Ledarskaps övningar

T

toketossan

Någon som har några bra tips på ledarskaps övningar som man kan göra med sin häst?

Hur vet man egentligen om en häst respekterar och tycker om dig som ledare?

Mvh

Sv: Ledarskaps övningar

Hej
Jag tror att allt man gör med sin häst bidrar till att stärka ledarskapet så länge man är den som tar initiativet och är konsekvent. Ex ut och promenera med hästen, om den vill ta gräs så får den inte det på eget initiativ, men du kan stanna och ge den tillåtelse efter några minuter.

Man måste vara övertydlig med vad som inte är tillåtet, om hästen inte står stilla när man ryktar den så måste man korrigera beteendet varje gång, inte bara ibland.

Några specifika övningar däremot vet jag inte

//Jenni

Ett tips är att kika på Nh-forumet (om du inte redan kikat där ;) )
Eller gör en google-sökning på 7-games, de har jag tyckt har varit mycket bra!

Tränar ledarskapsövningar mycket med min 4 åring eftersom hon behöver påminnelser titt som tätt och är ganska tuff i psyket. Här kommer några tips.

Rygga - När hästen backar så visar den att den är underlägsen, lägre i rang.

Flytta hästen för tryck - Att få hästen att flytta sig undan dig är att dominera den. Om du tittar på två hästar i hagen så går ju den med lägre rang undan för den som är hägre i rang, och ledaren kan utan problem flytta runt på dom längre rankade hästarna

Träna på saker som hästen är rädd för - T.ex. om hästen är rädd för skottkärran utanför stallet, gå förbi den många gånger, hästen lär sig då två saker. 1: Att skottkärran inte är farlig. 2: Att du kan hjälpa den förbi jobbiga situationer och den får då ett mycket bättre förtroende för dig och inser att så länge du är med så händer det inget farligt.

7-games/följa John - Träna på att hästen ska följa efter dig i hagen/paddocken/ridhuset eller annat inhägnat område, men innan du börjar träna på detta är det viktigt att de saker jag nämde tidigare fungerar, att du kan rygga den, att den flyttar sig för tryck och att den ser dig som ledare, en häst som inte ser dig som ledare kommer troligtvis inte att följa efter dig eftersom du inte är ledare.

Lycka till

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama