Ledsen fjordis!

Jaffa83

Trådstartare
Behöver råd angående min fjordis valack. Den senaste veckan har han blivit väldig slö. Man får släpa ut honom i hagen och tidgare ville han ut fort. Vid ridningen är han slö och vill inte trava och hamnar långt bakom de andra hästarna när man är ute och skrittar.

Tror inte det är nått fysiskt då han har gått upp lite i hull och är helt normal i stallet. Han äter med bra aptit som vanligt oxå Han har foderstat enligt Hippocampus på 7 kg hö och 1 kg havre och 0,5 kg betfor och morötter. Höet har bra värden men lite dammigt.

I hagen har han på senaste tiden blivit ganska mobbad så bytte hage på han i söndags till två snälla travare. I fredags var vi iväg och tränade för tränare i ett nytt ridhus. Då var han pigg och tyckte det var kul. För drygt en vecka sedan så skrittade vi ut med stallkompisar och han var seg men så kom vi till nytt ställe och han traskade på och tittade sig runt men dog på vägen hem igen.

Jag tror inte han trivs i hagen och att han är utråkad. Hästen i sig är 21 ½ år och har alltid varit som en 4 åring i skallen. Han känns jättefin i kroppen och bennen. Är genomgången av veterinär och fysoterapeft i november ocn bägge var impad över hur fint skick han är i. Tänderna är oxå kollade.

Har nån något tips på hur jag skall få honom glad igen?

/Linda :confused:

Sv: Ledsen fjordis!

Jag kan känna ingen det där från förra våren, och då på mitt sto. I slutändan visade det sig att hon hade en erlichea infektion i kroppen, så kanske har din pålle någon form av infektion på gång.
Ibland kan de även bli väldigt låga och slöa vid fällning/sättning, har du märkt något av det på hästen så kan ju en förklaring vara där.

Skulle iallafall tempa honom om det var min häst, för att försäkra mig om att han inte har feber som kommer och går... isåfall är det ju någon infektion. behöver inte vara så stark att han tappar aptiten, men kan ändå va hängig...

Hej!

Min häst deppade ur rejält i somras, ville inget, inte va i hagen,inte bli riden, bara stå i boxen och sova. Efter många om och men kom veterinären fram till att han fått ngt virus.
Kanske din fått det också? Kan ju ha kommit efter nov om han kändes ok då? Har du kollat lymfkörtlar och andning på honom? Kan kanske vara ide att kolla och kanske ett blodprov oxå...

Lycka till!
hanny

Igår var det mycket bättre med min fjordis. Igår på morgonen så ville han ut i hagen och traskade på som vanligt igen. Vad där och tog in han och då traskade han på oxå och såg mycket gladare ut. Det har kommit en ny häst i hagen och de verkar vara kompisar.

Red han igår på volten och då var han hyfsat pigg tills jag plockade fram en bom då blev han pigg och ville hoppa. Dock så verkar han inte gilla underlaget på våran nya volt (sand).

Det jag skall göra närmsta dagarna är att köpa B-vitamin då han har börjat fälla lite och så skall han rakas igen snarast. När det gäller motionen så skall jag försöka att bara hitta på roliga saker de närmsta dagarna.

Tempade hade jag gjort ochh han hade 37,0 så ingen feber.

Skönt att det går åt rätt håll.

/Linda

Har han mkt päls?? Kan det vara så att det blir lite varm åt honom när det är så här verm??
eller han knakse har börjat lossa och det ömmar lite...

B-vitamin är en bra idé! Min häst var hängig och verkade deppig för några år sen, på hösten. Jag började ge B-vit och då blev han pigg och glad som vanligt!

M.

Jag föreslår då jag har haft samma symptom me min pålle (fjordkorsning) att ge B-vitmain eller om det inte finns någon annan vitamin...Ge lite extra morötter i fodret också. Gör saker som han tycker e kul! tycker han om att galoppera på åker så gör det... Tävla lite med en annan häst... Eller hoppa.. gör vad din häst tycker om! prova på nya övningar! Sitt inte o traggla samma sak utan försök att aktivera honom hela tiden när du rider... Ha ett kryss stående på volten och hoppa det ibland om han känns lite loj... rid olika ridvägar, växla tempo m.m

Men givetvis så kan det vara något virus i kroppen på din pålle med så därför kan du ju ta ut veterinär o be han kolla, ta ett blodprov. om det inte är något så var glad...

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
C
Träning Hej alla! Jag behöver verkligen er hjälp! skulle vara tacksam om någon som är väldigt insatt i unghästars beteende orkade läsa.. Lite...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: jinx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka