Leder och senor

A

Arsozah

Är Bio Glucosamin bra på förebyggande vis eller måste man veta att hästen har problem och endast ger den då? Kan immunförsvaret försämras om man ger det i endast förebyggande syfte?

Tacksam för svar

Sv: Leder och senor

Nej immunförsvaret påverkas inte, bara din egen plånbok.;)
Man skall vara noga med att välja rätt typ av glucosamin, när man väljer skall det vara en variant som innehåller HCI den vet man att hästen kan ta upp mera av än av andra varinter som passerar osmält genom tarmen.
Det kan därför vara bra att lägga en extra krona på det man väljer, istället för att välja en billghetsvariant som ändå inte gör nytta.

Ännu bättre är om medlet dessutom innehåller chondroitin, då man får ytterligare en förbättrad effekt i upptaget enligt studier som gjorts.

Nu råkar jag veta att upptaget är dåligt undersökt hos häst.
Själv har jag köpt HCl varianten trots obekräftade uppgifter från annars tillförlitlig källa att sulfatvarianten skulle vara bättre.
Det billigaste preparatet jag hittat är dessutom HCL.
PL

Underökningen har jag refererat till tidigare, man anser ju att upptaget inte skiljer mellan häst och människa. Där provade man bägge varianterna, både HCL och HCI och kunde konstatera att HCI togs upp bättre av kroppen än HCL som mycket gick osmält rakt genom mage och tarm.

Jag kan ge dig ett fungerande tips, har provat nu flera ggr på våran gammelfarbror med samma resultat. Han får:
get.document.asp

När den uteblir så märker man att han får problem, bl a vid skoning med största sannolikhet även vid andra tillfällen. När han får det i maten, så funkar det vid skoning och allt annat. Vi har dragit bort den flera ggr för att kolla, men varje gång med samma resultat.
Igår skoddes han igen, med flexijoint i fodergivan och inga problem. Gången innan, var det inte utan problem om man får säga så. Då fick han inget tillskott.

Denna variant tillverkades tidigare med MSM, den är numera borttagen ur fodertillskottet.

Tack så mycket!
Men hmm, är den varianten inte lite svårare att få tag på? :confused:

Ååh nu kommer jag inte på vad den heter... Men min kompis har en ponny som hon tävlar mkt och ger Bio Glucosamin. Jag ska ner till henne stall nu, så jag återkommer när jag vet vad det är för några tillverkare :idea:

Det är Eclipse Biofarmabs BioGlucomin hon använder, står att det är HCI på förpackningen tror jag. Är det bra att ge den till en häst som tränar i förebyggande syfte?

Bioglucomin1183_93.gif

Tacksam för svar!

Arsozah skrev:
Är Bio Glucosamin bra på förebyggande vis eller måste man veta att hästen har problem och endast ger den då? Kan immunförsvaret försämras om man ger det i endast förebyggande syfte?
Den forskning som är gjord på häst (även hund..) har visat att glucosamin inte har ngn positiv effekt...

Det är inte skadligt att ge - BARA FÖR PLÅNBOKEN! :devil:

Men vem vet vad framtida forskning kanske leder till?!? Har man en knackig häst och pengar över i plånboken så kan man ju alltid köpa en burk och prova, om man som hästägare mår bättre av att iaf gjort ett försök att hjälpa pållen...

Vad jobbigt, varför ska det här vara en sport där det finns en massa åskiter och inga rätt eller fel? :crazy: Svårt och veta vad som är bra eller mindre bra...

Men vi är överens över att det är bra att ge glucosamin i förebyggande syfte??

Förebyggande, beror på hur du menar. Jag ger min gammelpålle Flexijoint från Equimin, han har en liten artros i bakhasen. När han får detta funkar allt som det ska, vi provade att ta bort tillskottet vilket inte föll väl ut för gubben. Det är i förebyggande syfte, när det kommer till normaltränade friska hästar brukar det i regel inte behövas. Jag vet att man ger hårt tränande hästar detta, förmodligen kan det ge hjälp fast det är ju svårt att svara på. Men de som tränar hårt och fodrar med tillskottet tycker det.

Glukosaminpreparat till häst ska injiceras, finns att köpa preparat för intramuskulär injektion på apoteket...om man har recept förstås.
Glukosamin som fodertillskott är dyrt, onödigt och otillåtet.
På människa är glukosamin om en månadsförbrukning i "pillerform" receptfritt, därutöver receptbelagt...något att tänka på om man tror att det är som vilket fodertillskott som helst som tex kalk.

Jag hörde med min veterinär angående just detta om det finns ngt man kan göra för att förebygga inflammationer i leder. Hon sade att det inte finns några som helst undersökningar som visar att hästar tar upp glukosamin, utan att det bara är något som tillverkarna påstår. Det tips hon gav var att variera ridningen och inte bara sitta på böjt spår hela tiden. Jag har ändå fodrat med det och nästa gång jag kom till veterinären hade hästen 2 ledinflammationer! Visade sig att det berodde på ryggen, men ändå...

Tacitus skrev:
Glukosaminpreparat till häst ska injiceras, finns att köpa preparat för intramuskulär injektion på apoteket...om man har recept förstås.
Glukosamin som fodertillskott är dyrt, onödigt och otillåtet.
På människa är glukosamin om en månadsförbrukning i "pillerform" receptfritt, därutöver receptbelagt...något att tänka på om man tror att det är som vilket fodertillskott som helst som tex kalk.

NEJ! det är INTE otillåtet och har ingen dopingkarens. Huruvida det har effekt tvistas det dock om, men många har sett positiva reaktioner på hästarna trots att det intye har vetenskapligt bevisats att glucosaminet tas upp i tarmen och gör nytta i lederna...

Detta sades även tidigare om glucosamin vad gäller människa, vips konstaterade man att det var motsatsen. Så vad händer, jo hälsokosten får ej längre sälja detta preparat pga man anser den vara en medicin och skall då endast finnas tillgänglig på apotek.

Jo det finns studier gjorda, fast ännu inte på hästar men en avhandling har presenterats i en känd läkartidning. Se längre upp samt i tidigare inlägg som är gjord, eftersom många av de preparat som skrivs ut till häst faktiskt är sådana som vi människor även använder så skiljer sig upptaget inte så mycket. Skillnaden dock brukar ju var doseringen, som är baserad på kroppsvikt samt ämnesomsättning.

Det är inte otillåtet med glucosamin, jag vet inte varifrån det kommer. Det finns även större förpackningar att köpa receptfritt på apotek, jag vet det eftersom mannen i huset här köper stora lådor åt gången för 3 månader utan recept.

Det finns fastställda listor med tillåtna fodertillskott, allt som inte står med är otillåtet...glukosamin står inte med...man ska överhuvudtaget inte ge hästen läkemedel som ej är godkännt av medicinalverket tycker jag, och definitivt inte använda det som fodertillskott.

Medicin köper man på apoteket, inte av foderleverantören.

Även om det ofta går att använda samma saker på olika däggdjur så är det inte alltid som så är fallet.
Jämför med tex marsvin som tål metanol mycket bättre än etanol fast att förhållandena är tvärtom för de flesta djurslag, inkluderat människa.
Och vad det gäller upptag genom tarmsystemet så kan det skilja väldigt mycket mellan olika däggdjur.
Det är alls inget märkligt med att det funkar att ge människa glukosamin oralt men inte häst.

Tack för alla svar :bow:

Men det här verkar inte komma nån vart, det är alltför olika åsikter. Så det bästa är väl att hästägaren får känna själv vad som är bäst...

Det jag vet är iaf att min klasskompis ger sin ponny (som hon tävlar SM nivå med) Bio Glukomin varje dag. Iof vet jag inte om det är mot någon skada, eller om hon bara ger det för "skojs skull", men men.

Jag kan garantera att ger du en människa etanol, blir den sjuk men inte av metanol.

Boj skrev:
Vilken forskning på häst då, såvitt jag vet finns ingen sådan gjord.
hmm... det har vi då tagit upp på min utbildning?!? Har du sett en artikel i "foderbladet" som ges ut av (?) SLU. Anna Jansson är redaktör... där i ett nummer finns det en artikel om glukosamin.

Från jordbruksverkets hemsida:
Olagliga produkter
Jordbruksverket får regelbundet in förfrågningar eller rapporter om att det förekommer/används föreningar och produkter innehållande sådana tillsatser som inte är godkända men som påminner om dessa avseende användning och egenskaper. Det är i reklamsammanhang heller inte ovanligt att medicinska påstående framförs trots att detta inte är tillåtet. Observera att alla påståenden om effekt etc. skall vara väl underbyggda av forskningsresultat. Problemet med olagliga produkter eller felaktig märkning är speciellt vanligt inom området häst och sällskapsdjursfoder. Ett exempel på ett ämne inom denna kategori är glukosamin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama