Ledsen hund, vad gör jag?

TinyWiny

Trådstartare
Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :(

Min sambo har under sommaren (och nu med) jobbat borta väldigt mycket och det gör ju inte heller saken bättre. Vi kan inte nämna hennes namn här hemma för han blir så glad och tror att hon kommer och när han inser att så inte är fallet så ser man verkligen hur ledsen han blir. Sist hon var hemma blev han så glad att han kissade på sig och då givetvis på henne med så det blev ju inte så bra...

Hitills så har han ätit som vanligt men nu börjar det gå nedåt med. Inte så att han matvägrar men det tar längre tid innan han äter upp sin mat, han har fri tillgång till sin giva under hela dygnet och det är enda sättet att få honom att äta alls. Att bara ha framme maten en kort stund fungerar inte för då äter han inte alls. Han bryr sig knappt om att slicka resterna efter kattens burkmat ens längre. Han som alltid varit glad i mat bryr sig helt enkelt inte längre.

Han som aldrig har brytt sig om han får vara själv en stund när jag åker och handlar vill nu prompt följa med och är inte alls sitt vanliga trygga jag.

Vad ska jag göra? Jag är hemma hela dagarna (utom några timmar när jag handlar en dag i veckan och när jag rider några gånger i veckan) eftersom jag är sjukpensionär och vi gör det vi brukar göra under dagen.

Han har börjat kissa inne ibland när jag inte är hemma och ibland på nätterna och det är väl inte så farligt om det inte vore för att han uppenbart inte mår bra.

Finns det någon hjälp att få? Jag inser ju att det får ta sin tid, att hon har flyttat är ju jättejobbigt för mej med och att då se honom så nere gör ju inte saken bättre heller.
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Det kan ju vara så att det är något fysiskt fel på honom, jag skulle kollat upp honom hos en veterinär.

Det kanske är så att du också är ledsen att dottern flyttat så att allt hemma är lite tråkigare än vanligt :o

Men kolla som sagt med vet, det där med att kissa inne låter inget bra, det kan vara urinvägsinfektion, eller annat ännu otäckare...
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Jo min första tanke var ju urinvägsinfektion men kisset är klart och luktar ingenting konstigt. Han kissar utan problem ute och det är oftast när jag varit borta som han har kissat inne, som om han är rädd att jag också ska försvinna.
Han kollades av vet. vanlig rutin undersökning i samband med vaccination den 18 augusti och hon kunde inte hitta något fel mer än att han behöver ta bort tandsten i vinter.
Jag har ju funderat på om det är för att jag är ledsen men min ledsenhet kommer mer attackvis, det kan gå flera dagar emellan gråtattackerna och dessemellan är jag ju som vanligt så jag tror inte han påverkas av det mer än just då när han givetvis kommer och och vill trösta.
Han är van vid att jag är låg eftersom jag har mycket ont så jag tror inte att just det påverkar honom så mycket.
Jag tror helt enkelt att han sörjer och frågan är om man kan hjälpa honom på något vis.
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Nu låter jag kanske extremt kall, men jag tror faktikst inte att hundar "sörjer" i den mänskliga meningen av begreppet.

Hundar lever här och nu och om hunden är låg och blir glad av att ni nämner dotterns namn tror jag snarare att hunden kopplar dotterns namn = aktivering/stimulans/roliga upptåg samtidigt som han upplever vardagen lite "trist".

Hundar regagerar betydligt mer på "underliggande spänningar" hos sina ägare än att de ligger och "längtar tillbaka" till tider som varit.
Självklart kan hundar komma ihåg och bli super, super glad över att se personer som de gillar, men jag tror inte att en hund ligger och "längtar efter" en person som inte är närvarande. Det är en mänsklig egenskap för mej!

Jag hade i era skor försökt sluta se hunden som "en sörjande stackare" och hellre försökt peppa honom till att se er som bättre resurser för aktivering och stimulans.
* Undvik att "dalta" med maten - ge morgon och kväll och om han inte äter så plocka bort den. Friska hundar svälter inte ihjäl och att gå och titta på sin mat och "småäta" gör varken hundar eller människor mer matfriska!
* Försök hitta nya roliga aktiviteter som ni kan engagera er i! Gå en kurs, umgås med positiva hundvänner osv.
* Kanske finns någon tjej/kille i bekantskapskretsen som kan komma och aktivera/rasta/stimulera hunden mellan varven om ni själva inte hinner?
* Se till att hunden får ett par vettiga mentala aktiveringstillfällen under veckan så att han blir ordentligt "utmanad" och måste koncentrera sej och jobba! Ett klurigt spår, lite svår miljöträning, uppletande av små föremål i högt gräs osv osv.

Så många omplaceringshundar som passerat vårt hem så ser jag detta om och om igen. Om man "vill" se hunden som "deppad", "ledsen", "söjande" så blir den låg och tveksam till det mesta. Om man däremot ser hunden som en hund vars cirklad blivit lite rubbade och som behöver lära sej nya rutiner, finna nya produktiva aktiviteter osv så blir den pigg och glad och nyfiken.

Ett gammalt talesätt säger ju att "hunden vet vilket humör du är på innan du själv gör det!". Så om du/ni saknar er dotter, är ledsna, tycker det är jobbigt att hon flyttat, jobbar mer än tidigare osv så är jag säker på att det är alla dessa känslor som hunden reagerar på!

/Swat
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Jag ser honom inte som en sörjande stackare. Jag ser på min hund att han inte mår bra och försöker hjälpa honom.
Jag daltar inte med maten och har aldrig gjort. Jag har alltid gett mina hundar fri tillgång och har aldrig haft några problem med det. Jag ser ingen andledning till att jag ska tvinga hunden att äta just precis när jag vill för annars tar jag bort maten? Jag ger och har alltid gett mina hundar mat en gång om dagen och de har hushållt precis lagom tills det varit dags med påfyllning. Det jag reagerar på är att hans matglädje är borta även om han äter.
Det handlar inte om att ingen hinner aktivera honom. Som jag skrev så är jag hemma i stort sett alltid. Det är inte aktiveringsnivån det är fel på. Den är alldeles lagom.

Du kan kalla det vad du vill. Jag ser ju på honom att något är fel.
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Jag vet inte i vilken mån hundar längtar efter någon som inte är där. Jag utesluter inte att de kan göra det. Mina hundar är alltid märkbart låga när jag åker bort och sitter gärna vid dörren och väntar, så nog finns det något av det där. Men de brukar hämta sig efter nåon dag. Jag undrar oavsett hur du kan vara säker på att hunden inte känner av din sinnesstämning och blir låg av det? Och att det liksom blir som en ond cirkel, dvs. du är låg, hunden blir låg, du blir orolig, hunden känner av det osv.

Hur det än är så kan du ju inte få dottern att flytta hem igen, så ni får ju göra vad ni kan med det ni har. Jag tycker som andra att ni borde ta hunden till veterinären för säkerhets skull för att utesluta att den inte har något fysiskt fel eller ont någonstans. Sedan skulle jag göra som SWAT föreslår och försöka hitta på några nya grejer som hunden tycker är kul. Försök att ha roligt tillsammans.
 
Sv: Ledsen hund, vad gör jag?

Om något är fel på hunden så bör du gå till vet. många infektioner som kommer smygande ger just bara "allmän olust" som första tecken.

Gör en ordentlig kontroll av hundens hälsa med en vanlig "blodstatus" så kan ni få en fingervisning om ifall något är fel.

Att ni alltid haft er mat ståendes framme betyder ju inte att det är det bästa sättet, eller? Precis som med allt annat så kan man som ägare behöva ändra hundens rutiner för att hunden skall må bra.
Regelbundna måltider där jag som ägare kan se hur hunden äter ger ofta snabbt tecken på ifall något felas. En smygande halsinfektion eller en skadad tand kan ge minskad aptit som är svårt att se om hunden tillåts äta "en tugga då och då".

Som sagt, SJÄLVKART kan en hund må dåligt!
Men som jag ser det så ska man akta sej för att förmänskliga orsakerna och leta efter en hund-specifik grund till problemen.
/Swat
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: falukorw
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp