Ledskador!!

Y

Yamaha

Ni med erfarenhet av ledskador, har ni lust att berätta för mig hur det gått för er?
Jag är lite orolig nu då min häst fn står på Strömsholm för en ledskada.
Det var när jag skulle släppa in hästarna i onsdags kväll som jag upptäckte att hon hade ett stort skärsår på hf. :(
Jag ringde jourhavande vet som kom ut men hon tyckte att det såg för allvarligt ut för att hon skulle vilja göra något åt det.
Hon gav stelkramp och penicillin, sedan skickade hon iväg oss till Strömsholm.
Väl där sövde dom hästen för att spola och sy, dom misstänkte ledskada och tyvärr hade dom rätt.
Jag pratade med dom senast igår, hon var feberfri, ohalt och såret såg torrt och fint ut.
Dom tyckte att prognosen såg bra ut tack vare att hon kommit in i tid och fått antibiotika innan vi åkte.
Nu står hon på bredspektrum antibiotika och det lär hon nog få göra ett tag till, trodde dom.
Så länge hon står på det så blir hon kvar där.
Hon blev röntgad igår och det visade sig att hon hade en pyttepytte-mikroskopiskt liten flisa i skelettet, så liten att den knappt syndes i mikroskop.
Vet trodde inte att den skulle ha någon betydelse för framtida användning.

Nu undrar jag vilka fler som haft denna typ av skada och hur det gått för er???

/ Yamaha - som är lite trött på skador och sjukdomar. :cool:

(Jag har haft hästen i två år. När jag haft henne i två mån råkade hon ut för en olycka som resulterade i hovböld + hovbensfraktur. Låång konvalescens. När hon stått i 8 mån satte jag igång henne mycket försiktigt, jag började i feb, i juni fick hon en hovböld.
I sep blödde hon näsblod. Flera återkommande besök av vet som visade på dåligt blodvärde. Efter flera månader började äntligen värdena stiga igen. Jag satte igång henne i början på feb, har inte ens kommit förbi skrittperioden och så händer detta!!)

Suck..... :(

Sv: Ledskador!!

Min Travhäst fick staffylokocker i ett framknä, fick sövas och spolas + 12 dagar på kliniken i Juli och sen i Nov startade vi igen och i Dec hade han hittat tillbaka till formen igen!
Så prognosen är nog bra, beror lite på hur mkt dom spolade. Den här vet sa att det bör spolas med minst 5 liter...

Ok, jag ska ta och kolla med Strömsholm hur mycket dom har spolat, det var ju bra att få veta det. Fast dom vet antagligen vad dom håller på med, men det kan ju ändå kännas skönt att veta.

Så din häst hade en konvalescens på 3 mån då, eller?
Var det boxvila som gällde större delen av tiden eller fick han gå i hage?

Skönt iaf att höra att det gått bra.
Ang min pålla så kan vet inte säga än om hon blir ridbar eller inte. Det får tiden utvisa.

Yamaha skrev:
Ok, jag ska ta och kolla med Strömsholm hur mycket dom har spolat, det var ju bra att få veta det. Fast dom vet antagligen vad dom håller på med, men det kan ju ändå kännas skönt att veta.

Så din häst hade en konvalescens på 3 mån då, eller?
Var det boxvila som gällde större delen av tiden eller fick han gå i hage?

Skönt iaf att höra att det gått bra.
Ang min pålla så kan vet inte säga än om hon blir ridbar eller inte. Det får tiden utvisa.

Räkna får du göra själv:angel: Juli till Nov var han borta från Tävlandet iaf

Ingen mer boxvila än den som han fick på kliniken, utan litenhage. Och 10-15 minuters promenader.

Ojdå, sorry... :o Lite trött nu... :cool:

Skönt att han slapp boxvila hemma, jag hoppas att min slipper det oxå.

Har en travhäst som fick in nåt skit i en hasled i samband med tuppkamsbehandling efter en lös-benbits-operation som 1,5 åring.

Det blev först behandling med anti-inflammatoriskt, men det hjälpte inte utan vi fick operera igen.
Vid det laget var hästen ordentligt halt, något som kommit succesivt under 10-12 dagar.

Operationen gick bra, leden var full av något slags brun geléaktig sörja, (fibrin tror jag det hette), det fanns oxå blod i ledvätskan.
Allt detta spolades bort och hästen fick 2 veckors boxvila och medicinerades med penicillin och finadyne i 2-3 veckor.
Tyvärr kunde hon inte gå i boxhage, för pigg och glad.... så det fick bli fortsatt boxvila med flera dagliga promenader under en månad innan vi fick släppa henne i "riktig" hage.

Vid återbesöket togs plåtar på hasen vilka visade pålagringar, lite i leden men det mesta utanför. Prognosen var inte så bra för en häst som skulle träna/tävla trav.

Vi beslutade att släppa henne på bete i stället för att träna som 2-åring, och hon blev bättre och bättre.
Faktiskt blev hon helt återställd, även om det tog ca 8-9 månader, vi lyckade tom få henne till start, men tyvärr var hon helt enkelt inte bra nog för att tjäna några pengar.

Nu har jag henne som sällskap till mina ridhästar, och rider henne i mån av tid.
Det enda som visar att hon varit skadad är att den dåliga hasen är lite grövre än den andra. Så nog finns det hopp!!

JHANA skrev:
Det enda som visar att hon varit skadad är att den dåliga hasen är lite grövre än den andra. Så nog finns det hopp!!

TACK!!! :bow: :bow:

Det är precis sånt där som jag behöver höra!!!
Jag önskar bara att veterinärerna kunde säga något mer konkret. Man blir ju lite knasig av att gå och inte veta, i tankarna så inbillar man sig ju alltid det värsta... :cry:

Ibland tror jag att vissa veterinärer är/har blivit pessimistkonsulter för att gardera sig.

Bättre att vara lite negativ och försiktig så att ett tillfrisknande känns som en positiv överraskning, än att vara för positiv och det sedan blir bakslag ungefär...

Men det kan man väl kanske förstå oxå. Inte lätt alla gånger med oroliga djurägare...

Har inte heller nåt bra flyt med mina ridhästar för dagen.

Den ena har avverkat den första av 8 veckors boxvila pga spricka i kotbenet och den andra har en mystisk hälta som vet trodde var en vrickning, men som inte vill bli bra utan kommer och går.
Ska in på vidare undersökning på onsdag....
Tur det finns billiga snabbnudlar när vet.räkningarna äter upp halva lönen...

Ja, ja. Travhästen är i alla fall frisk! Jippie!!!:D

JHANA skrev:
Den ena har avverkat den första av 8 veckors boxvila pga spricka i kotbenet och den andra har en mystisk hälta som vet trodde var en vrickning, men som inte vill bli bra utan kommer och går.
Ska in på vidare undersökning på onsdag....
Tur det finns billiga snabbnudlar när vet.räkningarna äter upp halva lönen...

Ja, det kanske inte är så konstigt att folk ibland undrar vad man håller på med???!!! :smirk:

Ta inte illa upp, men på något vis känns det skönt att veta att man inte är ensam om att eländas.. :(

Yamaha skrev:
Ja, det kanske inte är så konstigt att folk ibland undrar vad man håller på med???!!! :smirk:

Ta inte illa upp, men på något vis känns det skönt att veta att man inte är ensam om att eländas.. :(
Jag har själv undrat vad :devil: man håller på med ibland, men livet med häst har ju sina ljusa stunder oxå.
Även om det känns som om dom är väldigt få och oerhört långt borta just nu... Får väl sitta här och sura framför datorn, håller med om att det känns bra att ha sällskap i eländet!:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 457
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama