Lekar efterlyses

Araminta

Trådstartare
Tänkte att ni, hästintresserade föräldrar, nog är de som är bäst uppdaterade i den här frågan.

Jag ska jobba som kolloledare på ett ridläger i sommar. Ska alltså underhålla kidsen när de inte sitter till häst, äter eller sover. Söker allehanda tips och ideer på vad man kan hitta på med ungar i 8-14 års åldern. Självfallet får det gärna hästanknytning på lekarna, käpphästhoppning är redan spikat!

Tacksam för allt ni kan komma på!! :bow:

Sv: Lekar efterlyses

Om det finns träns som inte används, så kanske en tävling, vem sätter snabbast ihop tränset.

Hästens delar, vem får flest rätt? var sitter ex strålen, korset eller karleden

Tipspromenad med frågor som knyter an till det de lär sig under kollot, typ hästens färger, gångarter, tecken, utrustning osv.

Det är ju en svår blandning på gruppen, det kan sitta långt inne för en 14-åring att uppskatta käpphästhoppning...

När jag var lekledare på ridläger - för typ 100 år sedan - minns jag i alla fall att vi körde skattjakt en hel kväll. Delade in ungdomarna i lag och så fick de en lista med saker de skulle hitta. Tex ett blått grimskaft gav 2 poäng, en fyrklöver gav 10 poäng, ett träns med remontnosgrimma gav 8 poäng (det förutsätter ju att man vet vad en remontnosgrimma är) osv. Det var väldigt uppskattat :)

Gymkhana är rätt så kul även utan häst.

Vattenkrig hör väl nästan till också ;)

Senast ändrad:

Sant, jag har helt ärligt ingen aning vilka åldrar jag ska ha hand om, det kan nog skifta från vecka till vecka. 8-14 är en uppskattning mellan tummen och pekfingret utifrån vilka åldrar folk "brukar" åka på ridläger. Då gården även har ett dagridläger så kan det nog dyka upp både yngre och äldre förmågor också. Självfallet måste jag anpassa mig efter den åldersgrupp jag har just då.

Tack allihop för era svar, skriver ihop en lista. Fortsätt brainstorma!

Leken jag minns tydligast från mina ridläger är "Per Begär"

Alla sitter i en ring uppdelade i två lag. En representant från varje lag står redo och lekledaren säger
- Per begär ett rosa hårband (exempelvis). Dem två ger sig iväg och letar och den som kommer först fram med den begärda saken, det laget får poäng.

Jag har vart ledare på många läger och har en lek som har vart den roligaste och den mest populära som barnen ofta har frågat om vi ska göra igen och det är chokladleken.
Man tar en 200 grams chokladkaka och slår in den i plastfolie och sen kanske någon tidning och tejpar riktigt mycket runt om så det blir väl inpackat, ju mer inpackat desto svårare och längre tid tar leken. Sen sitter alla i en ring på golvet. Man har två tärningar och bestick (som oftast blir väldigt krokiga :) ) sen kan man ha någon hjälm eller mössa och handskar. Sedan går man varvet runt och slår tärningarna och får man två lika, t ex två sexor så får man hoppa in i ringen, sätta på sig handskar och mössa, ta besticken och börja ta sig in i paketet. När man kommi in till chokladen så får man alltså äta! De andra fortsätter att slå tärningarna tills någon annan får två lika och då är det dennes tur att hoppa in i ringen. Det gäller alltså att skynda sig medan man är inne i ringen och skynda sig slå så den som är i ringen inte får äta så länge :) Man kan ju också ha någon regel att man inte får ta mer än t ex en ruta i taget så att det inte blir jättestora bitar åt gången.
Detta brukar vara väldigt uppskattat så när chokladkakan är slut så brukar det bli högt jubel när man säger att det finns en till kaka :d Då brukar barnen ha fattat vinken riktigt så andra omgången brukar bli roligare för alla är lite mera galna!

Sedan beror det ju på hur omgivningarna ser ut. Vi har haft nära till en å och sjön så då har det ju naturligt blivit mycket bad (både med och utan häst). Sedan tycker jag att på de lägren där det är övernattning, så behöver inte schmat vara fullspäckat. Barnen kanske har egna lekar dom vill leka? Eller så kanske det finns någon som faktiskt vill vila och ta det lite lugnt en stund. På dagridläger brukar det ju vara mer späckat schema.

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama