Lekbollar till hästar

H

hippihopp

hej :)

vet inte riktigt om tråden ligger rätt, men det märker vi väl :D

Det är som så att min 4-åring behöver lite sysselsättning i hagen, så tänkte jag på sånna här lekbollar som det finns till hästar, men kan dom inte tugga i sönder dom ?? hittade nämligen sånna på eko-hallen för 100 kr men dom e gjorda av gummi, så min fråga är :

kan dom tugga i sönder bollarna ??

är det ngn som har en sån här boll ??

är dom bra ??

ja, m.m.

tack för svar !! :bow:

Sv: Lekbollar till hästar

Sällskap är väl bästa sysselsättningen. Om det inte fungerar brukar sly eller små granar vara uppskattat. Går både att äta på och släpa med.

När min ponny hade boxvila några månader funderade jag också på någon slags boll till honom. Men valde att ta små granar (egen skog) ca 60-80 cm höga. De både tuggade han lite på och slängde med i boxen.

Så jag skulle nog satsa på något som är tuggvänligt också, om jag vore du!

Jag har bara sett sådana på youtube, men det verkar som hästarna tycker att de är väldigt kul.. Där såg jag också en film där en hingst försökte bita sönder den men det verkade inte gå då :D

Det enda jag tänkte på var att just den hingsten lekte så mycket med den att det såg ut som han skulle gå omkull och skada sig, annars verkar det jättekul för hästar :p

Nu har inte jag nån erfarenhet av just dom bollarna, hade gärna skaffat en själv, men dom jag hittat som verkar hålla för hästlekar kostar alldeles för mkt.
Pilates bollen överlevde inte natten hos dom när dom var föl..:angel:

mina har däremot en gammal fender, som dom mer än gärna leker med.
Slänger runt, har dragkamp med och bär runt på långa sträckor!
6.jpg

Fendrar kan ju även vara stora och runda, skulle gärna haft en sådan men hittade ingen på jobbet jag fick ta!:grin:
Fendrar tål hur mkt som helst och du kan säkert få tag i en begagnad billigt!:idea:

När mitt sto blev skadat och skulle stå i sjukhage i våras köpte jag en lekboll till henne i en hästsportaffär. Det tog henne mindre än fem i minuter att bita rätt igenom bollen och kasta ut den ur hagen.:eek: Hon gjorde inte illa sig, men kanterna i gummit var ganska skarpa och skulle ha kunnat orsaka skada i munnen. Jag gick tillbaka med bollen förstås. Affärsinnehavaren blev ganska förskräckt och jag fick givetvis pengarna tillbaka! Så - inga mer lekbollar till min häst!:mad:

Vi har haft det till hästarna och de tycker att det är jättekul.
Roligast är det väl att vara flera hästar och jaga bollen.
Eller den som har bollen.

Men även en ensam häst kan ha redigt roligt med en hästboll.

Hej några av mina hästar tycker om att leka dom har jag skaffat fender till och fotbollar som ej är fullt uppumpad, dom springer med fender och boll som två parhästar har dragkamp med bollarna och har jätte roligt..det har gått åt några bollar men jag brukar fråga bekanta om dom har några avlagda bollar att skänka:D

Jag har två lekbollar till min hingstunge. En i boxen och en i hagen (som dock hamnar utanför hagen eller i hagen brevid ibland). Han har bitit sönder en boll under drygt ett år, inget som skulle kunna skada honom. Annars tuggar han gärna konstant på något, så tycker ändå de är väldigt hållbara.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 365
Senast: Bleuh
·
H
Hästhantering Hej! Jag har medryttare på ett 6årigt varmblodssto och ska ta hand om henne på heltid en månad nu då hennes ägare åker utomlands. Men... 2
Svar
20
· Visningar
4 101
Senast: Buck
·
C
Hästvård Hej! Det är så att det står en häst i stallet som blir biten jämte ute i hagen av de andra hästarna. Han gör aldrig någonting tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur