Lekövningar till 2-åring

ika77

Trådstartare
Jag ska få hem en 2-åring snart och har fått lite akut ide´torka.
:smirk:
Skulle vilja ha lite ideer om vad ni gör med era hästar för att få en stabilare häst som är trygg i sig själv.
Vad använder ni er av för redskap när ni introducerar den för "otäckheter" ?

Presenningar är ju lite av en klassiker. Har även planer på att bygga en vippbro som jag ska lära honom att gå över..
Även att bygga en upphöjning som han ska kunna gå upp på.
Bommar, hinderstöd, tunnor m.m ..
Men vad kan man använda sig av mer?

Är det nån som har tips på fler saker man kan göra för att vänja honom vid diverse olika saker som man har nytta av i framtiden?
Jag vill ha en trygg och orädd häst som litar på mig och inte går i taket för minsta lilla.
Han ska vänja sig vid lite diverse olika "farligheter" redan nu.

Håller på ganska mycket med hantering från backen men vill ha förslag på mer praktiska saker man kan hitta på tillsammans med sin häst då jag vet att det brukar vara uppskattat av hästen och blir lite mer som en lek..
Och så vill jag ta fram och utveckla hans lite lekfulla sida så att det hänger kvar..

Tacksam för tips!!

Sv: Lekövningar till 2-åring

Boken om horsemanship är helt suverän, har själv en två åring som jag tränat enligt den sen han var ett. Det finns även en instruktionsvideo som förtydligar övningarna i boken som förövrigt är gjord av horsemanship tränaren Lisbeth Jonsson. Boken och videon finns att köpa på www.horsemanship.se där finns även info om var Lisbeth håller kurser. Det här blev mycket reklam men jag är väldigt nöjd med dom kurser jag varit på och dom träningsmetoder som jag lärt mig att träna själv efter boken o videon.

Ta de lugnt, dra inte fram massa bommar, pressenningar, broar med en gång. Att bara pyssla med hästen först en tid är A och O, sedan tycker jag att man börjar promenera i skogen. Där ute lär den sig bli trygg med olika sitationer. Den bör framöver även se trafik vid promenaderna. Lastträna är bra, det är ju en trevlig grund at ha med sig. Pyssla mkt med hovarna så hästen blir lätt att verka.
Lägg på och av saker på ryggen, ex täcken, så hästen lär sig få ngt på sig som även kan dras av utan att få panik.
När hästen och du fått en kommunikation så kan man börja tömköra, löshoppa och träna övriga saker.

Jag köpte min som fölunge och det tog ca 1 år innan hon ville betrakta mig som sin matte efter flytten med sin mor.
Nu ha det gått strax 2 år och nu syns det verkligen att hon litar till 100% på människor.

ika77 skrev:
Jag ska få hem en 2-åring snart och har fått lite akut ide´torka.
:smirk:
Skulle vilja ha lite ideer om vad ni gör med era hästar för att få en stabilare häst som är trygg i sig själv.
Vad använder ni er av för redskap när ni introducerar den för "otäckheter" ?

Presenningar är ju lite av en klassiker. Har även planer på att bygga en vippbro som jag ska lära honom att gå över..
Även att bygga en upphöjning som han ska kunna gå upp på.
Bommar, hinderstöd, tunnor m.m ..
Men vad kan man använda sig av mer?

Är det nån som har tips på fler saker man kan göra för att vänja honom vid diverse olika saker som man har nytta av i framtiden?
Jag vill ha en trygg och orädd häst som litar på mig och inte går i taket för minsta lilla.
Han ska vänja sig vid lite diverse olika "farligheter" redan nu.

Håller på ganska mycket med hantering från backen men vill ha förslag på mer praktiska saker man kan hitta på tillsammans med sin häst då jag vet att det brukar vara uppskattat av hästen och blir lite mer som en lek..
Och så vill jag ta fram och utveckla hans lite lekfulla sida så att det hänger kvar..

Tacksam för tips!!

Senast ändrad av en moderator:

mina slynglar fåt helt enkelt hänga med när jag rider på lina bakom. i början skall de alltid klätra omkring och bränna av en massa i krut, men sedan fattar de att de blir trötta och då går de snällt brevid hela ritten. jag skrittar och travar i skog och på landsväg och det har aldrig vartit några problem. unghästarna tycker det är skojigt att få följa med på prommis. och de blir lugnare i lynnet när de blir ordentligt rastade också.

Håller på ganska mycket med just hantering och söker bara lite nya praktiska tips och ideer. Det blir mycket av det du säger att dra saker över ryggen och kring benen på den och andra saker som allt som oftast hästar utsätts för i det dagliga livet.
Det är inte där jag vill ha råd. ( men tack i alla fall.) :)
Jag ska rida western och hålla på med Nh och nu vill jag utveckla detta innan jag börjar med inridning och annat som hör det till
Hanteringen är det absolut viktigaste för hästen och ägaren för att bygga upp en bra kontakt från allra första början.
Promenader är saker som förgyller min vardag och det uppskattas alltid av hästen.
Lär hästen av vänja sig vid rep och prassliga saker. ( Drar rep på backen, hänger ett rep över ryggen och drar fram och tillbaka. Klappar den med plastpåsar försiktigt och efter ett tag har den accepterat och vant sig vid det mesta som en vanlig häst hade hoppat högt av..)
En trygg häst full av tillit är oxå en säker häst är mitt motto..

Tack för ett bra svar.

Fler ideer tack. :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 591
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama