Ledträning!

zeus

Trådstartare
Hej alla glada! Det här med diskussinsforum är ju kanon så man kan få lite nya perspektiv och vidga sina vyer!
Jag är på g att köpa ett 9 månaders sto. Hon är mycket trevlig och social, men knappt nått hanterad. Hon står fortfarande i sitt gammla "uppfödningsstall", och jag har haft möjlighet att hälsa på henne dagligen i ca 1 vecka. De nuvarande ägarna har inte lett henne så det är helt nytt för henne.

Jag började lite smått att ledträna henne i hagen idag genom att "dra grimskaftet framåt" med ett lätt tryck. Så fort hon började röra sig framåt gav jag eftergift, och jag krävde endast ett par steg.
Denna träning kommer jag fortsätta med fram till på tisdag, då jag förhoppningsvis ska köra hem henne (längtar:love: ).
Som fortsatt träning på hemmaplan kommer jag att använda mig av ledhäst och jag kommer oxå att såsmåningom arbeta lite med henne på rep (lite nh-stuk!).

Jag tycker att det är fantastiskt roligt att ha och arbeta med unghäst (bebis!) igen, har en 21 åring oxå så det är lite skillnad på dem!

Skulle vara kul om hästfolk runt om i Sverige berättar lite om hur NI ARBETAR MED ATT LÄRA ERA UNGHÄSTAR ATT BLI LEDDA SAMT ANNAN HANTERING, alltid får man nått tips!

Sv: Ledträning!

Min 2 (nu 3) åring var inte heller mkt hanterad när vi fick hem honom för ett par månader sen. Man får ju börja precis som du gör och sedan koppla in kommandon; smack och Ptroo. Det måste juh hästen kunna sedan när det är dags för longering och sånt. Ta med henne mkt på korta promenader när hon blir säkrare . Detta lär dom sig rätt snabbt ändå. Sen kan man leda dom över presseningar , bommar och att göra en liten bana på ridbanan med koner och sånt är inte helt fel ! Men start och stopp är A och O.

Sv: Ledträning!

Ja presseningar, plast m.m. har jag planerat att träna på. Desto mer unghästarna är vana vid desto säkrare blir de sen som ridhästar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 700
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 563
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 545
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama