Ledinflammation på Unghäst

T

Tangiano

Hej. Jag har en fyraåring som efter inridningen fick vintervila då han växte lite ojämnt. Efter två veckors vila lyckades han trampa på sig själv med broddarna och han fick stå med galoppbandage i 5 veckor. När vi sedan skulle sätta igång honom gick han orent. Så vi åkte till först Ultuna och sedan ATG utan att de såg något konstigt på honom. Sista försöket åkte vi till ATG i Täby och Ingela där såg att något var knas med vänster bak. Han röntgades och det visade sig att han hade inflammation i vänster bakknä och behandlades med cortison. Nu har vi våra promenader 2 gånger per dag och ska tillbaka till ATG den 6 mars.:(

Har någon annan en unghäst med detta eller liknande ledproblem så skriv gärna och berätta. Vi är osäkra och det känns jobbigt att börja med en häst som utan att ha ansträngts på tre månader har en ledinflammation. Vi har nämnligen bara ägt honom i lite drygt tre månader. :(

Tack//Mimmi

Sv: Ledinflammation på Unghäst

Min treåring tillbringade hela sitt andra år i livet med en massa ledinflammationer. Hon är född april 2003..

December 2004 vurpar hon i hagen och får en muskelskada.
Jag tycker inte hon blir bättre som hon ska, även fast muskelskadan är läkt.

Jan 2005 är vi på klinik, hon får antiinflammatoriskt (finadyne) i 14 dagar mot muskelproblemen.

Feb 2005 på återbesöket är hon mycket bättre muskulärt men halt bägge bak ändå. bedövar knäleden som släcker helt. Dubbelsidig knäledinflammation bak. Sprutas i bägge bakknäna.

Mars 2005 ÅB. Liten kvarstående knäledshälta HB. Får cartophen. Blir TVÄRFRÄSCH. Trampar av sig en sko och får ett fult broddtramp HF.

April 2005 (på 2-årsdagen) ÅB. Hälta bägge fram, lindrig. Rek att läka ut det själv, troligen pga broddtramp och att jag plcokat av skorna. Skos på igen.

Blir inte bättre.

2 maj, akut till klinik pga sparkskada VB, står på klinik en vecka, blir efter mycket trassel bra från den.

26 maj 2005 - dags att ta tag i ledhältorna igen. Initialt halt VF. Ställer sig rakt upp vid böjning lågt fram, trots mycket försiktig böjning 3 - 4 grader halt vid böjning av kotorna. Behandlas med tuppkam och kortison i blodet (ej leden alltså).

Juni 2005 - Ohalt men muskelatrofi över korset bak, tappar muskler.

Juli 2005 - ska sättas igång, kommer galopperandes i hagen och är fräsch, saktar av lugnt till skritt och är blockhalt VB. Värmer ur. DV ute, halt högt bägge bak. In till klinik, halt initialt HF och VB. Ställer sig rakt upp vid böjning av kotor, försiktig böjning ger 2 -3 grader hälta. Böjreaktion kotan VB och högt HB. Erbjuds utdömning och nekar. behandlas med cartrophen.

Augusti 2005. ÅB, Markerar HB initialt, reagerar på böjprov båda framkotorna samt kotan VB. Erbjuds utdömning igen, avböjer. Behandlas med tuppkam i blodet och kortisontabletter.

INGEN fattar varför i hela friden hon bara får ledinflammation på ledinflammation utan att 'göra' någonting.

Jag tar ut en ny equiatriker i september. Och HALLELUJA.. Hästen är sned SI-leden, bogen och nacken. Rättas.

oktober - fortfarande rak enligt equiatrikern. ÅB på kliniken, inga böjprovsreaktioner (!!!!!), men rör sig otroligt knackigt i trav på volt, koordinationsproblem bak,s er ut som hon är 'av på mitten' (veterinärens ord). Equiatrikern kollar igen och anser det är muskulärt och muskelminne och att hon inte har kläm på hur hon ska använda sin kropp nu när hon KAN använda den fullt ut.

Skulle varit på ÅB i början av januari men vädret hindrade mig. Hästen fortfarande rak i januari enligt equiatriker, har musklat sig och ser och känns KANONFIN ut. Har skjutit på ÅB i samråd med vet och åker in i april, när hon varit igång ett tag.

Men det verkar som om roten till det onda var snedheten! Jag törs inte riktigt ropa hej än, men den enda vändning vi sett kom när hon lägesrättades, och den verkar varaktig. Men jag har redan nu ont i magen för ÅB, tänk om hon inte..

Hej. Tackför ditt svar... Att kontakta en equiterapeft låter som ett bra förslag! Jag tänker kontakta en sådan för att se om han är rak i kroppen. För precis som din häst har han inte gjort någonting och ändå fått ledinflammation.?! :confused: Värt att prova iaf. //Tack

Tangiano skrev:
Hej. Tackför ditt svar... Att kontakta en equiterapeft låter som ett bra förslag! Jag tänker kontakta en sådan för att se om han är rak i kroppen. För precis som din häst har han inte gjort någonting och ändå fått ledinflammation.?! :confused: Värt att prova iaf. //Tack

Equatriker/kiropraktor/etc är aldrig fel. Dock hade jag en sån under hela tiden med unghästen, men nej, hon var inte sned. Och sen kom nya och hon var ju sned så in åt.. Så det gäller att 'hitta rätt' med.

Sen, det är inte helt ovanligt att unghästar åker på en sväng med ledinflammationer i 3 - 4 årsåldern, utan att det behöver bli någon följetong eller få minsta men framöver. De växer,d et ställs krav på dem, de är lite valpiga och de busar i hagen, mycket kan hända. De kan få ledinflammationer bara av att växa kraftigt och fort om man har otur.

Så måla inte fan på väggen, det är inte alls omöjligt att han blir helt bra efter behandling och aldrig får problem mer! Men det är ju alltid bra att tänka efter och fundera, men som sagt ibland är det helt enkelt bara en sån där sak som händer.

Han kan ha haft ont av balltrampet och avlastat, och det plus att han växer kan ha blivit för mycket för leden helt enkelt. Just bakknäinflammation är inte helt ovanligt pga kraftig tillväxt i kombination med annat (träning, sträckt/vrickat sig etc etc)

Det är svårt att inte måla fan på väggen tyvärr. Min första häst jag köpte i november förra året (imp från Holland) fick jag avliva pga dubbelsidig hovledsinflammation på bägge fram :cry: Henne hann jag bara rida för att upptäcka att hon hela tiden snubblade och tappade bakdelen. Efter tre behandlingar dömdes hon ut. Det var så jobbigt och smärtsamt att jag nu har svårt att se positivt på utgången för Taggen.

Jag kan ju berätta lite om vad vetr.besöket visade. Enligt röntgen hade han en avrundad exsostos (stavning ?) på tibiaplatån vilket betyder skelettpålagring på knäleden. Ett ultraljud visade en förtjockning och en inflammation av ledkapseln. :cry: Frågan jag hela tiden ställer mej är hur kan han ha fått detta utan något krävande arbete? Ledinflammationen kan ju ha uppkommit genom att något har hänt i hagen men efter all vila han fått (ca 9 v) har det inte blivit bättre. Jag kan ju tillägga att jag endast har ridit 4 gånger sedan han kom i november.

Jag älskar honom så otroligt mycket men är han något att satsa på när man får en sådan här start? Det är svårt... :(

Jag vet hur du känner det, alltså dels 'pessimismen' baserad på tidigare erfarenheter (min valack är T-märkt pga hasledsdefekt, min förra unghäst fick nödslaktas 2 år gammal 2001 pga autoimmun sjukdom, och min Kele är ju hennes ersättare och Kele är ..tja..du kommer snart fatta..) och sen det där med 'kommer det verkligen vara något som håller det här?'

Min dam har röntgats med alla tänkbara projektioner och alla leder, när vi letade svaret till ledinflammationerna. Hon har myyycket lindrig hovbroskförbening bägge fram, hon har 'bendepression' båda framkotorna, hon har förkalkningar bägge fram på.. hmm..vad var det nu, ligamentsinfästningarna tror jag (kan kolla om ngn är intresserad), sen har hon en yttepytte friliggande knappnålsstor lös benbit i en kota som jag inte ens minns vilken. Och så har hon en POF (lös benbit) i kotleden på HB. Eller, detta är statusen vid röntgen i somras.. jag har ingen lust röntga om henne nu, jag blir fan mer deprimerad för varje rtg..byt projektion och du hittar ngt nytt typ..)

Låter som en solklar SGS (Skjut, Gräv, Sörj). Och kanske hon är det.. Kanske hon inte är det. Jag är BEREDD på att hon kommer vara skräp och inte hålla, och jag HOPPAS att hon kommer hålla. Det finns ju hästar soms er ut som skit på rtg därute som fungerar prima. Och de som inte gör det. Men sålänge hon fortsätter vara fräsch så provar jag och ser helt enkelt. Däremot, om hons kulle vara UA nu i april men vara dålig i höst t ex, då vetefan om jag ens försöker behandla. Och är hon knas igen i april så, jag vet inte jag.. Jag tror jag har rätt lite 'ork' att kämpa en vända till med henne. Å andra sidan avböjde jag två utdömningar nu sist, så.. vi får väl se..

Men jag försöker att inte tänka på röntgenfynden, eftersom de har upptäckts som 'sidoeffekter'. OM hon inte vurpat i hagen, så hade hon kanske aldrig varit halt en dag i sitt liv, aldrig röntgats och då hade jag varit saligt ovetande om röntgenfynden. Så, tills de bevisar att de ger problem tänker jag försöka att strunta i alla hemska bilder jag sett ;)

Sen, är din häst BEHANDLAD eller har han bara vilat? Bakknäinflammationer ger sig SÄLLAN på enbart vila, de brukar behöva behandlas, och inte helt sällan behandla som.

Vad din häst fått sina problem av är jus vårt att säga. han kan vara ohållbar, han kan ha råkat ut för en olyckshändelse i hagen och behöver hjälp att komma på rätt köl, och växa etc kan ha försenat spontanläkning etc. Eller så har nu inte hittat grundorsaken än... Det är ju inte alltid grundorsaken är så lätt att hitta, och det kan ta ett tag innan man inser att man letar på fel ställe.

Men jag förstår mycket väl att du är deppig, jag vet hur det är.. Men jag hoppas att ni reder ut det, du & pållen!

Det låter som om du oxå har fått din beskärda del av otur :( Det jobbiga är att man så lätt fäster sig vid sin häst, även om man bara haft den i tre månader. Han har bara vilat sedan han kom till oss och det beror på att först växte han lite ojämnt och sedan lyckades han trampa på sig själv och skada sig på höger bakhov. Totalt har han stått sedan slutet av december, nästan 2 månader :cry: Han har bara blivit promenerad och varit i hagen, alltså inget markarbete eller något och det på vet. inrådan.

Vi ska tillbaka till ATG om lite drygt en vecka och då får vi se hur pass mycket förändring det blivit. Tack snälla för dina stödjande ord. Jag hoppas och håller tummarna för din lilla dam att allt är ok med henne oxå. Nån gång borde väl oturen vända? Tycker du inte? :crazy:
kramar//mimmi

Hej! Jag hade en två åring som fick bakknä inflammation i leden vänster bak. misstänkt fläkskada. Behandlades två gånger på klinik och han fick läka i vanlig hage med lugn kompis och jag gick promenader, sedan red jag honom i skritt sedan inget volt arbete på länge. Tänk på underlaget inte ska vara för tungt och mjukt.. jag jobba med att Stärka upp baknäna och ryggen. Jobbade mest på rakt spår och ingen longerig utan tömkörde istället. Använde mig av en massör och equiterapeft, använd någon rekomenderad som många tycker är bra.. Sen efter han var bra satt det kvar mycket hos mig jag kände efter hela tiden tittade efter om jag kunde se något hela tiden och då red jag inte på ordenkligt, ifall det var något.. Men då tog ut vet till stallet och gjorde en hältutredning och allt UA.. Då var det bara att gasa och träna och tävla på.. Bättre att kolla en gång förmycket en en gång för lite.. Lycka till med din häst hoppas allt blir bra.. Om den inte hade några förändringar på rönken så borde det vara ok.. :laugh:

Ett tips.
Kolla gärna hur gamla trådarna är. Den här är från 2006. Snart 5år sedan den skrevs.
// Linda

Liknande trådar

T
Hästvård Bakgrund: 5 årigt sto som inte kan galoppera rent i höger varv. Varit till MK i januari där man behandlade hasledsinflammation och...
Svar
4
· Visningar
2 623
Senast: Tasja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!