Ledinflammation i OCD-opererad led??

Noa

Trådstartare
Sitter med en del funderingar runt mitt 3-årssto och hennes framtid. Känner mig lite ledsen och uppgiven och är i behov av er kunskap och erfarenheter.

Hon opererades för en lös benbit i vänster has för ca 1,5 år sedan och det hela avlöpte komplikationsfritt. Hon reds in i våras och genomförde 3-årstestet och har sedan dess gått på bete. Satte igång henne försiktigt från backen för ca 6v sedan med klättring och tömkörning på rakt spår. Har under nästan hela tiden efter operationen upplevt henne svagare i vänster bakben men inte sett någon direkt hälta. För ca 3 v sedan ser jag hur hon nickar till emellanåt, vilket hon aldrig gjort tidigare.

Var igår på ATG och det konstaterades att hon var halt bägge fram (mer höger) och vänster bak. Hon behandlades i båda framkotorna (avlastningshälta) och i den tidigare opererade hasleden.

Nu till mina funderingar; är det vanligt med ledinflammationer i de leder som opererats? Vad tror ni om framtiden? Känns inte så positivt när hon inte har presterat någonting men ändå blir så halt. Vad tror ni om något ledtillskott? Flexijoint, Steel Joint, MSM eller glucosamin?? Det känns som om man är beredd att prova allt.

Har ni några tips och råd att ge mig tas dem emot med tacksamhet!!

Noa

Sv: Ledinflammation i OCD-opererad led??

Usch, det låter inte roligt med halt 3-åring, känner med dig!

Om jag ska försöka besvara dina frågor: De få hästar jag känner till som har opererats för OCD har inte haft problem med ledinflammationer.

Veterinärerna rekommenderar ju nu Glucosamin, och säljer det själva, så det använder jag på min häst. Glucosamin ger man i förebyggande syfte, men det reparerar inte redan skadat brosk. Prata med din veterinär om h*n tycker du ska ge något tillskott, det finns Hyaluronsyra som tillskott som också säljs av vet.

Jag kan spekulera lite om vad det beror på, men det är ju alltid ett detektivarbete: En anledning kan väl vara att eftersom hästen kanske har haft ont av OCD i hasen, så har den försökt spara hasen, och därigenom blivit ojämnt musklad. Då finns väl risken att den belastar ojämnt och får hältor. Ledinflammationer är ju ofta bara indikationer på att hästen belastar ojämnt av någon anledning. Isåfall kan du ju få hjälp av en massör/equiterapeut osv att hitta var problemen verkar sitta, och hur du med massage, stretching, ridövningar osv kan försöka få hästen att belasta kroppen jämnare. Så det finns ju ingen anledning att du inte skulle kunna få din häst fullt ridbar om det är problemet.

Om jag ska vara lite olycksfågel så finns ju tyvärr risken att brosket kan vara skadat i hasleden - OCD innebär ju en tillväxtstörning i brosket, och det kan ju då vara missbildat, eller blivit slipskador i brosket av den lösa benbiten. Men jag förmodar att de vid OCD-operationen försökte kolla detta, så det borde inte vara problemet. Och eftersom din häst klarade 3-årstesten så borde risken vara mindre för att detta är problemet.

Ytterligare en fundering är ju att hästen kan ha gjort något på betet - blivit ömfotad och därigenom försökt avlasta? Halkat omkull och fått en muskelbristning? Vrickat sig?

Vad säger din veterinär? En del veterinärer är ju inte så kommunikativa, så man får dra svaren ur dem. Kan du inte ringa och fråga, veterinärer är vana vid att man glömmer att fråga en massa saker och ringer efteråt :)

Jag skulle nog försökt få hjälp av en bra massör/equiterapeut för att se om det verkar finnas muskulära problem, om inte din vet helt avfärdar det, din klinik kanske samarbetar med någon/har någon på kliniken?
Nu har jag slut på funderingar, lycka till!

Jag hade tidigare hand om en häst (ej min) som vid 5 års ålder upptäcktes ha en lös benbit. Vid operationen upptäckte man dock att det inte bara var en, utan TRE bitar, och hästen hade dessutom fått ledbroskskador. Så prognosen var väl inge vidare, men efter lång vila och igångsättning kom hästen tillbaka till tävlingsbanan. Jag minns inte riktigt hur gammal den är idag, men minst 10 iaf, och den tävlar högre klasser i hoppning. Den har varit halt några gånger, på frambenen, men så vitt jag vet inte i den opererade hasen. Orsaken till hältorna går väl alltid att spekulera i, men det är nog troligare att hästens bedrövliga exteriör är orsaken en den tidigare opererade hasen.

Tack för ditt svar!!

Före, under och efter operationen fick hon Flexijoint men har väl hoppats på att hon inte ska behöva det resten av livet. Enligt den veterinär som opererat henne så satt den lösa biten väldigt bra till, hon var dessutom inte halt av den. Jag tyckte att hon blev mer instabil i hasen efter operationen än hon var före den.

Jag har haft två equiterapeuter på henne i våras innan testet som båda upplevde att hon var "reaktionssvag" och stel över korset, förmodligen hör det väl ihop med den onda hasen.

Ang. veterinärer och deras "vältalighet" så har du rätt och jag kom inte ihåg att fråga om allt man vill veta.

Ska kontakta en av equiterapeuterna igen och be henne komma och titta på henne. Får väl sedan avvakta till åb om 3 v innan jag räknar ut henne.

Noa :bow:

Tillägg:
Rent konkret tips om vad du ska göra är ju svårt, jag hade nog provat någon typ av glucosamin. Egentligen är jag lite emot att börja "särbehandla" eller vad man ska kalla det för, unga hästar med sk ledpreparat, linda ben, använda liniment/kyllera mm. Vad ska man då ta till när hästen går i hårdare träning? Men samtidigt, vad ska du göra då? Det kan också vara så (om man har lite tur) att hästen i en övergående fas måste ha "hjälp" innan den blivit starkare och kan använda sin kropp på rätt sätt för att undvika belastningsskador. Jag vet en häst med en pålagring i ett bakknä som behandlades men under varje igångsättning blev den halt igen när den kommit en bit på väg. Till slut behandlades den (igen) och fick ingen vila, den fick vila någon dag bara, sedan fortsatte man att rida den där man slutat så att säga, den travade och började galoppera efter någon vecka. Faktum var att då blev hästen frisk! Hältan kom inte tillbaka den gången och hästen kunde börja tävla igen! Jag var skeptisk till denna metod när jag först hörde det, men sen - ja varför inte, vanlig vila och igångsättning verkar ju ändå inte fungera.
Sedan är det ju väldigt viktigt att inte stressa utbildningen för en häst som din, men det verkar du ju inte heller göra. Stora hagar att röra sig fritt i tror jag är viktigt.
Ja jag vet inte vad jag fick fram egentligen, svårt att få ner alla snurriga tankar i en läsbar text! Hoppas du får ordning på din häst!

usch vad tråkigt med din häst.. o så ung oxå :(

Min häst (som jag nu tyvärr fått avliva) op för Oc i båda bakahsorna.. tror att man fick ut sammanlagt 6 bitar...

han hade aldrig några problem efter det....

däremot fick han ju kotledsinfl i båda fram pga snebelastning bak.. o att han var sne i rugg o bog.. detta rättade Kiropraktor till o han blev ridbar ca 3mån.... men sedan blev han bara dåligare o dåligare o det upptäcktes att hande hade bla utslitna gaffelband o jag fick ta bort honom för 5v sedan endast 7år gammal..

Hur som.... att han blev operread för OC har aldrig varit ngt problem o han har aldrig haft ont utav det...

Tack för dina tips!

Håller med dig om det här med särbehandling, känns som om jag lindar in henne i bomull. Just nu så lindas hon med BoT-paddar runt om och har dessutom BoT-hasskydd på natten. Har även funderat på köpa ryggvärmaren eller ett innetäcke för korsets skull men det blir ju så förskräckligt dyrt allting!!

Har funderat på att börja om med Flexin men vet inte om det finns något annat som är bättre? Har funderat på Steel Joint men det finns ju inget revolutionerande i den som skulle kunna utföra underverk.

Tråkigt med din häst :(

Givetvis hoppas jag att allt ska ordna sig till det bästa eftersom de flesta operationerna oftast fortlöper väl utan framtida men, men det känns lite dystert då hon inte ens verkar hålla för att gå i hagen.

Noa

Det kan ju vara så att du har ett annat problem högt bak, som inte har minsta sammanhang med OCD:n?

Det har slagit mig mer än en gång och är anledningen till varför jag hade equiterapeuter till henne i våras. Då hittade dem ingenting som kunde förklara "svagheten" som jag tyckte mig se. Ska be en av dem kolla upp henne igen för att "få mer kött på benen". Funderar bara på om jag kanske ska vänta till efter åb eller ta det innan??

Liknande trådar

Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 794
Senast: Madick
·
Hästvård Krumelur, min ettåring, har en tid haft en liten galla i höger hasled och en betydligt större i vänster. Han är inte halt och ömmar...
Svar
12
· Visningar
4 880
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka