ledinflammation....?

proxyma

Trådstartare
funderar bara på om en ledinflammation kan läka av sig själv? det verkar ju va många som har de problemet med sina hästar. å hur märker man att hästen har ex kotledsinflammation?

Sv: ledinflammation....?

Min häst har haft kotledsinflammation på höger fram.

Det första jag märkte var att han vägrade på ett hinder som bara var ca 80 cm och det gör han aldrig annars. Dagen efter var han varm i höger hov + kota och markerade ganska tydligt på det benet vid longering. Orsaken i det här fallet var en smäll/spark som han fått på vänster bakknä och som han avlastade genom att belasta diagonalt fram istället.

Ja, ledinflammationer kan läka av sig själv och det är tid och vila som behövs.

Sv: ledinflammation....?

Ja en ledinflamation kan läka av sig själv utan behandling, men det kräver massor av tid och det är inte så vanligt. Sen beror det ju helt på i vilken grad hästen är halt. En häst som är ordentligt halt och har ont ska givetvis tas till klinik och få behandling, inte bara vila.

Kotledsinflamation kan ha en mängd olika symptom. Allt från att vägra på hinder, till att vara kort i steget, vara ordentligt oren/halt eller bara allmänt ovillig i ridningen. Även svullnad/värme kan räknas in bland symptom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka