, men nu handlar det om att hon ska få pilla i sig dem några i taget, så det borde inte ge några problem.

Jag är helt villig att ta risken, iaf...;)

Krafft protein då? Vet att dom pelletsarna är rätt små, men man måste ju kunna fixa en flaska med lite mindre öppning.. eller en sån där aktiveringsboll som nån skrev.. Borde ju va skoj :)
Min trista häst skulle dock bara 'leka' med något som gav direkt och generös utdelning :p

Hur stor är en sådan boll?

Happy Snacker måste väl hängas upp?

Hur stora är de pelletterna då? Vill minnas att de är väldigt små iaf?

De får inte försvinna på marken, utan bör vara av lite större modell.

En kaka halm att pilla med borde funka! Sen kan du ge henne pellets när du fodrar som vanligt i krubban. Jag har hört att för mycket pillande och krångliga leksaker kan verka stressande på hästar.Trädgrenar är väl också bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka