S
Stopek
Håller på och letar på olika hemsidor för ridshoppar. Försöker hitta den ideala stigbygeln. Jag har problem med framförallt ett knä som jag defintivt tror beror på att stigbyglar när de hänger fritt rakt ner egentligen är i fel vinkel för foten. Tror att min tyngd av kroppen samtidigt som foten skall vrida stigbygeln runt orsakar mitt knäont. Jag har dessutom väldigt breda stigläder vilket inte heller gör det lättare att rotera runt. Här ser ni hur det ser ut.
Jag vill gärna behålla mina breda stigläder och de går att ta loss och sy om så att de kan fungera ihop med en helt vanlig bredd på stigbygeln, så det är inget hinder. Alla stigbyglar kan alltså fungera.
Det jag däremot vill ha är en redan vriden stigbygel. Då funderade jag på om islandsstigbygel är bra? Det vore ett alternativ. SEdan finns det något som kallas Fillisstigbygel, som är helt ledad och fritt kan snurra runt. Och det allra dyraste Sprenger som är mycket flexibel. Vad har ni för erfarenheter?
Problemet med alla dessa är dock att de inte är säkerhetsstigbyglar. De är helt fasta runt om och man bekymrar ju sig för att fastna.
Eller finns det fler alternativ för mig som även gör det säkert?
Hälsning Maja
Jag vill gärna behålla mina breda stigläder och de går att ta loss och sy om så att de kan fungera ihop med en helt vanlig bredd på stigbygeln, så det är inget hinder. Alla stigbyglar kan alltså fungera.
Det jag däremot vill ha är en redan vriden stigbygel. Då funderade jag på om islandsstigbygel är bra? Det vore ett alternativ. SEdan finns det något som kallas Fillisstigbygel, som är helt ledad och fritt kan snurra runt. Och det allra dyraste Sprenger som är mycket flexibel. Vad har ni för erfarenheter?
Problemet med alla dessa är dock att de inte är säkerhetsstigbyglar. De är helt fasta runt om och man bekymrar ju sig för att fastna.
Eller finns det fler alternativ för mig som även gör det säkert?
Hälsning Maja
Senast ändrad av en moderator: