Sv: Ledinflammation på Unghäst
Jag vet hur du känner det, alltså dels 'pessimismen' baserad på tidigare erfarenheter (min valack är T-märkt pga hasledsdefekt, min förra unghäst fick nödslaktas 2 år gammal 2001 pga autoimmun sjukdom, och min Kele är ju hennes ersättare och Kele är ..tja..du kommer snart fatta..) och sen det där med 'kommer det verkligen vara något som håller det här?'
Min dam har röntgats med alla tänkbara projektioner och alla leder, när vi letade svaret till ledinflammationerna. Hon har myyycket lindrig hovbroskförbening bägge fram, hon har 'bendepression' båda framkotorna, hon har förkalkningar bägge fram på.. hmm..vad var det nu, ligamentsinfästningarna tror jag (kan kolla om ngn är intresserad), sen har hon en yttepytte friliggande knappnålsstor lös benbit i en kota som jag inte ens minns vilken. Och så har hon en POF (lös benbit) i kotleden på HB. Eller, detta är statusen vid röntgen i somras.. jag har ingen lust röntga om henne nu, jag blir fan mer deprimerad för varje rtg..byt projektion och du hittar ngt nytt typ..)
Låter som en solklar SGS (Skjut, Gräv, Sörj). Och kanske hon är det.. Kanske hon inte är det. Jag är BEREDD på att hon kommer vara skräp och inte hålla, och jag HOPPAS att hon kommer hålla. Det finns ju hästar soms er ut som skit på rtg därute som fungerar prima. Och de som inte gör det. Men sålänge hon fortsätter vara fräsch så provar jag och ser helt enkelt. Däremot, om hons kulle vara UA nu i april men vara dålig i höst t ex, då vetefan om jag ens försöker behandla. Och är hon knas igen i april så, jag vet inte jag.. Jag tror jag har rätt lite 'ork' att kämpa en vända till med henne. Å andra sidan avböjde jag två utdömningar nu sist, så.. vi får väl se..
Men jag försöker att inte tänka på röntgenfynden, eftersom de har upptäckts som 'sidoeffekter'. OM hon inte vurpat i hagen, så hade hon kanske aldrig varit halt en dag i sitt liv, aldrig röntgats och då hade jag varit saligt ovetande om röntgenfynden. Så, tills de bevisar att de ger problem tänker jag försöka att strunta i alla hemska bilder jag sett
Sen, är din häst BEHANDLAD eller har han bara vilat? Bakknäinflammationer ger sig SÄLLAN på enbart vila, de brukar behöva behandlas, och inte helt sällan behandla som.
Vad din häst fått sina problem av är jus vårt att säga. han kan vara ohållbar, han kan ha råkat ut för en olyckshändelse i hagen och behöver hjälp att komma på rätt köl, och växa etc kan ha försenat spontanläkning etc. Eller så har nu inte hittat grundorsaken än... Det är ju inte alltid grundorsaken är så lätt att hitta, och det kan ta ett tag innan man inser att man letar på fel ställe.
Men jag förstår mycket väl att du är deppig, jag vet hur det är.. Men jag hoppas att ni reder ut det, du & pållen!